זמן קצר אחרי תשובת חמאס: כלי תקשורת פלסטיניים ערביים דיווחו אמש (שני) כי טנקים החלו להיכנס למזרח רפיח, בצל הפגזות אינטנסיביות כבדות באזור מזרח העיר. הלילה החלו כבר כוחות קרקעיים גדולים להתקדם במקביל לציר פילדלפי, ליד מעבר רפיח, שם לפי הפלסטינים מתנהלת פשיטה קרקעית, בגבול עזה-מצרים. הבוקר דיווחו הפלסטינים כי צה"ל השתלט למעשה על הצד העזתי של מעבר רפיח. בתיעוד דרמטי מהמעבר נראה רכב צה"לי דורס את השלט "עזה" במעבר, ובמקום גם נראה שנתלה דגל ישראל.
אמש מסר דובר צה"ל כי "כוחות צה"ל תוקפים ופועלים כעת כנגד מטרות של ארגון הטרור חמאס באופן ממוקד במזרח רפיח". במקביל ישנם דיווחים על ארטילריה מאסיבית בסביבת מעברי רפיח וכרם שלום. עוד מדווח כי מטוסים מבצעים חגורות אש מאסיביות בסביבת מעבר רפיח. הפלסטינים דיווחו כי בתים פוצצו באזור אל-שוקה ובסביבת מעבר רפיח, שם לפי דיווחים הוצבו טנקים במרחק כ-200 מטרים שיורים פגזים לעבר מבני המעבר.
ההשתלטות על מעבר רפיח

תיעוד: הפגזות צה"ל ברפיח

3 צפייה בגלריה
צה"ל תוקף ברפיח
צה"ל תוקף ברפיח
מזרח רפיח, אמש
בנוסף דווח על ירי טנקים והפגזות ארטילריה נוספות באזור, בשכונות א-סלאם ואל-ג'ניינה ותקיפות אוויריות על שכונת אל-תנור. גורמים פלסטינים הביעו בלבול מהתקיפה של צה"ל, וטענו כי היא לא מובנת מאחר ש"יש הסכם והמלחמה נגמרה".
זמן קצר לאחר הדיווחים פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, נכתב כי "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל". הטענה היא שיש מרחק גדול מאוד עדיין מהסכמה לעסקה, אבל אי אפשר להגיד לא לתשובת חמאס - ולכן שולחים משלחת לקהיר, ומצד שני ממשיכים בהכנות לפעולה ברפיח. את כינוס קבינט ניהול המלחמה יזמו הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון גלנט.
השר בני גנץ מסר: "מולנו אויב אכזר. אנחנו לעולם לא נרפה מהמאמץ להשבת חטופינו. נמשיך לפעול להחזרתם כמטרת מלחמה, אבל קודם כל כחובה מוסרית עליונה. צוות המשא ומתן וגורמי המקצוע ממשיכים לפעול בכל דקה ובכל רגע, ובוחנים גם את ההצעה שהעביר חמאס, שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות ויש בה פערים משמעותיים. למרות זאת, אנו ממשיכים להפוך כל אבן, ומשלחת תצא לקהיר. כל החלטה תובא לקבינט המלחמה - לא יהיה שום שיקול פוליטי".
לדברי גנץ, "גם הפעולה הצבאית ברפיח היא חלק בלתי נפרד מהמשך המאמצים ומהמחויבות שלנו להחזיר את חטופינו ולשנות את המציאות הביטחונית בדרום. נמשיך בכל המאמצים עד שנשיב אותם הביתה".
הצהרת דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
צה"ל תוקף ברפיח
צה"ל תוקף ברפיח
צה"ל תוקף ברפיח
גורם אמריקני המקורב לשיחות להפסקת אש אמר כי ישראל עדיין מתכננת לתקוף ברפיח, אך ארה"ב מחויבת לעצור זאת. "נראה כי ישראל ונתניהו לא ניגשו לשלב האחרון של המו"מ בתום לב", הוא אמר לרויטרס. במקביל, ראש ה-CIA מגיע מקטאר למצרים, אך לא יגיע בינתיים לישראל. מאוחר יותר אמר גורם אמריקני בכיר לרויטרס כי ארה"ב מודאגת מהפעולות ברפיח, אך "נראה כי הן לא מהוות מבצע צבאי גדול"ץ הגורם הוסיף כי בכירים נוספים "מתמקדים במניעת מבצא צבאי שכזה באזורים המאוכלסים בצפיפות של רפיח, ולא נראה שהישראלים עושים זאת".
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיב אמש על תחילת המבצע ברפיח: "אני שב ומדגיש את קריאתי הדוחקת הן בממשלת ישראל והן בהנהגת חמאס לעשות את הקילומטר הנוסף הדרוש כדי להגשים הסכם ולהפסיק את הסבל הנוכחי. אני מודאג מאוד מהאינדיקציות לכך שמבצע צבאי רחב היקף ברפיח עשוי להיות בפתח. אנחנו כבר רואים תנועות של אנשים - רבים מהם נמצאים במצב הומניטרי נואש ונעקרו שוב ושוב. הם מחפשים מרחב בטוח שנדחה כל כך הרבה פעמים. המזכ"ל מזכיר לצדדים כי ההגנה על אזרחים מהווה חשיבות עליונה בדין ההומניטרי הבינלאומי".
מוקדם יותר התקבלה תשובה חיובית מחמאס לגבי ההצעה המצרית להפסקת אש וחילופי שבויים ואסירים בשלושה שלבים. גורמים בישראל טענו כי לא מדובר בהצעה שנידונה בימים האחרונים מול המצרים וכי זהו תרגיל של חמאס.
פורסם לראשונה: 22:03, 06.05.24