2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר
(צילום: עמית שאבי)
למרות שהמדינה דחתה את הטיפול בסוגיית חאן אל-אחמר בשלושה חודשים, נראה כי הנושא ממשיך להדיר שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות. ל-ynet נודע כי גורם ביטחוני בכיר סייר לאחרונה במקום שבו נמצאים אנשי שבט הג'האלין ובחן את השטח מקרוב.
לדברי הגורם, ישנם שני מתווים העומדים על הפרק. הראשון, והמועדף כעת, הוא העתקת החאן לגבעת האנטנות הסמוכה, כ-150 מטר צפונית-מערבית מהמיקום הנוכחי לכיוון כפר אדומים. האפשרות הנוספת שעלתה, אך כעת ככל הנראה פחות רלוונטית, היא העתקת החאן לצד שני של כביש 1 המוביל לירושלים.
בשבועות האחרונים נערכו סיורים שונים של כמה גורמים בשטח החאן ובסביבתו. במסגרת הסיורים נבדקו האפשרויות השונות, ובמשרד הביטחון שוקדים בימים אלו על התוכניות ועל הפתרונות המשפטיים לביצוע המתווה. לפי התוכניות, במקום שאליו יועתק החאן, תוסדר הקמתו של יישוב יחד עם חלוקת מגרשים מוסדרת ואישורים למבני ציבור, מוסדות חינוך ועוד, על מנת לפקח בצורה טובה יותר על הבנייה במקום.
2 צפייה בגלריה
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
סאגה של 13 שנים. ילדים בחאן אל-אחמר
(צילום: AFP)
בפורום "עוטף ירושלים", המאגד את תושבי האזור, הביעו דאגה מהתוכנית המוצעת. "מדובר באסון", אמרו התושבים. "המשמעות היא הקמת עיר ערבית חדשה צמוד ליישובים ולכביש מספר 1, והכל כפרס לפורעי החוק. המדינה כבר הכשירה להם מגרשים במיליוני שקלים צמוד לאבו דיס שממתינים ריקים, וזה הפתרון הטוב ביותר. לא להקים כאן בין יישובי גוש אדומים עיר ערבית חדשה על כל המשתמע מכך", הוסיפו בפורום.
סוגיית חאן אל-אחמר, נזכיר, החלה בשנת 2009, אז הוצאו צווי ההריסה הראשונים למתחם. במהלך 13 שנים שחלפו, הוגשו שש עתירות לבג"ץ על-ידי עורך הדין אבי סגל מתנועת רגבים. לפני ארבע שנים הוצא פסק דין חלוט המורה כי המקום נבנה באופן בלתי-חוקי, ועד כה הגישה המדינה כ-50 דחיות לביצוע. (12 מתוכם רק בתגובה לעתירה האחרונה). לפני כשבועיים וחצי, הוציא בג"ץ צו על תנאי שהורה למדינה לנמק תוך 120 יום מדוע לא מימשה את התחייבותה לבג"ץ לפני שלוש שנים, ולפיה יאכפו את החוק "במועד קרוב"
לפני יותר משנה נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי המתווה המוסכם על ידי גורמי המקצוע ואנשים התומכים בתושבי חאן אל-אחמר הוא הזזת החאן כמה מאות מטרים למיקום אחר. מאז ההצעה נידונה לפרקים ובמערכת הביטחון חיפשו מקום בסביבה שעליו יסכימו כולם. לאחרונה נידונה ההצעה פעם נוספת וכעת מנסים לגבש מתווה ראוי לסיום הסאגה.