זה היה אחד ממבצעי החילוץ הקשים בשנים האחרונות של צה"ל, והארוך ביותר בשטחים, מאז האינתיפאדה השנייה, שבו לראשונה מאז בוצעה תקיפה מהאוויר בגדה. 25 רכבים ממוגנים של צה"ל ספגו בג'נין פגיעות ממאות מטעני חבלה, כולל באלו שהוקפצו לסייע ללוחמים. תשעה מהרכבים נתקעו בשטח העוין, כולל שניים של הקצין שהוביל את החילוץ תחת אש, רב-סרן סאו נאפסו. שני רכביו ספגו יחד 300 קליעים.
אמש (רביעי), בהיכל התרבות של מעלה אדומים, קיבל נאפסו ציון לשבח ממפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט. התקרית הקשה שהתרחשה ב-19 ביוני היוותה את הטריגר האחרון ליציאה לאחר מכן למבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין, אחרי שבצה"ל הבינו כי העיר עמוסה באלפי מטעני חבלה - רבים מהם מוטמנים מתחת לאספלט הכבישים שבהם צה"ל פועל מעת לעת.
3 צפייה בגלריה
סאו נאפסו
סאו נאפסו
"קודם רציתי להגיע לרכב עם הפצועים, שספג אש". נאפסו בטקס אמש
(צילום: עמית שאבי)
שבעה לוחמים נפצעו מפיצוץ מטען הגחון רב העוצמה שהרים לאוויר את רכב הפנתר החדש, השוקל 14 טונות. השבעה נפצעו באורחים שונים דווקא ביציאה של כוחות דובדבן ומסתערבי מג"ב מפעולת מעצירים מוצלחת במחנה הפליטים. "המטען הראשון התפוצץ ב-7:00 בבוקר, אחרי שעבדנו שם מ-4:00 בלילה, לפתוח צירים לכוחות ולפלס את הדרך ממכשולים", נזכר נאפסו מכפר קמא שבצפון באותו מבצע ארוך למעצר מבוקשים, שהסתבך ונמשך יותר מחצי יממה.
בצה"ל כינו את מבצע החילוץ "תמוז בלהבות" ולא בכדי: אש תופת הומטרה על הכוחות מכל כיוון אפשרי, בנוסף לפצועים בתוך הרכב הממוגן, שנתקע מול עשרות מחבלים חמושים, לאור יום. כמה דקות קודם לכן החל נאפסו לחלץ שני רכבי זאב ממוגנים וגדולים אחרים של הכוחות, שנתקעו כקילומטר מהנקודה בה נפגע קשה רכב הפנתר ובו הלוחמים.
"בזמן שחילצתי את הרכב הראשון קיבלנו דיווח בקשר על ברדק רציני ברכב הפנתר שעלה על מטען, עם פצועים, בהמשך הכביש ביציאה מג'נין", סיפר נאפסו, קצין הטכנולוגיה ואחזקה של חטיבת מנשה, בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "פעלתי מהר לתת לחץ אוויר לטובת שחרור הברקסים ברכב הזאב שנתקע ומיהרתי לזירה העיקרית של הפנתר, כשבינתיים עוד רכב פנתר עלה על מטען, קטן יותר, ונתקע. דאגנו לאבטח את הרכבים שנתקעו וקודם רציתי להגיע לרכב עם הפצועים, שספג אש מהרבה כיוונים".
3 צפייה בגלריה
סאו נאפסו
סאו נאפסו
נאפסו: "ברגע אחד הבנתי שאני נכנס לזירת מטענים, כשאני נוהג"
(צילום: דובר צה"ל)
כשהתקרב לזירה החל הג'יפ ממוגן הירי של נאפסו לספוג עשרות קליעים מאש מחבלים. הוא הבחין שרכב ממוגן נוסף וסמוך נתקע לאחר שעלה על מטען, התקרב אליו והבין בצעקות שבתוכו יש כוח רפואי. הוא קרא בקשר לדחפור שופל סמוך להתקרב אליו כדי לא לחשוף לוחמים לאש, והורה לנהג הכלי ההנדסי לקרב אליו את רכב הזאב, בגרירה מיוחדת, חיצונית, באמצעות הכף של הטרקטור הצבאי, כשכל העת האש נמשכת.
"נצמדתי כך לזאב עם הכוח הרפואי ואמרתי להם להיכנס לג'יפ שלי מהר כדי להתקדם איתם לעבר הפנתר עם הפצועים. כולנו, בצפיפות גדולה, המשכנו לפנתר התקוע. ברגע אחד הבנתי שאני נכנס לזירת מטענים, כשאני נוהג. כדי להגן על הכוח הרפואי הצמדתי אותו לפנתר ותוך שניות בודדות יצאנו מהר לתוך הפנתר, שהדלתות שלו עפו מעוצמת הדף המטען הגדול, והלוחמים השתמשו במגני דוד כדי לסוכך על פתחי הרכב. בשניות האלה שהעברתי את הכוח הרפואי לתוך הפנתר שרקו לי כדורים מעל הראש. לשנייה שהסתכלתי למעלה ראיתי את מסוק האפאצ'י של חיל האוויר נותן לנו אש חיפוי קרובה אלינו". בדיעבד התברר כי מדובר בתקיפה האווירית הראשונה שצה"ל ביצע ביהודה ושומרון מאז האינתיפאדה השנייה.
לאחר שווידא שהלוחמים מטופלים חזר לרגע נאפסו לג'יפ שלו, וגילה שהוא מחורר לחלוטין: הכדורים חדרו לאזור המנוע והשביתו את הג'יפ. ברגע זה הוא שוב גייס את ניסיונו המכאני ואלתר התנעה עם הסטרטר כדי לסגת לאחור ולחזור שוב לזירה, עם עוד כוחות חילוץ. "גררנו כך את רכב הזאב שנתקע ואת הפנתר הפגוע ובלי הגלגל, בסיוע שופלים שגררו אותם. באותו רגע ירד לי העומס מהלב", שיתף.

3 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין במהלך הפעולה הצבאית
(צילום: AFP)
למרות ההקלה הזמנית, הדיווחים בקשר על עוד רכבים צבאיים שעלו על מטענים לא פסקו, כולל מקרב אלו שנכנסו לסייע לחבריהם ונתקעו בעצמם. מבצע החילוץ נכנס עמוק לשעת צהריים תחת אש המחבלים. כוחות עתודה רבים מיחידות מובחרות הוקפצו, אך מצבת הרכבים בשטח הפלסטיני שנתקעו הגיעה כבר לתשעה. "עם הג'יפ שלי כבר לא יכולתי לחזור שוב אז לקחתי משאית ממוגנת ושבתי פנימה לג'נין להמשיך בחילוצים עד שאחרון החיילים והרכבים יצאו. כשחזרתי למוצב ראיתי שהמשאית הממוגנת שלי ספגה 270 כדורים, והיא למעשה הייתה אחרונה לצאת מג'נין", הוסיף נאפסו.
במשך ימים ארוכים סבל נאפסו, נשוי ואב לשני ילדים קטנים, מצפצופים עזים באוזניו, אך באורח נס הוא לא נפגע בגופו. באוגדת איו"ש ציינו כי מבצע "תמוז בלהבות" היה רק אחד משורה של פעולות הרואיות שהוביל הקצין לחילוץ לוחמים ורכבים שנתקעו בג'נין בשנה האחרונה, תחת אש ובלי להסס לרגע: "תמיד לוחמים מהיחידות הכי מובחרות מוודאים שהוא וחיילי האחזקה שלו יוצאים איתם לכל מבצע".
"רס"ן סאו נאפסו, אשר משמש כקצין הטכנולוגיה והאחזקה של החטיבה המרחבית מנשה, אינו לוחם. למרות זאת הוא חותר למגע ופועל, פעם אחר פעם, מתוך תחושת שליחות ואחריות תוך חירוף נפש תחת אש, באומץ לב, במקצועיות ובקור רוח. תושייתו ומקצועיותו של נאפסו מנעו פגיעה בחיי אדם ואיפשרו את מימוש משימותיה של החטיבה. נאפסו מהווה דוגמה ומופת ללוחמי ומפקדי צה"ל". אמר תא"ל בלוט בטקס.
מאז האירוע בחודש יוני, הדגיש נאפסו, בן למשפחה של קציני ונגדי טנ"א, נוספו שכבות מיגון רבות לרכבי צה"ל בשומרון, עמדות נשק על גג הרכבים הללו, הצמיגים חוזקו וטכנולוגיות נוספות לאיתור מטענים: "אנחנו בקרב למידה עם האויב, אבל עובדה שמאז שהכנסנו את השיפורים לרכבים אז הם נפגעים ונתקעים פחות. אני גאה מאוד להיות בן העדה הראשון שמקבל צל"ש, וכשסיפרתי את זה לאבא שלי הוא התרגש יותר ממני".