בג"ץ דורש מהמדינה להסביר תוך שבועיים מדוע לא לדחות את ביטול סבסוד המעונות למשפחות של אברכים בעוד שנה, בעקבות אחת ההחלטות הראשונות של שר האוצר אביגדור ליברמן שעוררה סערה בקרב החרדים. כך קבעו היום (רביעי) השופטים פוגלמן, גרוסקופף ושטיין בדיון שנערך באופן ניסיוני בשידור חי.
בעקבות העתירות שהוגשו נגד ליברמן וגורמים נוספים שביקשו לבטל את ההחלטה שנכנס לתוקף החודש, קבעו השופטים כי המדינה להציג תשובה שתסביר מדוע מבחני התמיכה (הקריטריונים לסבסוד המעונות) חלים כבר השנה ולא אפשרו תקופת התארגנות ראויה. עם זאת, השופטים אמרו כי לא מצאו עילה מספיקה להוצאת צו ביניים - שיקפיא את ההחלטה - כיוון שמשמעותו להגדיל את ההקצאה התקציבית שטרם הוכרעה. עם זאת, יתכנס דיון בנושא לאחר הגשת התשובה מטעם המדינה.
1 צפייה בגלריה
חפצי קונפינו מטפלת בויצו בת"א
חפצי קונפינו מטפלת בויצו בת"א
מעון מפוקח של ויצו. ארכיון
(צילום: דוברות ויצו)
המדינה טענה כי דין העתירות להידחות על הסף, וכי בהיעדר עילה להתערבות בית המשפט - מבחני התמיכה הותקנו בהתאם להוראות הדין, ומדובר בתנאים סבירים ומידתיים שנועדו לשרת תכלית ראויה - השתלבות בשוק העבודה של שני בני הזוג במשפחות שבהן יש ילדים בגיל הרך.
עורכי הדין שמואל מקלב, אוריאל שטרן ויונתן פלדמן, שייצגו את העותרים, בירכו על החלטת השופטים ואמרו כי "מדובר בסעד מתחייב ומתבקש לאור שינוי התבחינים תוך כדי שנת הלימודים, ותוך פגיעה בהסתמכות המשפחות החרדיות ומפעילי המעונות. אנו מצפים שהמדינה תתעשת ותקבל את עמדת בית המשפט, ולמצער כי בית המשפט יהפוך את הצו לקבוע".
העותרים טענו כי ההחלטה מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לחופש העיסוק, ואמרו שלא התקיים דיון יסודי על השפעת המהלך ולא נערך שימוע ציבורי לבחינת השינויים, וכי "ישנה חריגה קיצונית" ממתחם הסבירות. עוד נכתב כי "החלטת שר האוצר להתמקד במקל - ביטול הסבסוד של ילדי הלומדים לימודים תורניים גבוהים - מתוך כוונה לעודד את יציאת החרדים מבתי המדרש אל עולם התעסוקה, עלולה לגרום להיפוך המגמה. הלומדים מעדיפים להמית את עצמם באוהלה של תורה ולחיות את חייהם בצמצום, וכי אלו לא יחפזו לעזוב את בית המדרש ולסגור את דפי הגמרא על מנת לקבל את סבסוד המדינה ולשלוח את ילדם הפעוט למעון יום".
גם הארגון "אמת ליעקב" שעתר נגד ההחלטה בירך על ההחלטה ועורך הדין זלמן בלאק שייצג את הארגון מסר: "כצפוי בג"ץ עצמו הבין שההחלטה התקבלה בצורה חפוזה שפוגעת באופן בלתי מידתי באימהות, בילדים ובבעלות המעונות, ולכן הוא דרש מהמדינה לנמק מדוע לא לדחות את הכנסת הקריטריונים החדשים לתוקף רק לשנת הלימודים הבאה. אנו מקווים כי המדינה תחזור בה מההחלטה הרעה והחפוזה הזו".