ממשלת ונואטו מנותקת מהאינטרנט כבר קרוב לחודש, בעקבות מתקפת סייבר נרחבת. המתקפה השביתה את השרתים, האתרים והמיילים הממשלתיים ומחקה חומרי ארכיון ומאגרי מידע מקוונים של בתי חולים ובתי ספר. גם פעילות שירותי החירום נפגעה, ומוקד המשטרה לא פעל במשך כשבוע.
בעקבות ההשבתה הממושכת מתקשים התושבים של מדינת האיים באוקיינוס השקט לבצע פעולות בסיסיות, כמו לשלם מסים ולהנפיק ויזות. בגלל שהגישה לאתרים הממשלתיים חסומה, תושבי ונואטו חזרו להשתמש בספרי הטלפונים כדי ליצור קשר עם מוסדות המדינה השונים.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה ספר טלפונים
אילוס אילוסטרציה ספר טלפונים
מחפשים את הטלפונים של מוסדות המדינה
(צילום: pedphoto36pm / Shutterstock)
בגרדיאן נכתב כי עובדי המדינה נאלצים להשתמש בחשבונות המייל הפרטיים שלהם, ולהגיע למשרד עם המחשבים הניידים האישיים. חלק מעובדי המדינה נעזרים במכונות כתיבה, ומשתמשים בעטים ובדפים במקום להקליד במחשבים הממשלתיים, שבהם הם לא יכולים לשמור מידע. בעקבות מתקפת הסייבר נרשמו עיכובים במשכורות של עובדי המדינה.
ממשלת ונואטו טענה כי מתקפת הסייבר הייתה ב-5 בנובמבר, אך בהמשך התברר שהפריצה למערכת הממשלתית הייתה עוד קודם לכן, ב-30 באוקטובר, אחרי הונאת "פישינג". בימים הראשונים שלאחר הפריצה חלק מהרשויות בוונואטו ייחסו את התקלות באינטרנט לנזקי מזג האוויר.
בעקבות השבתת האתרים, חלק מהמשרדים הממשלתיים נאלצים לשרת בימים אלה את הציבור מחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלהם.
מתקפת הסייבר הייתה יום אחרי השבעתה של ממשלה חדשה במדינת האיים, שבה חיים כ-320,000 תושבים. אתרים פרטיים - למשל של בתי מלון או חברות תעופה - לא נפגעו.
3 צפייה בגלריה
ונואטו
ונואטו
ונואטו. כ-320 אלף תושבים
(צילום: shutterstock)
בניו יורק טיימס נכתב כי למרות שממשלות ברחבי העולם עוברות מתקפות סייבר "מדי יום", לאור השיפור ביכולות אבטחת הסייבר השבתה של מערכת ממשלתית כיום היא דבר נדיר. מדינות האיים באוקיינוס השקט, שמספר התושבים שלהן קטן בהשוואה לשאר העולם, מתקשות לנהל מחלקות סייבר מיומנות שיוכלו להתמודד עם האתגרים הנשקפים כיום לממשלות בעולם.
בגרדיאן צוין כי התקלה בוונואטו ניתנת לתיקון, אך המדינה זקוקה לעזרה חיצונית. אוסטרליה הציעה לסייע לה.