הקמ"נים של יחידות השדה דורשים הכרה כלוחמים – בצה"ל מסרבים בפועל: עשרות קציני מודיעין בסדיר ובמילואים פנו בשבועות האחרונים למפקדיהם בבקשה חוזרת להכיר בהם כקצינים לוחמים, לאחר שמצאו עצמם בחוליות החוד הקדמיות של התמרון הקרקעי ברצועת עזה, לצד מפקדי גדודים וחטיבות. בשנים קודמות עלתה דרישה דומה וקמ"נים ביחידות הקרביות הגישו קבילות, אך הצבא החליט להשאירם על תקן תומכי לחימה, כקציני מטה שדומים בתפקודם ליתר קציני המטה - דוגמת קציני לוגיסטיקה, חימוש, שלישות וכדומה.
1 צפייה בגלריה
קמ"נים במיל' ברצועת עזה
קמ"נים במיל' ברצועת עזה
קמ"נים במיל' ברצועת עזה. היתקלויות, נ"ט - והכרה אין
המשמעות נוגעת לסוגיית תעודות השחרור ומעמדם כלוחמים או כתומכי לחימה וגם בהיבט הכלכלי, עם מענקים פחותים בעשרות אחוזים מאשר לקצינים-לוחמים. פער שכזה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים במצטבר לכל קמ"ן, הן בסדיר והן במילואים. בצבא טוענים כי ההכשרה של הקמ"ן אינה של קצין לוחם, ולכן הוא לא זכאי לאותה הכרה חרף תפקידו הקרבי בשטח.
"ב-7 באוקטובר נקראנו להגן על המדינה, וכבר בצוהרי אותה שבת פעלתי עם חבריי לגדוד המילואים לטהר את שדרות ממחבלים", תיאר סרן במיל' ע', קמ"ן בגדוד חי"ר של פיקוד דרום. "לאחר הכנות רבות נכנסתי לרצועת עזה בקו הראשון ובצמוד למג"ד, כחלק מהחפ"ק שלו, תחת אש מול מחבלי חמאס. חווינו היתקלויות מטווח אפס, ירי נ"טים, הפעלות מטעני חבלה, נפילות פצמ"רים ועוד".
סרן במיל' ע' הוסיף: "הגדוד הביא הישגים מבצעיים רבים ומודיעין רב ואיכותי, שהוצאנו מהשטח העוין כדי לדייק את פעילות הגדוד. כל חייל, מימיני ומשמאלי, הוגדר על ידי צה"ל כלוחם מהמניין ותוגמל בהתאם. אני הייתי היוצא מהכלל היחידי – ויש עוד מאות כמוני. יש קמ"נים פצועים בגוף ובנפש וגם חללים. מלבד מס שפתיים לא נעשה דבר בנושא בצה"ל".
מובילי המאבק אומרים שההכרה כוללת גם מתן מלגות ללימודים במסגרת פרויקט "ממדים ללימודים" שהם אינם מקבלים. לדברי קמ"נים, "אנו לא מחפשים פרסים ומדליות, אבל לא ייתכן שיש קציני ארטילריה או קציני קשר שאפילו לא נכנסים לרצועת עזה ופועלים משטח עורפי, מוכרים כלוחמים ואנחנו לא".
מובילי המאבק טוענים עוד כי קמ"נים רבים במילואים, ששוחררו לאחרונה כחלק מסיום הפעילות בצו 8 במלחמה של חטיבות מילואים, ייקראו בקרוב שוב לתעסוקות מבצעיות ממושכות בגזרות נוספות, ובהן ביהודה ושומרון: "זה סיפור שתקוע כבר שנים, עמוס בבירוקרטיות צה"ליות של אכ"א, והמלחמה הוכיחה שקמ"ן גדוד הוא חלק מרכזי וקדמי בלחימה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לפני מספר חודשים הוסדרה המדיניות בנושא ואופי השירות לקמ"נים גדודיים בשירות סדיר הוגדר כאופי שירות לחימה. המדיניות עודנה מצויה בתהליכי מימוש עבור כלל המשרתים הרלוונטיים לרבות קמ"נים ששירתו במסלול בתקופה שטרם הסדרת המדיניות".