1 צפייה בגלריה
"ממש עינו אותו", הודה איש שב"כ. עיזאת נאפסו
"ממש עינו אותו", הודה איש שב"כ. עיזאת נאפסו
"ממש עינו אותו", הודה איש שב"כ. עיזאת נאפסו
(צילום: שאול גולן)
אחרי שבועיים של חקירה אינטנסיבית, מטלטלת, חסרת רחמים במתקן החקירות הסודי של השב"כ במתקן המעצר קישון, עיזאת נאפסו היה מרוסק. החוקרים היכו אותו, השפילו אותו, מנעו ממנו שינה, איימו שיפיצו ברבים שהוא הומוסקסואל ושבגד במדינה עבור בצע כסף. הכחשותיו הנמרצות של הנחקר לא עזרו.
החוקר הקשוח ביותר בצוות כונה "מנצור". סגן ראש אגף החקירות בשב"כ. רק לימים, אחרי שיסתבך בפרשת קו 300, יגלה הנחקר את שמו האמיתי של מנצור: יוסי גנוסר. "מנצור נכנס לחדר וישר התנפל עליי", יספר נאפסו מאוחר יותר. "צעק, משך בשערות שלי, השתולל". נאפסו נשבר. הוא הודה בבגידה וריגול, סיפר שקיים ארבע פגישות חשאיות בלבנון עם איש פת"ח בכיר, סיפר על המידע הסודי שכביכול העביר לו, על מעטפות הכסף שקיבל בתמורה לכך ועל האמל"ח שהתנדב להבריח מעבר לגבול למען ארגוני הטרור הפלסטיניים שפעלו בתוך ישראל.
כבר בבית המשפט טען שעונה בחקירתו אבל השופטים קבעו שהוא שקרן והרשיעו אותו בבגידה, בריגול חמור ובסיוע לאויב במלחמתו בישראל, מהעבירות החמורות ביותר בחוק העונשין. העונש שקיבל: 18 שנות מאסר וגירוש מהצבא. רק כעבור שבע וחצי שנים יתברר כי נאפסו דיבר אמת. כעת מתברר כי קבוצה שלמה של אנשי מודיעין בכירים בשב"כ, בראשות גדעון עזרא, לימים סגן ראש השירות, טענה כל העת שהוא חף מפשע אבל הושתקה בידי המנהלים.
הזיכוי המהדהד של נאפסו (שהודה בעבירה קלה של פגישה שעליה לא דיווח ושוחרר באותו יום) הוא הפעם הראשונה, ולא האחרונה, שבה מתברר כי חוקרי השב"כ חילצו מנחקריהם הודאות באמצעים בלתי חוקיים ושיקרו בלי למצמץ בבית המשפט. כתוצאה מהזעזוע הציבורי הוקמה ועדת החקירה בראשות השופט העליון לנדוי. הודאתו השקרית של נאפסו, כמו גם כל חקירתו, הוסתרו במשך יותר מ-40 שנה. מסמכי החקירה מתיק השב"כ מעולם לא ראו אור, עד עכשיו.
לילה אחד, מגלים המסמכים, התפרץ גנוסר לחדר החקירות שבו הוחזק נאפסו המותש. "מנצור פקד עליי להתפשט. הוא תפס לי את השיער ובמכה אחת השכיב אותי לרצפה ואמר לי, 'אחקור אותך כמו כלב נרצע, זה היחס שמגיע לך'. הוא אמר שיפשיט את אשתי ויזרוק אותה בין הזונות בכלא". בהמשך יכחיש גינוסר את הטענות על אלימות ואת האיומים הללו.
מהמסמכים עולה כי בתום חמשת ימי החקירה הראשונים, בצוות השב"כ הייתה תמימות דעים: נאפסו זכאי לחלוטין. החוקר המיתולוגי אריה הדר ("פשוש"), שהלך לאחרונה לעולמו, היה באותם ימים ראש אגף החקירות, הבוס של גנוסר. בהוראתו של פשוש, שעדיין חשד שנאפסו מסתיר משהו, לקח גנוסר את נאפסו להמשך החקירה במתקן בקישון.
בשלב זה, כך נדמה, גנוסר התהפך והפך להוט להשיג הודאה. "כשיוסי גנוסר בנה את הסיפור של נאפסו זה קידם אותו מאוד", מסביר איש שב"כ באותה תקופה. למרות הלהיטות של גנוסר, נאפסו לא נשבר באותה עת. אך בינתיים, שיטות החקירה האגרסיביות של ראש צוות החקירה עוררו תחושות לא נעימות בתוך הצוות שלו. "אני רוצה שתדעו: ממש עינו את נאפסו", אומר אותו איש שב"כ שהיה מעורב בחקירה.
גם השימוש שעשה השב"כ בפסיכיאטר במהלך פרשת נאפסו לא נחשף עד כה. במשך ארבע שעות תחקר רופא אזרחי את נאפסו על קורות חייו ואז ביצע לו ההיפנוזה. למחרת ניסח מסקנה מדהימה: "הנאשם הוא הומוסקוסאלי וסביר להניח פסיבי". לא בטוח שהרבה פסיכיאטרים היו חותמים על הדיאגנוזה המקצועית הזו, בטח לא בעידן הנוכחי. החוקרים קפצו על דברי ד"ר כהן כמוצאי שלל רב. הם החליטו שזה המניע לבגידה: סחיטה על רקע מיני.
הכתבה המלאה: מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים" וב-+ynet