2 צפייה בגלריה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל בחג החנוכה
הקורבן יואל להנגהל
(באישור המשפחה)
מעצרם של חייל בן 18 וצעיר בן 22 משוחרר מהצבא, שחשודים במעורבות ברצח של יואל להנגהל (18) במסיבת יום הולדת בקריית שמונה, הוארך עד יום חמישי. בהחלטה שניתנה בסוף השבוע קבע בית המשפט המחוזי בנצרת כי "חלה התפתחות משמעותית בחקירה". כל שאר החשודים שוחררו במהלך החקירה למעצרי בית ולהרחקה מעיר מגוריהם.
בחקירת הרצח עלה עד כה כי להנגהל, שעלה לארץ לפני פחות משנה עם משפחתו מהודו, הגיע לפני 10 ימים לבילוי בקריית שמונה עם חברתו ושני זוגות נוספים. בשלב מסוים חשה חברתו של הצעיר ברע, והוא ניסה לאושש אותה. כמה נערים הבחינו במתרחש וחשדו כי להנגהל תוקף את חברתו ומסמם אותה. לפי עדי ראייה, בשלב מסוים הצעיר זעם על הנערים שהזעיקו את המשטרה, ובהמשך נדקר למוות.
בשבוע שעבר האריך בית משפט השלום בנצרת את מעצרם של שני החשודים המרכזיים ביומיים בלבד. חוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב כינרת בפיקוד רב-פקד גל הראל הגישו ערר על ההחלטה. בית המשפט המחוזי קיבל את הערר והאריך כאמור את מעצרם של השניים עד ליום חמישי הקרוב.

עו"ד שמעון ציון, שמייצג את החייל המשוחרר, מסר בתגובה: "למרות קביעת בית המשפט, החשוד שאני מייצג כופר לחלוטין במעורבות ברצח וטוען שהוא זה שנפל קורבן, הגן על עצמו ונמלט מהזירה כשהוא בכלל לא יודע שמישהו נפגע שם. מדובר בחייל משוחרר, ללא כל עבר פלילי שיילחם על חפותו".
עו"ד סטיבן פארס, שמייצג את החייל, כפר בבית המשפט בכל החשדות נגד מרשו וטען כי "מדובר בחייל נורמטיבי שמעולם לא היה מעורב פלילים".

גדעון להנגהל, אביו של המנוח, האשים בשבוע שעבר כי בנו נרצח על רקע גזעני. לדבריו, "יואל הוא קורבן של גזענות, ישראלי ותיק לא היה נרצח בסיטואציה הזאת". במשטרה ציינו אז בתגובה כי אין ראיות שתומכות בהאשמות של משפחת הקורבן.
ההורים גדעון ובת שבע ספונים בדירתם הקטנה ברחוב הציפורן בנוף הגליל, ממעטים לדבר, מרבים לשתוק ובוהים ברצפה בכאב ובתסכול בעקבות האסון. יואל, בנם הבכור, היה לדבריהם גאוות המשפחה, תלמיד מוערך בישיבה במעלות ותכן להגיע לשירות מבצעי בחטיבת הצנחנים. החלום לראות אותו עם הכומתה האדומה נגוז.
"ליואל לא היה מזל להיות דווקא שם, לצערי יש ישראלים שמזלזלים בבני המנשה", טען האב. "לא האמנו שיהודי ירצח יהודי, בחיים לא חשבנו שזה יקרה. אם היה שם ישראלי ותיק בתחילת הקטטה, זה לא היה נגמר ברצח. הם באו עם ברזלים וסכינים כדי לרצוח, הרבה מהם היו עם סכינים וקסדות". חבריו של הצעיר הגיעו לבית המשפחה ושיתפו את ההורים באירועים שקדמו לרצח.
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של יואל להנגהל
הלוויתו של יואל להנגהל
הלווייתו של יואל להנגהל
(צילום: ישראל מושקוביץ)
האם בת שבע אמרה: "זה כואב לי מאוד, קשה לי מאוד לדבר. הייתה גזענות מאוד גדולה שם. יואל בחור טוב, נשמע להורים. אני מבקשת שיתפסו את הרוצחים של יואל ויטפלו בהם. הוא נרצח בגלל גזענות, בגלל המראה שלנו שהוא שונה. אני לא מאמינה איך יהודי יכול לרצוח יהודי, זה לא נתפס".
האב הוסיף: "הגזענות כלפינו נובעת מזה שאנחנו נראים אחרת, אנחנו נראים שונה. הייתה להם שנאה גדולה כי יואל לא ידע עברית והוא נראה שונה. כואב לי מאוד על הבן שלי יואל, ואני מבקש שיתפסו את הרוצחים ויענישו אותם בהתאם לחוק".
עו"ד שמעון ציוןעו"ד שמעון ציוןצילום: שרון צור
עו"ד סטיבן פארס עו"ד סטיבן פארס צילום: שרון צור
שמעון האוקיפ, בן דודו של הצעיר, אמר: "זה הרצח הראשון של בן מנשה בישראל בגלל גזענות. היו כבר מקרים של מכות ואלימות כלפינו בגלל המראה שלנו ובגלל גזענות, אני מבקש מכל הישראלים לכבד אותנו".
להנגהל הובא למנוחות בתחילת השבוע שעבר בבית העלמין בנוף הגליל. מאות מבני הקהילה הגיעו להלוויה. לבית העלמין הגיעו גם חיילים שנמנים עם הקהילה עם שלטים גדולים שעליהם נכתב "דם יהודי לא הפקר" ו"רציתי לשרת בצה"ל". נועם קריספיל, רב הגרעין התורני בנוף הגליל, אמר: "זו אבדה קשה לקהילה ולעיר. היו ליואל שאיפות גבוהות להתגייס לצבא ולתרום לביטחון המדינה, הכול נגדע באיבו".
בינתיים, דניאל אלדר (23) חייל משוחרר מפלס"ר נח"ל שמתגורר בקיבוץ גלעד, פתח קמפיין לגיוס המונים עבור משפחתו של יואל. "לא הכרתי את המשפחה שלו, נחשפתי לסיפור העצוב והרגשתי שאני לא יכול לעמוד מהצד, פתחתי בקמפיין לגיוס כסף כשהמטרה היא להגיע לחצי מיליון שקל. הייתי אצל המשפחה השכולה כבר פעמיים, מטרת הכסף לסייע למשפחה בטיפול נפשי ובהתמודדות עם האסון ולחזק אותם כלכלית".