בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" העלתה כי משרד הבריאות כמעט ואינו מעורב בנעשה בתחום ההתנדבות בבתי החולים. המשרד אמנם פרסם בשנת 2016 חוזר מנכ"ל שמסדיר את פעילות המתנדבים והמתנדבות בבתי החולים, שמגיעים לרוב מארגוני צדק ועמותות - אך בפועל כל האחריות מוטלת על בתי החולים - הן בנוגע להליך הקליטה הנכון, הפיקוח על התנהלות המתנדבים וגם על הענישה.
את הבדיקה ביצענו ברקע מעצרה של המתנדבת בת ה-21 שנעצרה בסוף השבוע בחשד שניתקה במכוון צינורית לשאיבת נוזלים (סקשן) שחוברה לתינוק כבן חודשיים בבית החולים "שערי צדק". הבדיקה העלתה למשל, כי רק עובד אחד במשרד כיום אמון על הפיקוח על הוראות החוזר, וסטודנט נוסף אמור להיקלט לעבודה בימים אלו. למשרד אין כל רישום על אודות עבירות משמעת של המתנדבים בבתי החולים. במקביל, בבתי החולים מספרים על חוסר בהירות בנוגע לפיקוח על מתנדבי בתי החולים.
3 צפייה בגלריה
בית חולים שערי צדק ירושלים
בית חולים שערי צדק ירושלים
בית החולים שערי צדק בירושלים. מתנדבת נעצרה בחשד שניתקה במכוון צינורות הזנה לתינוק
(צילום: עמית שאבי)
חוזר המנכ"ל, שמגדיר נהלי התנדבות שבשגרה לעומת התנדבות בעתות חירום, מסמיך למעשה לארגון או לעמותה שאליה משויך המתנדב – להיות אחראית עליו. "מבחינה מקצועית האחריות חלה על הממונה הישיר של המתנדב", קובע החוזר, ובו מצוין: "מבחינה מינהלית האחריות חלה על מי שהוסמך לכך מטעם מנהל הארגון הרפואי".
החוזר מפרט שורה ארוכה של נהלים לגבי הליך הקליטה והמיון של המתנדבות והמתנדבים, ובין היתר הם אמורים להציג אישור על היעדר עבר פלילי, מצעירים מגיל 18 ומעלה נדרש להביא אישור על היעדר עבירות מין ועל המתנדבים לחתום על הצהרה לפיה אינם מתמודדים עם מגבלה או מחלה נפשית שמונעות מהם למלא את תפקידם כמתנדב. בפועל, לבתי החולים אוטונומיה מוחלטת על הפיקוח בנושא, וכך בעוד שבבתי חולים מסוימים התחום מוסדר – באחרים הפיקוח רופף.
"בכל בית חולים יש משרד מתנדבים ששם יושב מנהל יחידת המתנדבים שאמור לדעת מי הם המתנדבים בבית החולים", מסבירה סיון אלמוג, מנהלת פיתוח משאבים בעמותת 'חיבוק ראשון' שמלווה תינוקות שננטשו, שמתנדבותיה עוברות תהליך סינון קפדני ומקיף. "אני לא יודעת מה נעשה עם ארגונים אחרים, אך מבחינתנו כל מתנדבת שלנו עוברת קליטה אצלנו ואנחנו מפנים אותה למשרד המתנדבים שם היא עוברת תהליך קליטה בבית החולים".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
"המתנדבים עוסקים יותר בניירת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זה כולל את הבדיקה הביטחונית, אישור רופא, קבלת חיסונים שנדרשים על ידי משרד הבריאות וקבלת תג שמי. היא מבוטחת בביטוח אישי דרך בית החולים. בתהליך העבודה אנחנו מקבלים פנייה כתובה מעובדת סוציאלית עם פרטי התינוק וסיבת הנזקקות. אנחנו מצרפות לתינוק מתנדבות ושולחות טבלת שיבוץ מעודכנת ובה רשומות השעות שבהן המתנדבות מגיעות ומספר הטלפון שלהן כך שגם במחלקה מעודכנים במי נמצאת עם התינוק והם מודיעים לנו לגבי כל שינוי במצבו של התינוק".
היא ציינה: "אני לא מקבלים נערות בנות 20. ישנם לא מעט ארגונים כאלו שמי שמפעיל אותם בעצמם הם מתנדבים". לדבריה, "הריאיון, הסינון והמיון שאנחנו עושים הם מאוד קפדניים ומקצועיים. לא נקלוט מתנדב שיש לו מחלה או הפרעה נפשית שלא נדע עליה. הם פונים ורוצים נורא להתנדב אצלנו, אך אנחנו לא מקבלים כל אחד".
"אני לא יודעת אם ארגונים כאלה פועלים בכל בתי החולים, אבל הנה אנחנו מגלים שיש פרצות ומדובר על ארגונים שהם לא מסודרים כמונו. כשאנחנו מצוותות מתנדבות לתינוק אנחנו דואגות שזה יהיה צוות מצומצם שהוא מכיר ולא שמרטף ששומר עליו. הליווי של המתנדבות הוא יום-יומי. אנחנו שומעות על מצב התינוק והמתנדבות מתקשרות אחת עם השנייה ומעדכנות".
3 צפייה בגלריה
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
משרד הבריאות: "כל מתנדב שנקלט עובר במהלך גיוסו הליך סינון". בית החולים שיבא, ארכיון
(צילום: רויטרס)
בבתי החולים מודים כי לא תמיד יש יכולת לפקח ולבדוק אחר התנהלות המתנדבים והמתנדבות. "יש הרבה מאוד מתנדבים שעובדים בבתי החולים אבל צריך להבדיל בין סוגי המתנדבים השונים", אומר בכיר באחד מבתי החולים הגדולים בארץ. "ישנם רופאים שעבדו בבית החולים ואלו הם אנשים שאנחנו מכירים והם עושים את תהליך ההתנדבות וממשיכים לעבוד בבית החולים ומסייעים לנו למשל בזריקות במהלך מבצע החיסונים. הסוג השני משתייך לארגונים שעובדים בבתי החולים ויש לא מעט כאלו".
"עושים לגביהם בדיקות אבל בדרך כלל הם לא עוסקים בטיפול בחולים עצמם, ומסבירים למשפחות או עוסקים יותר בניירת. כשיש הרבה מאוד מתנדבים תמיד אפשר ליפול והשאלה היא לא אם נפלנו, אלא אם עשינו את התהליכים המינימליים הנדרשים. כשאתה מנהל מערכת מאוד גדולה אתה קובע נהלים ושיטות אתה מצפה שהמערכת תפעל לפיהן. אצלנו יש מנגנון ואחראית על התחום והכל נבדק ומסודר. להבטיח שאין גם אצלנו מישהו שיכול לחמוק לנו? אני לא יודע. בתי החולים עושים מאמץ כי הם מבינים את הרגישות. האם בית חולים מאשר את בית החולים והעמותה מאשרת או שהעמותה מאשרת בעצמה? אני לא יודע".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד אחראי על הסדרת הפעילות ההתנדבותית של כלל המתנדבים במערכת הבריאות. חוזר מנכ''ל 'נוהל הפעלת מתנדבים במערכת הבריאות באשפוז ובקהילה, בשגרה ובעיתות חירום' מפרט בהרחבה על הפעילות הנדרשת לקליטת מתנדבים, כולל בדיקת רישום פלילי, היעדר עבירות מין, התחייבות לשמירת סודיות ועוד. המתנדב/ת חייב/ת לעבור הדרכה והכשרה על ידי גורמים מקצועיים לביצוע התפקיד והפעילות האפשרית המותרת. בכל מוסד רפואי יש ממונה התנדבות האחראי/ת על קליטת המתנדב. ממונה ההתנדבות כפוף מקצועית למשרד הבריאות ומקבל/ת הכשרות וידע לניהול ההתנדבות".
"המתנדבים נקלטים במוסדות הרפואיים וכפופים לנהלים של המוסד הרפואי. תלונה שהוגשה נגד מתנדבים עקב התנהגות בלתי הולמת - התלונה אמורה להיות מטופלת באותו המוסד הרפואי. אם העבירה הינה פלילית, היא מועברת לטיפול המשטרה כמקובל. כל מתנדב שנקלט במערכת, עובר במהלך גיוסו מספר צמתי מיון וסינון, על מנת לוודא ככל הניתן שהמתנדב מתאים לתפקיד שהוגדר עבורו במוסד רפואי. כל מוסד רפואי נדרש לנהל רשימה מוסדרת של המתנדבים, על פי הנוהל הרשימה מתעדכנת אחת לשנה".