מתכוננים לבחירות: הפרויקט עוד לא תוקצב ואין מועד לתחילת העבודות, אבל שרת התחבורה מירי רגב הודיעה אתמול (ראשון) על השקת "המטרונית הראשונה בשומרון" - קו BRT חדש בשם הקו הכתום שיחבר את מסוף רחלים לפתח תקווה, באורך כ-30 קילומטרים, שאמור לשרת כ-10,000 נוסעים ביום ויתחבר לרכבת הקלה ולמטרו.
לפי ההצהרות, הקו יתפרס על כבישים קיימים ויכלול תחנות ומעברים מאזור אריאל, קריית אריה ואזורי תעשייה במרכז. על הקמת הקו אמונה חברת נתיבי איילון.
נראה כי בחירת צבע הקו לא מקרית, כצבע שסימל את ההתנגדות לתוכנית התנתקות לפני שני עשורים, שבה פונו כל ההתנחלויות מרצועת עזה ומצפון השומרון אל מעבר לגבולות הקו הירוק. מאז, ממשלות ישראל ממשיכות לטפח ולתקצב במיליארדים את ההתיישבות ביו"ש תחת ההסבר שאלו הכרחיים, והאוכלוסייה באזור גדלה בהתאם.
רק בשנה האחרונה אושרו תוכניות ותקציבים לא מבוטלים לתשתיות תחבורה ביהודה ושומרון: שדרוג כבישים מרכזיים כמו כביש 45 ("ציר המחצבות"), השקעות בכביש 437 ובחלק ממקטעי כביש 55, שיקום תאורה ושיפור דרכים ביישובים מרוחקים יותר. סכומים של עשרות ומאות מיליוני שקלים כבר מנותבים לפרויקטים הללו, ומאחוריהם בין היתר עומד בגאווה שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳. למעשה, ההערכות הן ש-20% מתקציב פיתוח הכבישים של משרד התחבורה מנותב לכבישים ביו"ש, על אף אחוז התושבים הנמוך באזור ביחס לכלל האוכלוסייה בארץ.
לפי משרד התחבורה, הקו הכתום שיחבר בין גוש דן לשומרון יהווה חלק מרכזי ברשת הסעת המונים מתקדמת, הכוללת את הקווים לרחלים, ראש העין, כפר קאסם ולאזורי התעסוקה בפתח תקווה. הקו יעבור במסוף רחלים, אוניברסיטת אריאל, רחוב ירושלים, אזור התעשייה אריאל, אזור התעשייה ברקן, פארק תעסוקה לב ישראל, אזור התעשייה סגולה ופארק התעסוקה קריית אריה.
2 צפייה בגלריה


ההכרזה על קו המטרונית. "מתקדמים יחד ליעד: מיליון תושבים בשומרון"
(צילום: נתיבי איילון)
ֿהקו יתחבר למסוף ברוכין, תחנת רכבת קריית אריה, הקו האדום של הרכבת הקלה ותחנת המטרו העתידית M3. במסגרת הפרויקט יפותחו גם תשתיות משלימות ובהן שבילי אופניים רציפים ומדרכות רחבות ונגישות, וישודרג המרחב הציבורי באמצעות עצים וצל טבעי, לטובת חוויית שימוש נוחה ובטוחה.
השרה רגב מסרה כי ״אנחנו ממשיכים לחבר את השומרון ללב מדינת ישראל באמצעות מערכות תחבורה ציבורית מתקדמות, נגישות ויעילות". לדבריה, "הקו הכתום ישנה את המציאות התחבורתית באזור, יעניק לתושבים חלופה מהירה לרכב הפרטי ויחבר אותם בצורה מיטבית למרכזי התעסוקה, החינוך והפנאי. זהו עוד צעד חשוב בדרך לצדק תחבורתי וחיזוק ההתיישבות״.
בהתיישבות מרוצים מאוד מהמהלך. "השרה רגב, עלייך אומרים 'ברוך אומרת ועושה'", אמר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. "היום אנחנו עושים היסטוריה: השומרון מצטרף לרשת המטרונית - ההסעת ההמונים של ישראל. כמעט חמש שנים אנו עמלים להביא את הרכבת לשומרון - ובשעה טובה מגיעים לרגע המרגש הזה של התחלה היסטורית. זהו מהלך שיחבר את רחלים, אריאל, ראש העין ותל אביב, יחזק את ההתיישבות ויהפוך את השומרון לחלק בלתי נפרד ממרכז המדינה. יחד עם מהפכת הכבישים - אנחנו מתקדמים יחד ליעד: מיליון תושבים בשומרון".
גם ראש העיר אריאל, יאיר שטבון, בירך והבהיר: ״אנחנו לא מחכים להחלטה הרשמית על ריבונות ומקדמים אותה בשטח. הקו החדש יאפשר הגעה מהירה ונוחה לתושבי אריאל, לסטודנטים ולכלל תושבי השומרון. אני מברך את משרד התחבורה על הובלת הפרויקט ומקווה שכבר בקרוב נראה את התחלת העבודות בשטח".







