לקראת פתיחת כנס הקיץ של הכנסת בשבוע הבא, מחר (חמישי) בערב צפויה להתקיים מול רחבת הכנסת בירושלים הפגנה בעד המהפכה המשפטית - שמארגניה מכנים אותה "הפגנת המיליון". מארגני ההפגנה מתכננים אותה זה כמה שבועות, והיא תתקיים תחת הסיסמה: "לא יגנבו לנו את הבחירות".
בחודש שעבר התקיימו כמה הפגנות של תומכי החקיקה, בין היתר במוזיאון תל אביב ובירושלים. גם בשבוע שעבר התקיימו כמה הפגנות ברחבי הארץ, כשבראש העין ערכו המפגינים מיצג "סיפורם של עבד ושפחה (הסיפור האמיתי)", שבו הם היו לבושים בלבוש תימני מסורתי ונשאו כלי עבודה וניקיון. הליינאפ לאירוע, שכולל נאומים של אנשי אקדמיה, צבא ואף רבנים לצד השתתפותם של שרים, עדיין לא נסגר באופן סופי.
6 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה בעד המהפכה המשפטית בתל אביב, בחודש שעבר
(צילום: זהר גליק)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בשדרות
ישיבת ממשלה בשדרות
לא צפוי להשתתף בהפגנה. נתניהו
(צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא צפוי להשתתף בהפגנה. הוא אמנם הוזמן, אבל לא ינאם ולא ישתתף כאמור באירוע. מארגני ההפגנה הסבירו שאי-השתתפותו של נתניהו נובעת "מטעמי אבטחה", אולם אנשיו של ראש הממשלה פועלים מאחורי הקלעים, בין היתר בהשתתפות בחלק מהפגישות עם ראשי המחאה, כדי להביא להצלחת ההפגנה, בין היתר באמצעות קידום ההפגנה בדיגיטל.
המארגנים, ח"כ אביחי בוארון שנכנס לפני כמה שבועות לכנסת מטעם סיעת הליכוד, ברלה קרומבי העומד בראש "יוזמת תקומה 2023", תנועת "אם תרצו" ושורת ארגוני ימין ופעילי חברה אזרחית, עמלים בהכנות לקראת המפגן תחת הדרישה מהממשלה והקואליציה להעביר את המהפכה המשפטית כבר במושב הקיץ הקרוב של הכנסת. יותר משני מיליון שקלים גויסו למען ההפגנה.
מארגני ההפגנה פתחו בקמפיין גיוס המונים לטובת הצלחת האירוע. "רגע לפני פתיחת מושב הקיץ של הכנסת תתקיים הפגנת המיליון הגדולה בהיסטוריה לתיקון מערכת המשפט, בקריאה לשרי הממשלה וחברי הכנסת: קיבלתם מנדט לתקן את העוול! לא נהיה אזרחים סוג ב'!", כתבו המארגנים.
6 צפייה בגלריה
אבי בוארון
אבי בוארון
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד. ממארגני ההפגנה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
המארגנים תקפו את ההפגנות נגד המהפכה המשפטית: "לנו אין קרנות אירופיות וממשלות זרות. לנו אין תקציבי ענק של מאות מיליוני שקלים מחו"ל. לנו יש רק את העם! בזכותכם נצליח לגייס את הסכום ולהוציא לפועל את ההפגנה החשובה ביותר לעתידה של מדינת ישראל. בזכותכם לא יגנבו לנו את הבחירות".
כמות המפגינים שיגיעו להפגנה תהיה מבחון משמעותי עבור המארגנים, שמנסים להילחם בנרטיב של מתנגדי המהפכה המשפטית. "הפקנו לקחים, התארגנו מחדש עם 'כוחות' חדשים ואנחנו ערוכים לעוד הפגנות", אמר אחד מראשי הארגונים. מערך יחסי ציבור כולל יועצי תקשורת ואסטרטגיה ושלטי חוצות, לצד פרסומים בדיגיטל ובעיתונות, גיוס מובילי דעת קהל, הקמה של עשרות קבוצות וואטסאפ, אתר המרכז הסעות להפגנה - מאילת בדרום ועד קריית שמונה בצפון - ישיבות רבות של המארגנים, גיוס ראשי מחוזות וערים ופעילויות נוספות, והכול בשאיפה ל"מפגן ימין ענק".

המארגנים דיווחו על קרוב ל-1,000 אוטובוסים שנרשמו עד כה לעצרת בירושלים ממאות נקודות איסוף ברחבי הארץ. לפי גורמים המעורים בפרטים, המארגנים מדברים על חצי מיליון אנשים פוטנציאלים לדבריהם שרוצים להגיע להפגנה. מדובר על תושבים מההתנחלויות ומהפריפריה, לא כולל הציבור החרדי שאותו ניסו לגייס באמצעות רבנים והידברות עם ההנהגה החרדית הפוליטית.
מארגני המחאה ביקשו לאחד את כל תומכי המהפכה המשפטית - חילונים, חרדים וחובשי כיפות מכל רחבי הארץ - ובהתאם תכננו לתחם אזור לציבור החרדי בהפרדה, שנועדה, לטענתם, להביא רבבות חרדים להשתתף במחאה. עם זאת, ולמרות שנעשה קמפיין לגייס את המגזר החרדי, בין היתר באמצעות פשקווילים שפורסמו ברחובות הערים החרדיות, בהנהגה החרדית החליטו שלא להצטרף למחאה.
בטרם דחיית מנהיגי החרדים את הבקשות להצטרף להפגנה, נוהלו שיחות רבות עם הפוליטיקאים ובתי המנהיגים הרוחניים. בפשקווילים שנתלו בערים הציבור החרדי נקרא בין היתר "להיקהל ולעמוד על נפשם, על דבר רדיפת הדת על ידי בג"ץ, בדורסנות וברמיסת כל דבר שבקדושה". מארגני ההפגנה ציפו כי תמיכת החרדים ומנהיגיהם תביא לנוכחותם של מאות אלפי בני אדם לכל הפחות, אך אחד מהם ציין כי "הם מתעקשים לא להיות בחזית המאבק".
6 צפייה בגלריה
מאבק על נוכחות החרדים. מכתב ועד הישיבות ומכתבו של הרב מאזוז
מאבק על נוכחות החרדים. מכתב ועד הישיבות ומכתבו של הרב מאזוז
מאבק על נוכחות החרדים. מכתב ועד הישיבות ומכתבו של הרב מאזוז
מארגני ההפגנה קיימו מאבק ניכר על נוכחות הציבור החרדי בהפגנות, עד שבוועד הישיבות, הגוף המאגד את הישיבות בישראל, הפיצו מכתב שבו קראו "לכלל תלמידי הישיבות" להתרחק מ"האנשים הרחוקים מתורה ומקיום מצוותיה. רחקו מהם ומהמונם, אל תיכנסו עמם בדברים בשום פנים ואופן, וחס וחלילה מלצאת לרחובה של עיר ולהשתתף בשום הפגנה".
מנגד, הרב הבכיר מאיר מאזוז, שנחשב למקורב ליו"ר ש"ס אריה דרעי ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הביע תמיכה בהפגנה. במכתב ששלח למארגנים כתב בין היתר כי "ההיסטוריה שלנו מלמדת אותנו כמה רעים הם השנאה והפירוד בין יהודים ליהודים, ועדיין לא למדנו את הלקח מחורבן בית המקדש", והדגיש: "אנו וכל באי העצרת בעד הרפורמה המשפטית".
6 צפייה בגלריה
"יש אדישות, הם לא נערכים בהתאם". ביקורת על המשטרה ומשרד התחבורה מצד מארגני ההפגנה. השרים בן גביר ורגב
"יש אדישות, הם לא נערכים בהתאם". ביקורת על המשטרה ומשרד התחבורה מצד מארגני ההפגנה. השרים בן גביר ורגב
"יש אדישות, הם לא נערכים בהתאם". ביקורת על המשטרה ומשרד התחבורה מצד מארגני ההפגנה. השרים בן גביר ורגב
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
במקביל, מארגני ההפגנה מתחו ביקורת על המשטרה, שהעריכה כי כ-120 אלף מפגינים יגיעו לירושלים. לטענת המארגנים, המשטרה "קצת אדישה ולא לוקחת את האירוע ברצינות". גורם בכיר במטה המחאה טען כי "הם לא רוצים להראות שהם נמצאים או תומכים בצד אחד או אחר, ולכן הם אדישים. מרגיש לי שיום הזיכרון והעצמאות שחק אותם". עוד אמר הגורם כי גם "משרד התחבורה אדיש, ולא נערך בהתאם".
בהתאם, ח"כ בוארון פנה במכתב שנשלח בין היתר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולשרת התחבורה מירי רגב, וכתב כי "צפי ההגעה, על פי אינדיקציות שונות, הוא מאות אלפי אנשים לפחות". בוארון ציין כי אחת האינדיקציות היא כ-1,000 האוטובוסים שהוזמנו מראש, "מספר שאין לו אח ורע בשום עצרת קודמת, ובנוסף לכך מאות הזמנות נוספות שנדחו עקב מחסור באוטובוסים". בוארון ביקש מהשרים לפעול מול כל הגורמים הרלוונטיים "כדי למנוע אסון, בדגש על תחנות הרכבת ומרכזי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ".
6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
"העם דורש רפורמה משפטית". יריב לוין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
במוצאי שבת הודיע שר המשפטים יריב לוין כי הוא צפוי להשתתף בהפגנה. "ביום חמישי בשעה 19:00 נעלה כולנו לירושלים כדי להתייצב בין משכן הכנסת לבניין בית המשפט העליון ולומר בעוצמה שלא הייתה כמוה: העם דורש רפורמה משפטית", כתב לוין. "הקול שלנו שווה והמנדט שקיבלה ממשלת הימין חייב להתממש. אני אהיה שם, ואני קורא לכל אחת ואחד לא להישאר בבית. מגיעים. מפגינים. משפיעים. משנים".
היום הוסיף שר המשפטים בסרטון שפרסם בעמוד הטלגרם שלו: "מחר, יום חמישי, ההפגנה הגדולה שלנו מתקיימת בירושלים החל מ-19:00 ליד הכנסת. אני קורא לכל אחד ואחת מכם - אני צריך אתכם. אנחנו צריכים כולנו לעלות מחר לירושלים בעוצמה גדולה כדי להשמיע קול ברור בעד הרפורמה המשפטית ובעד דמוקרטיה אמיתית ובעד הצדק. נתראה מחר".
קריאה דומה פרסם גם שר האנרגיה ישראל כץ, ואתמול הודיע גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיתייצב יחד עם כל חברי סיעתו בהפגנה. מטעם הציונות הדתית צפויים לנאום בהפגנה יו"ר המפלגה סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן.