מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, קיים אחר הצהריים (חמישי) מסיבת עיתונאים ברקע נתוני התחלואה הגואים שכבר הגיעו לשיא של יותר מ-16 אלף חולי קורונה חדשים ביממה. הוא ציין כי בשל התפשטות האומיקרון בישראל החל מהלילה בחצות - אין יותר מדינות אדומות. משרדו המליץ על הצעד לממשלה. עם זאת הוא ציין כי "עדיין יש להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות. התחלואה גבוהה בכל העולם". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
אש הזהיר כי "הגל הזה הוא גל האומקריון, אבל אנחנו מזהים שגם הדלתא מתפשט שוב. להערכנתו מרבית החולים הקשים נדבקו בדלתא. האומיקרון ישתלט על התחלואה". לדבריו, "מספר החולים הקשים שמתאשפזים מדי יום עולה, אתמול היה שיא של 31 שהוגדרו מצב קשה. מגמת החולים במצב קריטי, מונשמים ומחוברים לאקמו נשארה יציבה". הוא ציין כי "זה סימן חיובי". אש אמר כי "כ-50% ממספר המאושפזים היומי - מחוסנים מלא".
5 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"החל מהלילה בחצות - אין מדינות אדומות". פרופ' נחמן אש בנתב"ג, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
הפרופ' אש התייחס גם לעימות עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומשרדה, לאחר ששוחח עם מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר. "אנחנו עובדים בצורה הדוקה עם הגורמים המקצועיים במשרד החינוך, באווירה טובה ובשיתוף פעולה. נוציא לפועל הכל ביחד כדי לשמור על בריאות הילדים ולאפשר את המשך הלימודים". הוא העדיף שלא להתייחס לדבריה החריפים של השרה: "אני לא רוצה להתייחס לדרגים הפוליטיים ומאמין שכולנו עובדים למען מטרה משותפת".
הודעת משרד הבריאות שלפיה נאמני קורונה יוכלו לערוך בדיקות אנטיגן בבתי הספר נשלחה לכלי התקשורת ללא ידיעתם ואישורם של בכירי משרד הבריאות - ובהם המנכ"ל אש. כך נודע ל-ynet. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי ההודעה נשלחה לפני שמשרד החינוך עודכן בפרטים, ככל הנראה בגלל תקלה של מערך ההסברה. במשרד החינוך הופתעו לגלות מהתקשורת על ההחלטה, שהביאה לכך שהורים רבים ציפו שילדים יוכלו להיבדק במוסדות החינוך היום.
5 צפייה בגלריה
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
נחמן אש יפעת שאשא ביטון
פרופ' אש לא עודכן על מתווה הבדיקות, גם משרד החינוך. שאשא ביטון תקפה: "לא נאפשר אנדרלמוסיה"
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה גם היא מוקדם יותר היום כי ההודעה על בדיקות האנטיגן בבתי הספר לא תואמה עם משרדה, והדגישה כי על אף שהיא תומכת בכך - יש להכין נוהל מסודר. "משרד הבריאות יוצר כאוס גם במערכת החינוך", תקפה. "לא נאפשר לו לגרור את מערכת החינוך לאנדרלמוסיה".
אש ציין במסיבת העיתונאים כי לא נכון לדעתו לסגור את מערכת החינוך, על אף שישנם עשרות אלפי מאומתים בקרב התלמידים וצוותי ההוראה. "כל המשק פתוח, בהתאם להחלטת הממשלה, המשק נשאר פתוח. אני חושב שלא נכון שדווקא מערכת החינוך תהיה סגורה. אנחנו רואים היום את התוצאות של סגירתה בגלים קודמים - הפרעות התנהגות ועוד".
בהודעת משרד החינוך צוין כי משרד הבריאות הביע את התנצלותו בפני המשרד, ו"הבטיח שיפעל בהקדם להגדרת הנוהל לביצוע הבדיקות בבתי הספר". בתגובה להודעה התקיפה נמסר ממשרד הבריאות: "משרד הבריאות מושקע כולו בהתמודדות עם גל התחלואה, ולא יעסוק בהכפשות. אמש סוכם בין משרדי הבריאות והחינוך על דחייה קצרה של יישום המהלך לבידוק אנטיגן בידי נאמני הקורונה, כדי להבטיח היערכות מיטבית ומלאה בבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ".

מתווה הבדיקות החדש: "החלטה לא פשוטה, כורח המציאות"

הפרופ' אש הודה כי ההחלטה על מתווה הבדיקות החדש הייתה "לא פשוטה". הוא ציין כי המתווה הוא "כורח המציאות, כתוצאה מהעומסים הגדולים שהיו על המתחמים, ומכך שיש הרבה מאומתים ואנשים שהיו במגע עימם". לדבריו, "היינו צריכים לקבל החלטה שהייתה לא פשוטה, שמתעדפת את האנשים שיש להם סיכון גדול יותר מהמחלה כדי שהם יעשו את הבדיקות מהר יותר. כך נוכל לקבל החלטה על טיפול תרופתי במקרה הצורך"
5 צפייה בגלריה
תור לבדיקות קורונה בקיסריה
תור לבדיקות קורונה בקיסריה
"המתווה הוא כורח המציאות, כתוצאה מהעומסים שהיו על המתחמים"
(צילום: עידו ארז)
אש טען כי לתו הירוק עדיין יש חשיבות אפידמיולוגית. "האומיקרון אמנם מדבק גם בקרב מחוסנים, אבל עדיין לתו הירוק יש ערך בכך שאם אתה מחוסן בהשוואה ללא מחוסן הסיכוי שלך להידבק ולהדביק יותר נמוך". הוא אמר כי על אף נתוני התחלואה הגבוהים, מגבלת התקהלות לא על הפרק: "במצב הנוכחי כשבאמת הגל מטפס במהירות, הגבלות התקהלות לא יכולות להביא לאיזשהו שינוי משמעותי, לכן אין טעם בהם".
בתוך כך, שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בבית החולים החדש בסכנין כי "ההדבקה בישראל, ממש כמו שאנחנו רואים בעולם, מתפשטת בקצב מהיר. אנחנו רואים את זה מדי יום, צפינו שכך יהיה, וכך זה קורה. אני יודע שהיו תורים בימים האחרונים במתחמי הבדיקות. שינינו את מדיניות הבדיקות כדי להתמודד עם זה והיום כבר ביקרתי במספר תחנות. למשל לא רחוק מכאן, בצומת גולני, והעומסים כבר ירדו בצורה ניכרת".

5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בביקור בבית החולים החדש בסכנין
ניצן הורוביץ בביקור בבית החולים החדש בסכנין
הורוביץ בסכנין
(צילום: דניאל סלאמה)
הוא הודה כי עדיין ישנה אי-ודאות אם מספר הנדבקים הגדול יתורגם למספר גדול של חולים קשה. "אנחנו מקווים שזה לא יתורגם, אבל אנחנו במערכת הבריאות ובתי החולים המצוינים שלנו, ערוכים".
רגע לפני השינוי הצפוי במתווה הבדיקות, הבוקר עדכן משרד הבריאות כי 16,115 בני אדם קיבלו אתמול הודעה שהם חיוביים לקורונה, ומחצות ועד 8:00 בבוקר אובחנו עוד 3,701 מאומתים. אתמול פוענחו כ-206 אלף בדיקות ושיעור החיוביים ממשיך לעלות והוא עומד על 7.89%. מקדם ההדבקה גם עלה והוא עמד על 1.99 – דבר המעיד על התפשטות נרחבת מאוד של המגפה.

5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בתל אביב
בדיקות קורונה בתל אביב
בדיקות קורונה מהירות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 307 חולי קורונה, לאחר שעשרות חולים נוספים אושפזו אתמול. 134 מהחולים מאושפזים במצב קשה. מדובר גם כן בעלייה לעומת הנתון אתמול. לשם השוואה ביום חמישי בשבוע שעבר היו 91 חולים קשים ומדובר בעלייה של כ-47%. אתמול אושפזו 32 חולים במצב קשה ומאז חצות נוספו עוד 15.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 41 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בעלייה לעומת הנתון אתמול. כמו כן, בחמשת הימים הראשונים של חודש ינואר אושפזו 100 חולים קשים חדשים, לעומת 161 בכל חודש דצמבר ו-157 בכל נובמבר.