2 צפייה בגלריה
פלסטינים עוברים לשטח ישראל סמוך לטול כרם לחג הקורבן
פלסטינים עוברים לשטח ישראל סמוך לטול כרם לחג הקורבן
אזור הגדר ליד טול כרם (ארכיון)
(צילום: EPA)
מחמוד עראם, פלסטיני בן 27 שחצה את גדר קו התפר באזור טול כרם, סמוך למעבר תאנים, נורה למוות על ידי כוח צה"ל שביצע שם מארב. מצה"ל נמסר כי הכוח פתח לעברו באש במסגרת נוהל מעצר חשוד. הפלסטיני פונה במסוק לבית החולים שיבא תל השומר - ושם מת מפצעיו. הפלסטיני הוא תושב חאן יונס שברצועת עזה במקור. הוא שהה באופן לא חוקי באזור יהודה ושומרון, לשם עבר מעזה ב-2019 תחת אמתלה של טיפול רפואי. גם בישראל עבד ללא אישור. הוא לא היה חמוש.
התקרית מגיעה כשברקע ניסיונו של צה"ל לחסום באופן "הרמטי" את הפרצות בגדר, על רקע העובדה ששני פיגועים בגל הטרור האחרון בוצעו על ידי מחבלים שחצו אותה - בתל אביב ובאלעד. מוקדם יותר התייחס לכך קצין צבאי בכיר: "אנו עובדים ימים כלילות כדי לשפר את האחיזה על קו התפר ופועלים לחזק את המכשול עם מכ"מים נוספים וכוחות נוספים, במטרה לייצר גם תודעת גדר, שנפגעה בשנים האחרונות".

לדברי הקצין, "משימתנו היא לייצר מניעה הרמטית של חציות, ואנו לא מסתפקים בצמצום של 70% עד 80% בחציות כפי שהיה בשבועות האחרונים, כי עדיין מאות חצו. לפחות 15 משחיתי גדר שניסו לחצות דרכה נפגעו על ידי כוחותינו לאחרונה מירי שבוצע בנוהל מעצר חשוד".
הוא הוסיף: "החיילים שם לא מחזיקים ידיים כשרשרת אנושית כי כך גם יהפכו למטרות. התצפיתנים בצד הפלסטיני עוקבים ורואים מתי אפשר לחצות, כשלא שמים לב. מספיק לכך 20 עד 30 שניות". הקצין הבכיר הוסיף כי באוגדת איו"ש ערוכים לפיגועי השראה בעקבות הפיגוע באלעד, בגלל השימוש בנשק קר שהיה בו ולא בנשק חם, שנחשב לפחות זמין בגלל עלותו.
בחודש שעבר אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את תוכניתו של שר הביטחון בני גנץ לסתום את הפרצות בגדר באזור הקו הירוק באמצעות בניית 40 ק"מ נוספים של מכשול. עלות התוכנית נאמדת ב-360 מיליון שקלים.
המכשול הביטחוני החדש יחל בסאלם שבצפון השומרון – ליד אזור ג'נין שממנה יצאו כמה וכמה מחבלים לאחרונה – ויימשך עד לאזור בת חפר שמול נתניה. המכשול יכלול חומת בטון מאסיבית, אמצעי מיגון ואמצעים טכנולוגיים נוספים בגובה של עד 9 מטר, בחלקים מהמכשול. החומה תחליף את הגדר שנבנתה לפני כ-20 שנה.
את הפרויקט תוביל מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון, בראשות תת-אלוף ערן אופיר, יחד עם אגף ההנדסה והבינוי ומנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, פיקוד המרכז בצה"ל וגורמים נוספים. בכוונת משרד הביטחון להתחיל בעבודות בהקדם האפשרי. במקביל לעבודות התכנון של המכשול, יחל ייצור חומות הבטון – מתוך כוונה לעלות כבר בתוך שבועות ספורים על הקרקע ולהתחיל בהצבת החומות וסגירת המכשול.