2 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35 של חיל האוויר
(צילום: AFP)
איראן אישרה הערב (יום ד') שקיבלה את תגובת ארה"ב לטיוטה שהגישו במסגרת המשא ומתן להצלת הסכם הגרעין. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, מסר כי "הערב איראן קיבלה את תגובת ארה"ב דרך האיחוד האירופי. טהרן החלה בבחינת התגובה". כנעני הוסיף כי איראן תמסור את תגובתה לארה"ב דרך האיחוד האירופי. בתום סבב השיחות האחרון בווינה הגיש האיחוד האירופי לאיראן את "ההצעה הסופית" להצלת הסכם הגרעין, ובשבוע שעבר הגישה טהרן את תשובתה להצעה האירופית.
מוקדם יותר דווח באתר הסעודי "אילאף" כי מטוסי F-35 של חיל האוויר התאמנו לאחרונה עם צבא ארצות הברית בשטח האווירי של איראן במסגרת תרגול תקיפת מתקנים צבאיים איראניים. האתר פרסם לא פעם ריאיונות וכתבות עם בכירים ישראלים. לפי הדיווח, שמתפרסם בעיתוי לא מקרי עם המתקפות של ישראל על המערב והמגעים לחידוש הסכם הגרעין, המטוסים הצליחו לחמוק מהרדארים האיראניים והרוסיים באזור. עוד דווח כי שני הצבאות התאמנו בים האדום על תרחישי השתלטות על ספינות צבאיות.
זמן קצר לפני שהאיראנים קיבלו את התשובה האמריקנית להערות שהגישו בעניין ההסכם, שר הביטחון בני גנץ אמר כי "את הדהרה של איראן לגרעין חייבים להסיג לאחור משמעותית". גנץ, שיבקר מחר בוושינגטון כדי לדון עם עמיתיו האמריקנים בנושא, הוסיף כי "את מימון השלוחים שלה באזור צריך לנתק מצינור הריאל האיראני. אנחנו נדון בנושא עם האמריקנים, ולצד זאת, ישראל תמשיך לבנות את כוחה ואת יכולותיה – בכדי שבכל מצב, תדע להגן על עצמה".
הוא הוסיף כי "הסכם שלא יחזיר את היכולות של איראן שנים אחורה, וישאיר אותה מוגבלת לשנים ארוכות קדימה – הוא הסכם שיפגע בביטחון העולמי והאזורי".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ בביקורו בקמפוס החדש שנבנה בבאר שבע
שר הביטחון בני גנץ בביקורו בקמפוס החדש שנבנה בבאר שבע
גנץ בנגב. היום
(צילום: דובר צה"ל)
גנץ יצא הערב לביקור בזק בארה"ב במהלכו יבקר בבסיס מפקדת סנטקום (פיקוד המרכז) של צבא ארה"ב בפלורידה. במסגרת זו, יקבל סקירה על ההיבטים האופרטיביים בשיתופי הפעולה, וייפגש עם מפקד סנטקום, הגנרל מייקל קורילה. בביקור הזה ידבר גנץ עם בני שיחו האמריקנים על תוכנית ב', עם או בלי הסכם גרעין חדש.
גנץ מבקש להגיע לתיאום עם הצבא האמריקני כיצד להיערך מבחינה מודיעינית לגילוי הפרות של איראן את ההסכם אם תחזור אליו וכן לוודא שכסף איראני לא יזלוג לארגוני הטרור וזאת לנוכח החשש שכתוצאה מחזרה להסכם איראן תקבל מאות מיליארד דולרים. החשש בישראל הוא מכך שהאיראנים יקצו משאבים לחיזוק היכולות הקונבנציונליות שלהם (טילי שיוט, כטבמים ועוד) ובמקביל יחזקו את הפרוקסי שלהם: חיזבאללה, ג'יאהד, חמאס, החות'ים ושאר המיליציות. הביקור במפקדת סנטקום תוכנן מראש.
ביום שישי יגיע גנץ לוושינגטון ושם צפויה לו פגישה שלא תוכננה מראש ונקבעה בעקבות ההתפתחויות במו"מ עם איראן – עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבאן. הפגישה מגיעה יומיים לאחר שארה"ב כבר מסרה את התשובה שלה לטיוטה האיראנית כך שלא ברור האם גנץ יוכל עוד להשפיע על האמריקנים ולסכל הגעה להסכם.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר מוקדם יותר בתדרוך לכתבים זרים: "אנחנו מנהלים דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקני על כל הסוגיות שבמחלוקת. אני מעריך את הנכונות שלהם להקשיב ולעבוד יחד. ארה"ב הייתה ונשארה בעלת בריתנו הקרובה ביותר והנשיא ביידן הוא מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה. דיברתי בימים האחרונים גם עם נשיא צרפת וקנצלר גרמניה. עם בריטניה יש לנו שיח קרוב כמעט ברמה יומיומית". לאחר שסיפר על אותן שיחות, הוא תקף את מנהיגי המערב: "אמרתי להם שהמשא ומתן הגיע לרגע שבו צריך לעצור ולהגיד: 'עד כאן'. הבהרנו לכולם: אם ייחתם ההסכם, הוא לא מחייב את ישראל. אנחנו נפעל כדי למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית".
גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יצא נגד ההסכם המתגבש ותקף את התנהלות הממשלה מול האמריקנים. "ההסכם הזה נותן כסף ענק לטרור ולתוקפנות איראנית באזור כולו, מאות מיליארדי דולרים", אמר במסיבת עיתונאים שכינס הערך. "הוא נותן חסינות בינלאומית: איראן מקבלת את הכסף הזה והיא חסינה למתקפה של מי שחתם על ההסכם. המעמצו מתחייבות שיוכלו להתקדם להיות מדינת סף גרעינית".

נתניהו טען גם שבהסכם אין סעיף שדורש להפסיק את הטרור במזרח התיכון. "הוא לא נכנס לקרביים של פיתוח הנשק הגרעיני וגם לא לטילים. זה הסכם גרוע שמאפשר לאיראן לקבל הכול ולא לתת כלום".