מנתוני משרד החינוך שהתגבשו במסגרת הערכת מצב שהתקיימה היום (רביעי) עולה כי נכון ל-25 באוקטובר 2023, 70% ממוסדות החינוך חזרו ללמידה פיזית, ב-225 רשויות מקומיות ברחבי הארץ (86% מכלל הרשויות). עוד עולה מהנתונים כי בעוד שבמחוז צפון, חיפה והדרום חלה עלייה באחוז מסגרות החינוך שנפתחו ללמידה פיזית - באזור המרכז חלה ירידה של 20% בשיעור המוסדות שנפתחו ללמידה פיזית.

שיעור מסגרות הלימוד שנפתחו ללמידה פיזית, בפילוח גאוגרפי:
  • אזור חיפה – 95% (אתמול נפתחו 78% מהמוסדות)
  • ירושלים – 95% (אתמול נפתחו 91% מהמוסדות)
  • תל אביב – 85% (אתמול נפתחו 61% מהמוסדות)
  • אזור הצפון: 82% (אתמול נפתחו 67% מהמוסדות)
  • אזור המרכז – 72% (אתמול נפתחו 92% מהמוסדות)
  • אזור הדרום – 35% (אתמול נפתחו 29% מהמוסדות)
יש להדגיש כי היקף פתיחת מוסדות החינוך אינו משקף בהכרח גידול במספר התלמידים המגיעים לגני הילדים ולבתי הספר אלא רק את מספר המוסדות שנפתחו. למשרד החינוך אין נתונים לגבי מספר התלמידים משום שישנה הגעה חלקית לכיתות, הגעה למספר שעות והגעה שאינה סדירה . משרד החינוך אינו מחייב בשלב זה להגיע לבתי הספר.
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
הירידה במספר מוסדות החינוך שנפתחו היום במרכז הגיעה בעקבות הודעת פיקוד העורף אתמול על חזרה ללימודים בתל אביב ובגוש דן זמן קצר לאחר שנורו מטחים לאזור. ראשי הרשויות בשיתוף עם הנהגות ההורים הודיעו כי חרף החלטת פיקוד עורף הם ימשיכו במודל של פתיחה הדרגתית ובהתאם למרחבי המיגון התקינים במוסדות החינוך וגם הבוקר הורים רבים החליטו לא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך .
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, הסביר כי החלטת פיקוד עורף לצרף ערים שספגו מטחים יצרה בלבול והגבירה את החרדה ואת חוסר האמון בקרב ההורים. "נורו טילים לתל אביב ולערים במרכז נורו טילים וזו חוסר אחריות לאפשר פתיחה", הוא טוען. לדבריו, הנחיה נוספת של פיקוד עורף לפיה ניתן לצופף בממ"ד תלמידים מעבר מעבר להגדרה של 0.5 מ"ר לאדם ובלבד שמצליחים לסגור את דלת המרחב המוגן או את המקלט מטרידה מאוד ובכוונתו לפעול לביטולה.
"הורים רבים חוששים מאוד לשלוח את ילדיהם גם בשל חשש מחדירות מחבלים" הוסיף שיף. "לאחר מה שקרה בשבת ה-7 באוקטובר אין אמון להורים. בימים האחרונים אמנם יותר שלחו את ילדיהם, אך ההודעה על חזרה ללא צורך במיגון פגעה שוב באמון והדבר בא לידי ביטוי בנתונים. טוב עשה משרד החינוך שאינו מחייב את התלמידים להגיע לבתי הספר ומאפשר להורים להחליט האם לשלוח את הילדים. יש אזורים שלגביהם אין בעיה, אבל צריך להבחין בין אזור לאזור ולנוע לאט יותר".