אחד מבתי הכסת המרכזיים בטהרן, בית הכנסת יוסף עבאד, ערך היום (חמישי) טקס אזכרה יוצא דופן למייסד הרפובליקה האיסלאמית של איראן, רוחאללה חומייני, במלאת 34 שנים למותו. בטקס השתתפו חברי הקהילה היהודית ונציגי השלטון האיראני, שבראשם סייד דאוד אפזאלי, איש דת איסלאמי וראש ועדת מטה ההנצחה של האימאם חומייני.
3 צפייה בגלריה
הרב יונה חמאמי - בכיר רבני איראן
הרב יונה חמאמי - בכיר רבני איראן
הרב חמאמי לאלהזאר, מבכירי הרבנים באיראן, ספד לחומייני וציטט אותו בנושאי אחדות
(צילום: fararu)
אחד מרבני הקהילה היהודית בטהרן, הרב יונה חמאמי לאלהזאר, נשא דברי הספד ואף ציטט את דברי חומייני בנושאי אחדות לכאורה. "זה טבעי שבמדינה גדולה כמו איראן יחיו עדות שונות, אבל אפשר לחשוב ביחד ולעשות צעד שיתרום להתקדמות המדינה", אמר הרב. לדבריו, "המונותאיזם היא הדת של כולנו וכולנו איראנים. בואו נשמור על היושרה הזו כדי שנוכל לקדם את התקדמות ארצנו האהובה איראן".
נציג הקהילה היהודית-איראנית בפרלמנט בטהרן, הומיון סמייה נג'פבאדי, אמר כי במסורת היהודית נהוג לשאת נאום דתי וחברתי במהלך טקס זיכרון לאדם אהוב וזה נחשב כנחמה. לכן, לדבריו, "אנחנו מקווים שכל הנאומים פה יאדירו את נשמתו של חומייני". בנוסף, הוא הזכיר את פגישתו של חומייני עם הקהילה היהודית ואמר כי "זכרו ורצונותיו הם אוצר גדול עבורנו. החוכמה שלו היא למופת והקהילה היהודית תמיד תהיה חייבת לו".
3 צפייה בגלריה
הומיון סמייה
הומיון סמייה
"הקהילה היהודית תמיד תהיה חייבת לחומייני". נציג הקהילה באיראן סמייה נג'פבאדי
(צילום: fararu)
סמייה נג'פבאדי שיבח את השלטונות האיראניים על כך שהם מאפשרים חופש פולחן מלא, ועל כך שבית הכנסת פתוח למבקרים במהלך השבוע. "אנחנו חיים באיראן כבר 2,500 שנה ורוח העם האיראני תמיד הייתה אנטי-גזענית, אך למרבה הצער היינו עדים לכך שיהודים גורשו ממדינות אזור המפרץ הפרסי", הוסיף נציג הקהילה היהודית-איראנית. "הרפובליקה האיסלאמית תמיד נמנעה מאנטישמיות, וזה מקור לגאווה לרפובליקה ולקהילה היהודית", טען עוד, אף שאיראן הואשמה שוב ושוב בהפצת אנטישמיות וגם בהכחשת שואה.
"היהודים במדינה יכולים לעשות עסקים, לסחור וללמוד ויש להם שוויון זכויות כמו לכל האזרחים", הוסיף סמייה. לדבריו, "אם יש בעיות כלכליות במדינה זה פוגע בנו כמו כל החברה באיראן. אנחנו יכולים לפתור את הבעיות כשכל הדתות והקבוצות האתניות משלבות ידיים ומנסות לפתור אותן יחד. אנחנו מקווים שכל המדינות ילמדו מהצדק, הידידות והברית הזו".
3 צפייה בגלריה
אזכרה לחומייני בבית הכנסת המרכזי בטהרן
אזכרה לחומייני בבית הכנסת המרכזי בטהרן
נציגי הרפובליקה האיסלאמית באזכרה לזכר חומייני בבית כנסת בטהרן
(צילום: fararu)
הקהילה היהודית באיראן נהנית מהגנה ואף ממעמד חוקי מוגן, הבא לידי ביטוי במושב שמור בבית הנבחרים. אולם לצד זאת, נאסר על היהודים במדינה למלא תפקיד בכיר. בזמן המהפכה האיסלאמית הוצאו לא מעט מבני הקהילה להורג במסגרת המהומות. בחלוף השנים, התהפוכות וההתנכלויות קטנה הקהילה מכ-100 אלף בני אדם לכ-9,000 בלבד, המתגוררים במספר ערים ברחבי המדינה.
הקהילה הגדולה ביותר מתגוררת בעיר הבירה טהרן, קהילה גדולה נוספת - בשיראז, עוד קהילה מרוכזת באספהאן - העיר השלישית בגודלה באיראן, ויהודים נוספים מפוזרים על פני כמה ערים, אך רובם משוייכים לקהילות האם הגדולות ושומרים על קשר. ברחבי המדינה יש לא פחות מ-50 בתי כנסת, חלקם פעילים בשבתות בלבד וחלקם גם בימי השבוע.