פרידה מחלוצה אידיאליסיטית: תמה שוחט, שהייתה ממקימי קיבוץ נחל עוז שבגבול רצועת עזה והעיר ערד שבנגב, הלכה אתמול (שישי) לעולמה בגיל 86. שוחט, בתו של ראש הממשלה לוי אשכול ורעייתו של שר האוצר בממשלות רבין ופרס, הייתה עובדת סוציאלית בהכשרתה ובין שלל תפקידיה עמדה בראש המכון להכשרת עובדים סוציאליים. הלווייתה תיערך ביום שני בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
תמה שוחט בתו של לוי אשכול נפטרה בגיל 86
תמה שוחט בתו של לוי אשכול נפטרה בגיל 86
ביחד מגיל 15. תמה ובייגה שוחט
(צילום: שאול גולן)
שוחט הותירה אחריה את בעלה אברהם (בייגה), שלושה ילדים ושבעה נכדים. בנה יוחאי ספד לה בפייסבוק וכתב: "צריך מזל מאוד גדול, כמו של זוכה בפיס, כדי לקבל אמא כמו שלי. היא הייתה האדם הכי אהוב שהכרתי. לא פגשתי אחד או אחת שלא התאהבו בה בזכות השילוב הנדיר של תכונות נאצלות שהיו בה.
"היא הייתה חכמה, סקרנית מאוד, עם לב ענק, יפהפייה ורכה, צנועה ורחומה", כתב הבן. "הדבר הכי רע שיכלה להגיד על מישהו היה שהוא 'נחמד מסוגו'". שוחט כתב כי אמו ואביו הפכו לזוג כשהיו בני 15 - וחיו זה לצד זו במשך 71 שנים. "חייהם שזורים בקורות הארץ והמדינה בתפר שלא ניתן לפרום, וסיפור חייהם החלוצי מעורר גאווה. אמא סיימה את חייה באופן מפתיע מאוד כשהיא בסך הכל בריאה ושמחה בחלקה".
בשבוע שעבר התקיים בנוכחותם של בני הזוג שוחט אירוע בספריית ערד שבו הוקרן הסרט "תמה ואברהם (בייגה) שוחט - סיפור חיים", שיצרו נירה ודני מעיין. שוחט עצמו עמד בראש מועצת ערד עוד לפני כניסתו לפוליטיקה הארצית.
2 צפייה בגלריה
אברהם בייגה ותמה שוחט
אברהם בייגה ותמה שוחט
בייגה ותמה שוחט (מימין) בהקרנת הסרט על פועלם
(צילום: לי יצחק)
"תמה הייתה אצילת נפש, ממש לא אדם שנח על זרי התהילה של להיות בתו של רה"מ לשעבר", סיפר יוצר הסרט דני מעיין. "היא הייתה חברה של כולנו, ולכולם היה ברור שהקשר בין בייגה לתמה הוא קשר אמיץ. אין בייגה בלי תמה".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ספדה גם היא לשוחט וכתבה בטוויטר: "ניחומים עמוקים ורבים ממני ומכל מפלגת העבודה לחברנו בייגה שוחט ומשפחתו על לכתה של תמה שוחט. תמה הייתה אדם נפלא, אוהב ואהוב ע"י רבות ורבים כל כך שנגעה בחייהן ובחייהם. הייתה לי זכות להכיר אותה ולאהוב אותה באופן אישי. יהי זכרה ברוך".