ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, אמר היום (שני) בכנס "חזון ואסטרטגיה בעידן אי-וודאות" באוניברסיטת רייכמן כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה "קרוב לעשות טעות שתדרדר את האזור למלחמה גדולה". בכנס נאם גם שר הביטחון יואב גלנט, שחשף כי איראן מקימה "בסיסי טרור צפים" בים.
3 צפייה בגלריה
אהרון חליוה
אהרון חליוה
"האויבים מורתעים ממלחמה איתנו". אהרון חליוה
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
המצגת שהציג גלנט בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה
המצגת שהציג גלנט בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה
אוניות סוחר אזרחיות הופכות לכלי שיט צבאיים. גלנט והמצגת
(צילום: מוטי קמחי)
חליוה אמר כי "האיום של איראן על ישראל הפך להיות ישיר, והוא חונה בשדות רבים", וציין: "להערכתנו לא התקבלה ההחלטה באיראן לפרוץ לנשק גרעיני". חליוה הוסיף כי "איראן נכנסה ל-2023 בזווית שלילית, אחרי המהומות ואספקת הנשק לרוסיה. ישראל צריכה לבחון לעומק את המיקום שלה באזור, אנחנו מעצמה אזורית וצריך לנצל את זה". עוד ציין כי "המדינות סביבנו מחפשות משמעות נוספות, זה לא רק איראן. התחרות שמתרחשת באזור המפרץ על ההגמוניה הסונית - סעודיה חזרה בחודשים האחרונים לקדמת הבמה אל מול התחרות של הקטארים והאמירתים".
ראש אמ"ן הוסיף כי "לאויבים שלנו אין חמ"ל משותף. הם מורתעים ממלחמה איתנו", אך התייחס גם לחיזבאללה ולבנון, ואמר על מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה: "גם בחלוף 17 שנים מאז הטעות שהוא עשה ב-2006, ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול ישראל. סיפור המחבל בצומת מגידו הוא לא חד פעמי לצערי, נסראללה קרוב לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה". חליוה ציין גם כי "לבנון קורצת ומחפש הזדמנויות בירדן, שהיא חשובה ליציבות האזורית והקשר איתה הוא קשר אסטרטגי שאין לי מספיק מילים לתאר את חשיבותו.
"כשאני מצרף את זה לביטחון העצמי הגובר של אסד, את האופן שבו הוא בזלזול לא הקשיב לנשיא אוקראינה זלנסקי בנאום שלו בסעודיה, לכך שהוא אפשר לשגר כטב"ם איראני מאדמת סוריה נגד ישראל - זה מייצר פוטנציאל הסלמה גבוה באיזור ואנחנו צריכים להיות ערוכים אליו".
חליוה הדגיש: "שלא יטעו בנו, אנחנו נכונים להפעיל כוח. הפעלת כוח הן מלבנון והן מסוריה יכולה להביא להסלמה ולהתנגשות בהיקפים גדולים מאוד בין ישראל ובין חיזבאללה ולבנון. ההתלכדות היא לא כזו של 'בוא נשב ונקבע מתי יוצאים למלחמה עם ישראל', אלא מפגש של אינטרסים בין הציר הרדיקלי לבין המורכבות של הסוגיה הפלסטינית, שרחוקה מפתרון. בנוסף, בהסתכלות על המדינות ועל מערכת הקשרים איתן, אנחנו בוחנים כל הזמן איך מדינת ישראל נתפסת על ידי הצד השני, וכמובן שאירועים שקורים בפנים הישראלי משפיעים על האופן שבו אנחנו נתפסים".
קודם לכן נאם בכנס גם שר הביטחון יואב גלנט, שהתמקד בסוגייה האיראנית כאיום המשמעותי ביותר נגד ישראל. בנאומו חשף גלנט לראשונה כי איראן מסבה אוניות סוחר אזרחיות לכלי שיט צבאיים כך שיהוו "בסיסי טרור צפים". השר תיאר כי "האוניות האלה הן בסדרי גודל של עשרות ולפעמים מאות אלפי טונות. הן מיועדות להחזיק אמצעי לחימה מכל הסוגים, בהם מל"טים, טילים, מערכות תקיפה ומודיעין מתקדמות במטרה שיהוו בסיסי טרור קדמיים במרחבים שנמצאים במרחק רב מהגבול האיראני".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
הציג גם פתרון. גלנט
(צילום: מוטי קמחי )
גלנט ציין כי בסיסי הטרור הצפים כבר פעילים בשטח באופן מבצעי. "רק לאחרונה נצפתה אחת מהאוניות האלה כשהפליגה למפרץ עדן. זה המשך ישיר לטרור הימי שאותו משליטה איראן במפרץ הפרסי ובים הערבי. היא פועלת להרחיב את פעולתה גם לאוקיינוס ההודי, בהמשך לים האדום וגם לים התיכון. מדובר במדיניות מגובשת ומתוכננת: לאיים על נתיבי השיט, הצבאיים והאזרחיים, ולייצר איום תמידי במרחב הימי. זוהי מדיניות טרור פיראטית מדאיגה. איראן מתנהלת גם בהקשר הזה כמו אוסף כנופיות ולא כמו מדינה מתוקנת", אמר.
השר גלנט הציג את תפיסתו לפתרון בעיה זו: "רק שיתוף פעולה בינלאומי ויצירת קואליציות נגד הטרור המופץ מטהרן, לצד הצבת איום צבאי אמין למול כל זירה – יובילו להתמודדות מיטבית עם הטרור האיראני - באוויר בים וביבשה".
בפתיחת נאומו אמר גלנט כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים למגמה בולטת של התלכדות זירות. מאחורי האיומים שמולם אנו מתמודדים כיום בעזה, בלבנון, בסוריה, ביהודה ובשומרון, קיים קו מחבר וקשר הדוק שמלכד ביניהם. הקשר הזה הוא איראן, שהיא האיום המשמעותי ביותר על היציבות האזורית והעולמית. איראן מנהלת נגדנו מלחמת התשה באמצעות שלוחיה בגבולות, ובמקביל מנצלת את הזמן שאותו היא קונה כדי לפעול לביסוס עוצמתה הכלכלית, ובעיקר כדי לפתח נשק גרעיני צבאי".
גלנט הדגיש: "תוכנית הגרעין האיראנית נמצאת בשלב המתקדם ביותר. איראן עם נשק גרעיני תציב את העולם כולו בפני איום אסטרטגי חמור, ואת ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון בפני פונטציאל לאיום קיומי. העשרת אורניום ל-90% תהיה טעות חמורה מצד איראן, על המשטר בטהרן לדעת כי הזה יהיו מחירים כבדים והשלכות חמורות על המזרח התיכון. כאשר מדובר בכוונתה של איראן להצטייד בנשק גרעיני, כל האופציות נמצאות על השולחן".
שר הביטחון הוסיף כי הנושא האיראני היה עיסוקו העיקרי מאז שנכנס לתפקיד. "איראן מנהלת בשנים האחרונות תהליך השתלטות גואוגרפי ואידואולוגי על מדינות האיזור. סוריה, לנבון, עירק, תימן, וגם רצועת עזה. הכוונות האיראניות הן הרבה מעבר לכך. בחסות השינויים במזרח התיכון, איראן נעה מערבה ומנסה ליצור גשר יבשתי מהמפרץ הפרסי עד הים התיכון, באמצעות שלוחיה, ושואפת להשליט את האידאולוגיה השיעית הרצחנית ואת משטר החושך האיראני", אמר.
גלנט הוסיף: "מאז כניסתי לתפקיד הוכפלה כמות התקיפות של ישראל נגד האיראנים בסוריה. כחלק ממערכה זו אנו פועלים באופן שיטתי לפגיעה ביכולות המודיעין האירניות בסוריה, והתקיפות האלה מסבות נזק משמעותי לניסיונות ההתבססות של משמרות המהפכה, קילומטרים ספורים מגבול ישראל.
"אני מבהיר כאן הערב באופן חד משמעי כי הצטרפותה מחדש של סוריה לליגת הערבית תהיה חסרת ממשעות עבור ישראל, כל עוד תמשיך סוריה להיות קרקע פוריה עבור הטרור השיעי ותאפשר לאיראן ולשלוחיה לפעול משטחה. כל עוד זה מצב הדברים, סוריה תפגוש את עוצמתה של מערכת הביטחון. אבל כאן המקום להגיד, היעד הוא הפעילות היאראנית ולא המדינה הסורית".