1 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו
(צילום: AP)
פרקליטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ביקש היום (ראשון) מבית המשפט העליון ארכה של 30 יום לבחינת אפשרות של הגשת בקשה לדיון נוסף בחיוב שלו להחזיר 270 אלף דולר, שאותם קיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי למימון ההוצאות המשפטיות שלו ושל רעייתו שרה בתקופת כהונתו כראש ממשלה.
ההחלטה של העליון ניתנה ב-9 באוקטובר, לנתניהו זכאי ל-15 יום שבמהלכם הוא יכול להגיש בקשה לדיון נוסף. אלא שאת הייצוג שלו בתיק קיבל פרקליט חדש, עו"ד אוריאל נזרי, ומאחר שהוא עוד לא בקיא בו הוא מבקש ארכה עד 20 בנובמבר.
החיוב של נתניהו התקבל בעקבות עתירה של כמה גופים, בהם התנועה לאיכות השלטון, שטענו שהמימון שקיבל נתניהו מבן דודו היווה מתנה אסורה. העותרים נדרשו להגיש עד מחר לרשמת ליאור משאלי את תשובתם לבקשה של עו"ד נזרי.
ב-9 באוקטובר קבע העליון כי הכספים ניתנו לנתניהו בניגוד להוראת חוק שירות הציבור - המכונה "חוק המתנות" - ולכן עליו להשיבם לעיזבונו של בן דודו המנוח. הסכום המלא שקיבל עמד על 300 אלף דולר, והוא חייב להחזיר 270 אלף מתוכם.
בית המשפט הבהיר כי אף שמדובר בבני דודים, אסור היה לראש הממשלה לשעבר לקבל ממנו סכום כזה, בשל הקשרים העסקיים ביניהם. הרכב השופטים נימק כי במידה שקיימת קרבה עסקית ומשפחתית, כשהמרכיב הדומיננטי הוא זה העסקי - אז המתנה אסורה.
השופטים – הנשיאה אסתר חיות, עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז - ניתחו את הוראת סעיף 2(א) לחוק המתנות האוסרת על עובד, בן זוגו החי עמו או ילדו לקבל מתנה שניתנה לו "באשר הוא עובד ציבור". הם עמדו על כך שהחוק לא מתמקד בסוג הקשר בין נותן המתנה לבין המקבל, אלא בשאלה מהו הטעם הדומיננטי למתן המתנה – האם הוא נעוץ בקשר האישי או המשפחתי, או שמא בהיותו של מקבל המתנה עובד ציבור.
במסגרת בחינת תחולת חוק המתנות על המענק ממיליקובסקי, הם הצביעו על כמה שיקולים שמעידים בהצטברותם על כך שהטעם הדומיננטי למתן המענק היה אכן היותו של נתניהו עובד ציבור, בהם אופי היחסים שכלל גם קשרים עסקיים; אמירתו של מיליקובסקי שצוטטה על ידי היועמ"ש ולפיה הסיוע שהעניק לנתניהו במהלך השנים נועד "לשחרר אותו מדאגות כספיות בשעה שהוא ממלא תפקיד ציבורי חשוב"; ומעמדו של נתניהו כראש ממשלה בתקופה שבה התקבל המענק – תפקיד ייחודי בעל יכולת השפעה רבה.
ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור: "החלטת בג"ץ ניתנה בדין ובצדק, ומן הראוי שמר נתניהו ישיב את הכספים שקיבל בלא היתר ובניגוד לחוק, כמה שיותר מהר. אנו מזכירים לנתניהו שאם אין ביכולתו לממן את הגנתו המשפטית, פתוחה בפניו האפשרות העומדת לכל אזרח שאין ידו משגת, לפנות לעזרת הסנגוריה הציבורית".