שנה וחצי של איומים וסחיטה, שהגיעה לסכום של מיליון ו-250 אלף שקל, עבר מ', בעל משפחה ובכיר בעיריית ירושלים. היום (ד') הם הסתיימו במאסר של ארבע שנים וחצי ובפיצוי של 200 אלף שקל לסוחט. מ', שהשתמש באפליקציית גריינדר המשמשת להיכרויות לקהילת הלהט"ב, נפגש עם גברים ובאחד המקרים נפל למלכודת שטמן לו העבריין טל באשר מירושלים. באשר נהג להציע מפגשים מיניים תמורת תשלום, לגבות את הכסף מראש ולא להגיע. אבל כשזיהה את מ', הוא החליט לסחוט אותו עד אחרון חסכונותיו.
באחד הימים, קבע באשר בן ה-30 עם מ' לאחר שהבחין כי הוא בכיר בעיריית ירושלים. הוא נהג להציג עצמו באפליקציה בתור ע', השתמש בתמונת פרופיל של קטין שהכיר – ועקץ גברים רבים. כשהבחין במ' באפליקציה יצר איתו קשר, הציע לו להיפגש תמורת תשלום וקיבל הסכמה מצדו. באשר, שלא התכוון לפגוש את מ', טמן לו מלכודת.
3 צפייה בגלריה
טל באשר בבית המשפט
טל באשר בבית המשפט
טל באשר, היום בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן )
כתב האישום המתוקן שהוגש נגד באשר בשנה שעברה במסגרת הסדר טיעון תיאר כי הוא החליט להשתמש בע', אותו קטין שבתמונתו השתמש באפליקציה – והדריך אותו לקראת המפגש המתוכנן עם בכיר העירייה, כדי שיוכל לצלם אותו במפגש אינטימי עם גבר. באשר הצליח לצלם את הבכיר – ואז פתח במסכת סחיטה באיומים שרוקנה את כל חסכונותיו של מ'.
זה קרה מהר. כבר כמה דקות לאחר שצילם את התמונות התקשר באשר למ' ואמר לו שצילם את המפגש ואת ההתכתבויות שלו באפליקציית גריינדר. הוא איים בהפצת התמונות לכל עובדי העירייה ולמשפחתו, ואמר למ' שאם יפנה למשטרה – יפיץ את המידע שברשותו מיד.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית גריינדר
אפליקציית גריינדר
(צילום: shutterstock)
תחילה דרש באשר 15 אלף שקלים תמורת מחיקת הסרטון והתמונות. הוא הוסיף אלמנט נוסף לסחיטה והציג עצמו כחלק מארגון פשע שיש לו "אנשים בתוך המשטרה", כלשונו. מ' העביר לידיו של באשר את הסכום המבוקש. כעבור זמן מה שוב פנה באשר למ' ודרש סכום גבוה יותר – 35 אלף שקל. הכסף הועבר לחני באשר מזרחי, בת הזוג של באשר, שהואשמה בהלבנת הכספים.
מעת לעת, לאורך השנים, המשיכו הסכומים לזרום מכיסו של מ' לכיסם של בני הזוג. הם בילו בחו"ל, נפשו בארץ והשתמשו בכספים לשלל מטרות. באשר, שכאמור הציג עצמו כחלק מארגון פשע, טען בפני מ' שהבוס שלו דורש 300 אלף שקל ואיים כי אם לא יעביר את הכסף – הסרטון והתמונות יפורסמו. מ' לא הצליח לשלם ובאשר העלה את התעריף ל-450 אלף, תוך שהוא מאיים על מ' כי ישבור לו את הידיים והרגליים ויפגע בילדיו.
בעקבות האיומים, נאלץ מ' לפדות קרנות השתלמות, קופות גמל ותיקי ניירות ערך. אבל באשר לא הסתפק בכספים הללו: הוא דרש שמ' ירכוש לו שעון רולקס ואיים ש"יחתוך אותו לגזרים" ו"יגמור" את הילדים שלו. במרץ 2021 פנה באשר למ' בהודעה שבה כתב: "אל תשחק איתי משחקים. יש לי דיסק און קי עם כל הדברים המטורפים שעשית בארץ ובחו"ל. עוד לפני, אני אתן לך לצפות מכיסא גלגלים".
3 צפייה בגלריה
טל באשר
טל באשר
באשר עם בת זוגו חני. מ' נאלץ לפדות את כל החסכונות
(מתוך פייסבוק )
כעבור חודש החליט מ' לפנות למשטרה. הוא תכנן להיפגש עם באשר ולהעביר לו תשלום ראשון של 100 אלף שקל בשטרות מסומנים של המשטרה, ושם שמו השוטרים את ידם על באשר. לפי ההערכות, במשך שנה וחצי העביר מ' לבאשר ולזוגתו סכום משוער של מיליון ו-250 אלף שקל.
בדיון גזר הדין שהתקיים היום, דחה השופט את העונש שנקבע שיוטל על באשר - 42 חודשי מאסר - והחמיר אותו ל-54 חודשי מאסר - ארבע שנים וחצי. "הוא פגע בחירותו של המתלונן ושיבש את חייו, עשה אותו לעושה דברו ושלח אותו להביא לו כסף. הוא התייחס אליו כמקור פרנסה", קבע השופט. "מ' איים שיתאבד אך באשר לעג לו על כך. אין דבר כזה. תמכור את הבית. תשבור את הראש. המתלונן חי בחרדה מתמדת. חש שכל הזמן עוקבים אחריו. הלך לעבודה כמו מת וחזר הביתה כמו מת. בנה תוכנית איך ליטול את נפשו. הוא הלך לתחנת המשטרה רק כדי לדאוג לילדיו שלא יחיו ללא אבא. תאוות הממון שלו (של באשר - ג"כ) לא ידעה שובע".
באשר הוא עבריין שהורשע בשורת עבירות. ברישומו הפלילי נמצאת הרשעה באיומים משנת 2017, הרשעה בתקיפה ואיומים משנת 2013 והרשעה בתקיפת בת זוגו משנת 2016. למרות זאת, הוא מעולם לא ריצה עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח. על זוגתו של באשר צפוי נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי.
עו"ד ארז בר צבי, סנגורו של טל באשר, מסר בתגובה: "לשיטתנו בית המשפט שגה כשירד מהסדר טיעון סגור שהוא עניין חריג שבחריגים ואשר לא מתאים בנסיבות העניין".