משרד ראש הממשלה בוחן מהלך לעצירת שיפוץ המעון ברחוב בלפור בירושלים, ואת הוצאתו למכירה. בכירים במשרד אומרים כי הנטייה היא שלא להתקדם בשיפוץ, להוציא את הנכס למכירה, ובמקביל לקדם את פרוייקט "שירה" להקמת משרד ומעון חדש לראש הממשלה בקרית הממשלה - בין בניין משרד ראש הממשלה הנוכחי לבין בניין משרד הפנים.
2 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
ביקשו להישאר ברחוב עזה. בני הזוג נתניהו והמעון בבלפור
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בימים הקרובים צפוי להתקיים דיון במשרד בנושא זה כדי לגבש עמדה שתובא לאישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר מכן לאישור הממשלה.
כיום, מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור - שננטש על ידי נתניהו ביולי 2021 - מפורק לגמרי, ויחלפו לפחות שנתיים עד להשלמת השיפוצים במקום, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. תוכניות השיפוץ במקום עוד לא אושרו והשיפוצים טרם החלו, ואנשים שביקרו בו אמרו שהבית הרוס לגמרי, וכל מה שנותר זה קליפה. הקירות והמדרגות נהרסו. "המקום נראה כמו חורבה - אין חשמל, מים, קירות ורצפה. למה עשו את זה? ייקח שנים וסכומי עתק לשפץ. צריך לבדוק מה לעזאזל עשו שם במשך שנתיים", אמר גורם בכיר במשרד.
נתניהו הטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לרכז את הטיפול בנושא ולבחון אם אפשר להאיץ את שיפוץ המעון, ולסיימו בתוך חצי שנה. בדיקה העלתה שהדבר אינו אפשרי מאחר שכל הנכס נהרס, וייקח כאמור לפחות שנתיים לסיים את השיפוצים שטרם החלו, וממילא הם מאוד מורכבים משום שמדובר בנכס לשימור.
העלות המקורית של שיפוץ הבית עמדה על 120 מיליון שקלים. אולם, בזמן כהונת יאיר לפיד כראש הממשלה "רידדו" את העלות באופן משמעותי והורידו אותה ל-40 מיליון שקלים. גורמים בלשכת ראש הממשלה שעסקו בנושא באותה תקופה אמרו כי ההחלטה לרידוד התוכנית נבעה מתוך הנחה שבמעון לא ניתן יהיה לגור לאורך זמן כי הוא גורם לפקקים בעיר ומצריך חסימות כבישים פעמיים ביום. לפני עזיבת לפיד את המשרד ועדת ההיגוי לשיפוץ בלפור גיבשה תוכניות לאישור שיפוץ הבית, כולל תקציב שכאמור טרם אושר על ידי משרדו של נתניהו.
אחד הכיוונים שנבחנים במשרד - ונראה שלשם מנכ"ל המשרד מוביל - הוא כאמור לא להתקדם בשיפוץ של המעון, אלא להוציא אותו למכירה שתניב למדינה עשרות מיליוני שקלים (לפי הערכות בין 50 ל-80 מיליון). במקביל, המשרד יקדם את פרוייקט "שירה", שהחליף את פרוייקט "אלמוג", להקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון ראש הממשלה באזור קריית הממשלה והכניסה החדשה לירושלים.
2 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב עזה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בפרוייקט "אלמוג" הושקעו 25 שנות עבודה ותקציב של 1.6 מיליארד שקלים. הפרוייקט הוקפא לאחר שלשב"כ נודע שבסמיכות למתחם אלמוג נבנית רכבת קלה ו-12 מגדלים רבי קומות שיוצרים בעיות אבטחתיות חמורות. באוקטובר 2018 הוחלט להקפיא את הפרוייקט ומאז נשקלת הקמתו במקום חלופי, שדורש תכנון אדריכלי המותאם למקום החדש, וכך נולד פרוייקט "שירה". בעקבות ההקפאה נאלצה המדינה להשקיע עוד 75 מיליון שקלים במיגון מעון ומשרד ראש הממשלה הישנים, לא כולל השיפוצים הנוכחיים בבלפור.
המיקום שנבחר להקמת פרוייקט "שירה" הוא כאמור הרחבה שבין בניין משרד ראש הממשלה לבניין משרד הפנים. בזמן ממשלת בנט הייתה סחבת בבחינתו, והוא לא הובא לדיון בפניו, ולאישור הקבינט. ללא אישור של ראש הממשלה והחלטת ממשלה לא ניתן להמשיך בהליכי התכנון שלו - מדובר בפרוייקט בעלות של מאות מיליוני שקלים עם היבטים ביטחוניים מורכבים. לפי הערכות, עלות הקמתו יכולה להגיע לכמיליארד שקלים. הפרוייקט הועבר בעבר לטיפול משרד האדריכלים "קימל אשכולות", שהכין בדיקת היתכנות ועובד על תב"ע (תוכנית בניין ערים).
לפי הערכות גורמים במשרד ראש הממשלה, אם יוחלט לאשר את פרוייקט "שירה" יחלפו כשש שנים עד סיומו. מצב זה יחייב לקבל החלטה לגבי מגוריו של נתניהו עד אז. כיום הוא מתגורר בביתו הפרטי ברחוב עזה, שמשמש בפועל כמעון ראש הממשלה. רחוב עזה הוא אחד מצירי התנועה המרכזיים בשכונת רחביה, ובכל פעם ששיירת נתניהו יוצאת או חוזרת נגרמים שיבושי תנועה קשים ברחוב. גורמים המעורים בנושא אמרו שנתניהו ביקש להישאר ברחוב כדי לחסוך עלויות למדינה. ניתן היה לשכור עבורו בניין או כמה חדרים במלון, אבל העלויות היו גדולות הרבה יותר. אילו יחליטו לבחור באופציית פרוייקט "שירה", לא בטוח שהוא יוכל להמשיך לגור בביתו הפרטי ברחוב עזה לאורך שנים רבות. חסרון נוסף של הבית הוא שאי אפשר לארח בו.