בזמן שעשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, נמשך הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. החוקר ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם, ראש צוות החקירה בתיק 1000 (תיק המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), החל את עדותו והיא תימשך לאורך השבוע. בתיקים האלו נאשם נתניהו בסעיפי מרמה והפרת אמונים, ונוני מוזס, נאשם בהצעת שוחד. משולם סיפר בעדותו כיצד החלה החקירה וכיצד נפתחו התיקים שבהם מואשם נתניהו. סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, התמקד בחקירתו הנגדית בכך שהעיתונאי בן כספית הוא שסיפק לחוקרים מידע.
6 צפייה בגלריה
אבי משולם
אבי משולם
ניצב-משנה משולם. "קליין הציעה בעצמה לספק חומרים"
(צילום: יואב דודקביץ')
משולם נחקר על ידי עו"ד קרן צבירן מטעם מחלקת פרקליטות מיסוי וכלכלה, ששאלה על חקירות העדים וכיצד נאספו הממצאים שביססו את החשדות נגד ראש הממשלה. "חקרתי את רצח השופט עדי אזר, בני סלע, גונן שגב, הייתי נציג משטרת ישראל בגרמניה, הייתי ראש מפלג חקירות ביחידה ב-2016 ואז קיבלתי את תיקי 1000 ו-2000", סיפר משולם.
"הוקם צוות מצומצם של חמישה חוקרים", אמר משולם והוסיף כי מי שידע על ממצאי החקירות הם רק החוקרים בתוך המפלג ושאר החוקרים מודרו. "הייתי ראש הצוות והשתתפתי בחקירות החשובות, בישיבות הפיקוד הבכיר של המשטרה ואצל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והפרקליטות".
משולם העיד כי כל דיווח, בקשה ואישור לבצע חקירה הועבר דרך ראש יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה), ראש להב 443, ראש אח"מ (אגף חקירות ומודיעין), הפרקליטות והיועמ"ש. "לא היה עד או נחקר שלא עבר את כל מסננת האישורים הללו. לא הייתה לי עצמאות להחליט על מעצרים. כל פעולה וצעד קיבלו את כל האישורים. את הממצאים העברנו למעלה", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ארי הרו
בנימין נתניהו עם ארי הרו
נתניהו והרו. "כדי למנוע שיבוש, הוחלט לחקור באזהרה בתיק 1000 ו-2000"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"באפריל 2016 ממלא מקום ראש יאח"ה, ערן קמין, הכיר לי את העיתונאי בן כספית שהגיע למסור עדות בעניין הזוג נתניהו", סיפר משולם כיצד הגיעו לידי המשטרה חומרים ראשונים בתיק. "במסגרת העדות סיפר כספית על טובות הנאה שהזוג נתניהו קיבל בדמות מתנות, שמפניות וסיגרים - מה שהוגדר בהתחלה 'תיק 1000 הישן'. התחלנו לבצע פעולות בתיק. בעיקר בדקנו מימון טיסות, סוגיות שקשורות לארי הרו וחשדות נוספים". משולם סיפר כי החומרים שהיו בידי המשטרה באותו השלב הם עדותו של כספית ודוח מבקר המדינה שעסק באותם נושאים. "לדעתי ביוני 2016 התקיימה ישיבה אצל היועמ"ש, במסגרתה הוחלט שניתן לחקור את עניין טוהר המידות וטובות ההנאה".
משולם תיאר פעולות החקירה הראשונות: "הוחלט לחקור אדם שעבד במטה הליכוד, וב-12 ביולי הזמנו לעדות פתוחה את אודליה כרמון שעבדה אצל נתניהו. ארי הרו (לשעבר ראש הסגל של נתניהו ועד המדינה - ג"מ) הגיע לישראל ב-14 ביולי באישור היועמ"ש וכדי למנוע שיבוש חקירה, ניתן אישור גם לחקור אותו תחת אזהרה בתיק 1000 הישן ותיק 2000 הוזכר בצורה מאוד לקונית. בעדות פתוחה דובר על כך שישנן הוכחות בידי המשטרה, מכיוון שחלקו עוד לא היה ידוע בתיק.
"גבינו הודעה מנהג בשם רועי רוזן", העיד משולם. "באוגוסט באותה שנה, מסר לנו מודיע אחר על אדם שיכול למסור פרטים על שהותו של יאיר נתניהו במלון רויאל ביץ' בתל אביב, בדירה שנמצאת בבעלותו של המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, שככל הנראה פאקר מממן את שהותו שם. הנהג זומן לעדות והוא סיפר לנו שהיה מסיע את יאיר נתניהו למלון. הגענו לשם וחקרנו את האחראית על ניהול הבניין ועובדים במלון". שם, העיר משולם "סיפרו לנו שהיו בקשר עם הדס קליין (העוזרת של מילצ'ן ופאקר), שתיאמה את הגעתו של נתניהו".
6 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
קליין. סיפקה חומרים מרצונה
(צילום: עמית שאבי)
משולם סיפר כי באותו שלב "הוצאו צווים למלון ולחברות של מילצ'ן ופאקר. ב-6 באוקטובר זימנו את קליין ויונתן חסון, הנהג של מילצ'ן, וקיבלנו פרטים נוספים על יאיר נתניהו. שאלנו את קליין האם ניתנו טובות הנאה ממילצ'ן, והיא סיפרה על אספקת סיגרים ושמפניות. שאלנו אותה על הנושא כי זה עלה בעדות של כספית. היו לנו גם ידיעות מודיעיניות נוספות ועדות הרו שדיבר על זה שמילצ'ן הביא שמפניות וסיגרים, וקשר לזה את בקשת הוויזה של מילצ'ן. כלומר היו כמה עדויות ומנדט מהיועמ"ש לחקור.
"התמקדנו בנושא של טובות הנאה ליאיר נתניהו ובמקביל ביצענו חקירות של מימון טיסות, סוכנות נסיעות והוצאנו צווים לכל הספקים שעליהם דיברה קליין, שמהם נרכשו הסיגרים והשמפניות. במקביל היא הביאה קבלות שהיו ברשותה", אמר משולם. הוא סיפר כי בצוות החקירות היה רואה חשבון וכי נבדקו "האינטרסים הכלכליים של מילצ'ן ופאקר והפעולות שעשה נתניהו שיכלו להיטיב עם האינטרסים הללו. מיפינו את אינטרסים של מילצ'ן, חידוש הוויזה, תושב חוזר, רשת וקשת, בעלות על ערוץ 10 ואת הקשר למיליארדר ההודי טאטא".
בתגובה לטענה כי החוקרים עשו שימוש פסול במצג שווא כדי להשיג מידע מקליין אמר משולם כי הוא "דוחה את הטענה. הוצאנו צו לחברה שבה עבדה קליין, והיא כעובדת הייתה רשאית להביא את החומר. היא הציעה בעצמה להביא את החומרים. ביקשנו ממנה ולא תדרכנו אותה לשקר. לא נדרשתי להשתמש בצו כי הייתה היענות ממנה - עדה נטולת אינטרסים. היא הביאה חומר משרה שוחט, מנהלת החשבונות של מילצ'ן, שבעצמו אמר בעדותו שאנחנו רשאים לקחת את כל החומרים, 'תדברו עם הדס'".
6 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
מילצ'ן. נבדקו טובות הנאה ואינטרסים כלכליים
(צילום: GettyImages)
לגבי מילצ'ן, אמר משולם: "הוא לא גר בארץ, אז ב-1 בדצמבר הוא נכנס ארצה וגבינו ממנו עדות. הוא לא ידע שקליין נחקרה לפני כן. הוא סיפר לאורך שנים על הקשר שלו עם נתניהו, הוא הגדיר את טיב היחסים בין ידידות לחברות. ידע לומר שהם לא היו ממש חברים אמיתיים. הוא סיפר על אספקת דרישות של סיגרים ושמפניות לאורך שנים. נבדק טיב היחסים ביניהם, ההיקפים לאורך השנים והאינטרסים הכלכליים".
על חקירת פאקר סיפר משולם: "רצינו לגבות ממנו הודעה, וקליין הייתה העוזרת שלו. ביקשנו ממנה לבדוק היתכנות ליצירת קשר וזה לא צלח, הוא אמר שהוא לא מעוניין להגיע לארץ. הבנו שהיה לו משהו אישי (שאסור בפרסום). עורך דינו של פאקר ביקש בקשה לחיקור דין וכך עשינו. באופן כללי היועמ"ש שלט בכל פרט של החקירה, והם התעקשו שהמשטרה האוסטרלית תשאל את השאלות וחוקר ישראלי יהיה בחדר. אני ישבתי בצד בחקירה".
על תיק 2000 סיפר משולם כי בדיון עם היועמ"ש החוקרים קיבלו אישור לחקור את ארי הרו באזהרה. "ידענו שיש שיחות (שיחות נתניהו-מוזס שבליבת תיק 2000 - ג"מ) ברשותו של ארי הרו, שקיימות אצלנו. הייתה החלטה תחילה לגבות ממנו עדות פתוחה. השיחות שהוקלטו היו ביאח"ה. תת-ניצב כורש ברנור (שימש ראש יאח"ה בלהב 433 בעת חקירת תיקי נתניהו) אמר בישיבה שישנן שיחות שכבר תומללו ונבדקו בתיק אחר של הרו (שנחשד בפלילים בפרשה אחרת). הוא ביקש לעבור על תמלילי השיחות לתמלל שוב לשמוע אותן", אמר.
6 צפייה בגלריה
ג'יימס פאקר ושרה נתניהו. נבדק האם מימן את שהותו של יאיר במלון בת"א
ג'יימס פאקר ושרה נתניהו. נבדק האם מימן את שהותו של יאיר במלון בת"א
ג'יימס פאקר ושרה נתניהו. נבדק האם מימן את שהותו של יאיר במלון בת"א
(צילום: gettyimages)
"הרו סיפר לנו בעדותו על נסיבות ההקלטות. רצינו לחקור אותו תחת אזהרה בתיק 1000, הוא ביקש להיפגש עם עורך דינו והחל משא ומתן להיתכנות שלו להפוך לעד מדינה. אז תשאלנו אותו תחת נוסח מו"מ שלא ישמש נגדו, גבינו עדות באזהרה בתיק 1000 והוא שמר על זכות השתיקה. ארבעה ימים לאחר מכן, עורך דינו יצר קשר עם אחד החוקרים ואמר שיש להרו מידע נוסף. הייתה לנו אינדיקציה מודיעינית שייתכן שהוא יהיה מעוניין לשתף פעולה עם גורמי האכיפה כי ידענו שהוא יודע שהשיחות המוקלטות אצל המשטרה", הוא הוסיף.
משולם סיפר כי להרו היה קשה מאוד להעיד: "לפעמים היה צריך קצת ללחוץ כי הוא היה די מהוסס. ניסינו לומר לו 'תשמע אתה יודע יותר ממה שאתה מספר'. היה חשד נגד הרו במימון כפול של טיסות, הטיית בחירות, מימון תרומות אסורות במסע הבחירות, שיחד עם נתניהו הוא פנה לתורמים שלא במסגרת החוק. אז הוא סיפר לנו שנחשף לנושא השמפניות והסיגרים. הבאנו אותו לחקירה ביחידה והיינו מאוד פתוחים ומכילים איתו. הוא היה צריך לספר אך ורק את האמת, לא לרצות אותנו. בסופו של דבר הדברים שלו נמדדו מול חומר נוסף שבדק את אמינותו, והיועמ"ש החליט לחתום איתו הסכם עד מדינה".
עו"ד צבירן שאלה על "מסר של תיאום, שנתניהו ביקש להעביר למוזס". משולם סיפר כי הרו בעדותו אמר שהוא נדרש להעביר מסר כזה לקדם את חוק ישראל היום. "הוא זכר שראש הממשלה ביקש ממנו להקליט את השיחה, ומוזס היה אמור להעביר את המסר לאיתן כבל, יוזם החוק, וליריב לוין. הוא סיפר שהסתייע בעוזר שלו בסוג של שיחת ועידה והעוזר הקליט את השיחה".
משולם סיפר כי היה נוכח בעצמו בשלוש מתוך שמונה החקירות של נתניהו, שהתקיימו במעונו בבלפור, בתיקי 1000 ו-2000. "הן תועדו באודיו ובווידאו. הוקדשו לנו בין שלוש לארבע שעות כל פעם, דבר לא שגרתי. אני זוכר שנכח גם עו"ד וינרוט בחקירות וראש הממשלה עשה הפסקות להתייעץ איתו. בחקירה הראשונה הוא ביקש לרשום הערות בכתב יד ואישרנו לנו וביקשנו שבתום החקירה יגרוס אותן".
משולם סיפר כי נחקרו כמה מעורבים בנוגע לאספקת השמפניות לראש הממשלה ורעייתו. "בחקירה הראשונה למיטב זכרוני, ראש הממשלה אישר את נושא הסיגרים והשמפניות ואז מסר גרסה שונה בחקירה אחרת. לפני חקירתו הראשונה בדקנו את הדברים בצורה די נרחבת ובאנו עם חומר די מגובש", טען משולם.
6 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
סנגורו של נתניהו. "כספית לא היה עד לאירועים"
(צילום: יואב דודקביץ')
סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, שאל את משולם בחקירה הנגדית לגבי הטענה שנעשו מאמצים במיוחד לחפש חומרים על ראש הממשלה. "לא. קיבלנו גזרה על מה ניתן לחקור בנושא טובות הנאה. הייתה מעורבות מאוד הדוקה של היועמ"ש באופן החקירה, לראות שאנחנו לא חורגים", השיב לו משולם.
חדד: "מה ידוע לך על זה שניצב מני יצחקי, מפקד להב, נהג להכין תיקי מידע על כל אחד מ-120 הח"כים?". משולם: "שמעתי בתקשורת, אני לא מכיר את זה. לא עובד לפי התקשורת". חדד: "אמרת שבאפריל 2016 ערן קמין, ממלא מקום ראש יאח"ה, הציג לך את בן כספית והתבקשת לגבות ממנו הודעה. ברור מהקטע הזה שגביית ההודעה לא הייתה האירוע הראשון בחקירות ראש הממשלה, נכון?". משולם: "כשנכנסתי לתמונה באפריל 2016. קמין אמר לנו 'תשבו עם כספית יש לו מה למסור, תגבו ממנו עדות'. זה לא שיגרתי שמגיע עיתונאי, אבל זה מה שהיה. לפעמים באים עדים שאומרים 'אני רוצה לתת מידע'. אני לא יודע אם קיבל את הדברים בעבודתו כעיתונאי או לא, הוא בא והציג את הדברים". חדד: "אז הוא לא היה עד לאירועים, אלא מסר מידעים". משולם: "נכון".
חדד הציג בדיון דברים שסיפר כספית ברדיו על תיק 1000, שם ציין שהמשטרה היא זו שפנתה אליו בעקבות פרסומים שלו וביקשה ממנו לעזור. בקטע שהוצג אמר כספית: "היו צריכים להפעיל עליי לחץ ונעתרתי. אני לא מתחרט". חדד שאל את משולם האם היועמ"ש ופרקליט המדינה אישרו לפנות לכספית לקבלת חומרים, ומשולם השיב: "לא. ישנם נושאים שבדקנו במסגרת 'תיק 1000 הישן' והיועץ לא אישר להמשיך בבדיקה שלהם".
משולם העיד שלכספית היו מקורות "שביקש שלא יעלו בעדות וזה נרשם במזכר נפרד". עו"ד חדד דרש לחשוף מי הם המקורות שהושחרו במסמך וביקש לראותו: "במה בכיריך מצאו עניין בדברי כספית, אוסף רכילויות, אנחנו יודעים שהכול שקרי".
משולם: "היו גם ידיעות מודיעיניות שהתייחסו לתיק '1000 הישן' וגם מידע שמסר כספית. הכנו תוכנית לבדוק את הדברים ובשלב מסוים קיבלנו את אישורו של היועמ"ש לזמן עדים. אי אפשר לבדוק שום דבר בלי אישורו". חדד: "כשמבקשים ממך להכין תוכנית נגד ראש ממשלה מכהן לא אומרים לך אם יש אישור?". משולם: "לא. התבקשתי להכין רשימת נושאים לבדיקה בעניינו של ראש הממשלה".
חדד הציג כתבה עיתונאית על ישיבה שהתקיימה אצל היועמ"ש שכביכול עסקה "בקלסרים עמוסים". משולם אמר שהוא "לא מכיר 30 קלסרים או אירוע דרמטי, אלא ישיבות מקצועיות שבהן דיווחתי על דברים שנעשו וביקשתי לבצע פעולות נוספות. אתה מבקש ממני להתייחס לכתבה עיתונאית, בעיניי זה הזוי, מעולם לא נתקלתי בזה, אני מתפלא".
השניים התווכחו וחדד הרים את קולו. משולם אמר: "אני לא מרים עלייך את הקול, ההתנהגות שלך פתטית", וחדד השיב: "אני מבקש להורות לבית המשפט שהעד החצוף, שלא יגדיר התנהגות פתטית". לבסוף השופטת רבקה פרידמן פלדמן ביקשה מהשניים: "בלי ציונים לשאלות ותשובות ובלי הרמת קול. לא לכנות אף אחד בשום כינוי, אני מדברת על שניכם".