4 צפייה בגלריה
תיעוד רכב התהפך בכביש 5
תיעוד רכב התהפך בכביש 5
שנה קטלנית. התהפכות רכב בכביש 5
(צילום: איחוד ההצלה)
361 הרוגים בדרכים: למרות השיפור המתמשך בבטיחות כלי הרכב החדשים, שמספר שיא שלהם עלה השנה לכבישי ישראל, 2021 הייתה השנה הקטלנית ביותר מאז 2017.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה את מספרי הקטל בדרכים בשנה החולפת: מתחילת השנה ועד היום נהרגו בתאונות דרכים 361 נשים, גברים, ילדות וילדים. מדובר ב-56 הרוגים נוספים בהשוואה לשנת 2020, זינוק של 19%. מדובר גם בעלייה של 11% לעומת ממוצע ההרוגים בשמונה השנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת תאונת הדרכים בצומת עופרים
תיעוד מזירת תאונת הדרכים בצומת עופרים
זירת תאונת דרכים בצומת עופרים
(צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
העלייה המשמעותית ביותר (24%) היא במספר רוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים, 84 בני אדם. עלייה נרשמה גם במספר הולכי הרגל ההרוגים (17%), 96 בני אדם, ובמספר הנהגים הצעירים (27%), 56 איש ואישה. זינוק של 120% נרשם במספר רוכבי האופניים ההרוגים, מחמישה ל-11. בקרב רוכבי קורקינט ואופניים חשמליים נרשמה לעומת זאת ירידה של 22% (18 הרוגים).
43% מהולכי הרגל שנהרגו השנה היו בני 65 ומעלה, יותר מפי שלושה מחלקם היחסי באוכלוסייה. שיעור ההרוגים בתאונות רכב דו-גלגלי עמד על 22%, כפול משנת 2016. זאת בין השאר על רקע גידול מתמשך במכירות אופנועים וקטנועים, והשימוש בהם בגלל ההחמרה בעומסי התנועה. גם בשנה החולפת רוב ההרוגים (78%) היו גברים.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
העלייה המשמעותית ביותר - במספר רוכבי האופנוע והקטנוע ההרוגים
(צילום: טל שמעוני)
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המבוססים על נתוני המשטרה, העבירה שגרמה להכי הרבה תאונות חמורות הייתה אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל (19%). אחר כך אי-ציות לרמזור (12%) ואי-שמירת מרחק, מעבר בין נתיבים ונהיגה במהירות מופרזת (9% כל אחד). למרות הערכות גורמי המקצוע כי שימוש בטלפונים סלולריים הפך לגורם המשמעותי ביותר בתאונות קטלניות, עדיין אין הערכה מדויקת לשיעור המדויק.
מיזם שומרי הדרך של הרלב"ד, שבמסגרתו שולחים נהגים מתנדבים סרטונים של נהגים שמבצעים עבירות תנועה, הנפיק השנה 42 אלף דיווחים - עלייה של 35% לעומת השנה שעברה - וכ-17 אלף מהם הפכו לדוחות תנועה. למרות שנת השיא בתאונות, נמצא המיזם, המשלים את עבודת שוטרי התנועה בשטח, בסכנת סגירה, בשל דרישת המשטרה להקים ועדת משפטנים שתדון בשינויים באופן פעילותו ב-2022, למרות שאלה אושרו בידי משרד המשפטים.
מנכ"ל הרלב"ד בפועל, שניר זיידל, אמר ש"מדינת ישראל חייבת לאמץ תוכנית לאומית רב-שנתית ארוכת טווח כפי שגובשה בידי משרד התחבורה והרלב"ד. התוכנית הוגשה עוד לשרת התחבורה הקודמת מירי רגב, אך שרת התחבורה מרב מיכאלי טרם הודיעה על אימוצה או יישום של תוכנית אחרת".