סקוטלנד תעביר טרנסג'נדרית שהורשעה באונס מכלא לנשים בלבד, בעקבות חשש לשלומן של שאר האסירות. כך הודיעה היום (ה') מנהיגת סקוטלנד, השרה הראשונה ניקולה סטרג'ן.
איילה ברייסון הורשעה השבוע באונס של שתי נשים, ב-2016 וב-2019. מעשי האונס היו כשברייסון עוד הייתה גבר בשם אדם גרהאם. ב-2020, שנה מתחילת המשפט, היא הופיעה בבית המשפט כאישה והזדהתה בשמה החדש. המהלך עורר ביקורת רבה, ובמפלגה השמרנית בסקוטלנד אמרו: "האנס הזה החליט שהוא כבר לא גבר רק אחרי שהופיע בבית המשפט ועמד לדין על אונס".
ברייסון בת ה-31 הורשעה שלשום במעשי האונס. לפי רויטרס, בכך היא הפכה לטרנסג'נדרית הראשונה בסקוטלנד שהורשעה באונס נשים. בחודש הבא ייקבע עונשה.
2 צפייה בגלריה
איילה ברייסון טרנסג'נדרית הורשעה ב אונס ב סקוטלנד
איילה ברייסון טרנסג'נדרית הורשעה ב אונס ב סקוטלנד
איילה ברייסון. הזדהתה כאישה במהלך משפט האונס
עד כה הוחזקה ברייסון בכלא הנשים "קורנטון וייל" במרכז סקוטלנד. פוליטיקאים, פעילות למען זכויות נשים ומומחה לזכויות אדם מטעם האו"ם הביעו חשש מהעובדה שהיא שוהה עם אסירות. היום הודיעה סטרג'ן לפרלמנט הסקוטי כי "בהתחשב בדאגה של הציבור והפרלמנט, שניתנת להבנה, אני יכולה לאשר לפרלמנט שהאסירה הזאת לא תיכלא בבית הסוהר לנשים 'קורנטון וייל'".
ההחלטה להעביר את ברייסון לכלא לגברים הייתה שבועות אחרי שהפרלמנט הסקוטי אישר חוק, שמקל על התהליך שבסופו טרנסג'נדרים מקבלים מהרשויות הכרה חוקית בשינוי המגדרי שלהם.
החוק שעבר בדצמבר הפך את סקוטלנד לראשונה באי הבריטי שתומכת בשינוי מגדרי על בסיס הגדרה עצמית בלבד, ללא צורך בדיאגנוזה רפואית לדיספוריה מגדרית (הפער בין הזהות המגדרית למין הביולוגי). בנוסף תומכת סקוטלנד בהורדת הגיל המינימלי לפתיחה בהליך מ-18 ל-16.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן משאל עם עצמאות
ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן משאל עם עצמאות
מנהיגת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן
(צילום: רויטרס)
חלק מארגוני הנשים התנגדו לחוק הסקוטי, וטענו כי הוא יאפשר לעברייני מין להיכנס ביתר קלות לאזורים שמיועדים לנשים בלבד - שירותי נשים למשל. גם ממשלת בריטניה התנגדה לחוק והודיעה כי היא תסכל אותו - מכיוון שתהיה לו השפעה על סוגיות אחרות בממלכה, שנוגעות גם הן לשוויון.
הפרלמנט הסקוטי רשאי לחוקק חוקים משלו, אך בריטניה יכולה להטיל וטו על החקיקה אם היא סבורה שהחוק מתערב בסמכויות השיפוט שלה. סטרג'ון אמרה כי העובדה שבריטניה מתנגדת לחוק היא "מתקפה חזיתית מלאה" נגד הפרלמנט הסקוטי. סקוטלנד והממשלה בלונדון, נזכיר, כבר נמצאות בעימות סביב קיומו של משאל עם נוסף, שני במספר, על עצמאות והיפרדות מבריטניה.