הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, גינה אמש (שני) את השלכת מטען החבלה לעבר בית פלסטיני באזור בית לחם, לפי החשד על ידי חיילים דרוזים. "היו לנו אירועים שלא היו צריכים לקרות, ובהם החיילים שהשליכו מטען מאולתר לעבר בית של פלסטיני - זאת לא דרכנו. אנחנו צריכים להוקיע ולגנות, ואנחנו צריכים להיות צבא מקצועי וצבא ערכי", אמר כוכבי. בתוך כך, הבוקר האריך בית הדין הצבאי בבית ליד בשישה ימים את מעצרם של שניים משלושת החיילים הדרוזים שנעצרו בחשד לביצוע המעשה.
החייל השלישי שנעצר שוחרר ולא הובא לדיון הארכת המעצר, שבו חבריו הכחישו את המיוחס להם וטענו לאליבי בזמן המקרה. הם חשודים בעבירות של ניסיון חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, עבירות נשק בצוותא ועוד. אחד הסנגורים טען כי הם נעצרו "רק כי הם דרוזים". לדבריהם, לא הוצג בפני החשודים מה חלקם באירוע ומה הראיות נגדם. שלושת החשודים נעצרו אתמול לאחר חקירת מצ"ח בשיתוף השב"כ, ונבדק חשד האם מדובר בנקמה על חטיפת גופתו של טירן פרו בן ה-18 מדליית אל-כרמל.
לטענת אחד החשודים שמעצרו הוארך, אין לו שום קשר למעשה מאחר ובזמן האירוע שלשום בשעות הערב המאוחרות, הוא צפה במשחק המונדיאל בין גרמניה לספרד בחדר המועדון של הבסיס. על כך, הוא טוען, יכולים להעיד חיילים נוספים שהיו לצידו. החייל משרת כתומך לחימה, אח בתפקיד מבצעי באחד הגדודים בגזרה, ולדבריו אין לו שום הכירות או קשר לטירן פרו ומשפחתו. הוא מתגורר בכפר אחר, מרוחק יחסית מכפרו של הנער הדרוזי שנהרג ונחטף. במסגרת החקירה בוצעו מספר פעולות עד כה בהן פורנזיות, שקושרות לכאורה את שני החיילים לאירוע.
2 צפייה בגלריה
הארכת המעצר לחיילים החשודים בהשלכת מטען לבית בכפר פלסטיני ,רמטכ"ל אביב כוכבי
הארכת המעצר לחיילים החשודים בהשלכת מטען לבית בכפר פלסטיני ,רמטכ"ל אביב כוכבי
"זו לא דרכנו". כוכבי גינה את השלכת המטען
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)

שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול כי "אם אכן זה קרה – מדובר באירוע חמור שמצריך מיצוי דין. אני מבקש לומר אמירה ערכית ברורה: לצה"ל יש אחריות להפעלת הכוח – צה"ל לא נוקט באלימות, וחיילי צה"ל אינם לוקחים את החוק לידיים ומבצעים מעשי נקם". גנץ הוסיף כי הוא "סומך על הדרג הפיקודי שיטפל בחומרה באירוע, וכמובן על החקירה המתנהלת".
המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח מוואפק טריף, הוסיף: "אני מוקיע כל מעשה אלימות מכל סוג שהוא, אין שום הצדקה או לגיטימציה ולא ברמז לכל מעשה לא חוקי כלפי אדם או רכוש", אמר. "אין זו דרכם ורוחם של חיילי צה"ל בכלל ושל חיילים דרוזים בפרט. בטרם נחרוץ דינו של חייל כזה או אחר, יש להמתין למיצוי החקירה ואני סומך ובטוח על גורמי החקירה ומפקדי צה"ל".
אדי, דודו של פרו, הגיב גם כן להשלכת מטען החבלה, ואמר כי "המעשה הזה לא מכובד ולא מקובל עלינו. אנחנו מבקשים מכל הצעירים הדרוזים באשר הם, חיילים או צעירים, לנהוג באיפוק ובכבוד". הדוד הוסיף: "כל אדם שיעשה עבירה או כל מעשה שהוא לא מקובל עלינו, יישא באחריות - אנחנו לא נגבה אותו. זה לא הערכים שלנו, זה לא המורשת שלנו, זו לא התרבות וזו לא הדת".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ גינה: "חיילי צה"ל אינם לוקחים את החוק לידיים ומבצעים מעשי נקם"
(צילום: עמית שאבי)

פרו נפצע באורח אנוש ביום שלישי שעבר בתאונת דרכים בשטחי הרשות הפלסטינית, לאחר שנסע עם חברו לג'נין לתקן את רכבו. הוא נחטף מבית החולים בג'נין על ידי חמושים שמשתייכים לגדודי חללי אל-אקצא. לדברי משפחתו, טירן היה בחיים בשעה שנחטף, אבל לפי שעה קשה לאמת את הטענה הזו וייתכן שכבר לא היה בין החיים באותם רגעים.
גופתו של פרו הועברה בלילה שבין רביעי לחמישי למשפחתו בישראל דרך מעבר סאלם בתוך אמבולנס של הסהר האדום. המשפחה הגיעה לזהות את הגופה, ובהעברה נכחו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ומפקד המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה, שהיו בקשר ישיר עם בני המשפחה וגורמים פלסטיניים. עוד נמסר מצה"ל כי המהלך נעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית בכלל, ועם מגנוני הביטחון הפלסטיניים בפרט.
פריצת הדרך במגעים להחזרת הגופה התרחשה בסביבות השעה 3:30 בבוקר, סמוך למועד שבו הוחזרה הגופה לבסוף, בין היתר עקב החלטת הצבא לסגור את מעבר גלבוע ומעבר סאלם לכניסת סחורות עד להודעה חדשה, לאחר שכבר נסגרו יום לפני כן ליציאת פועלים ולכניסת ערביי ישראל. החמושים שהחזיקו בפרו הבינו לבסוף כי המעברים יישארו סגורים במהלך כל סוף השבוע במידה ולא יחזירו אותו והלחץ עליהם לשחרר את הגופה מצד הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה הלך וגבר.
במוצאי השבת עצרה משטרת מחוז ש"י ארבעה צעירים ונערים יהודים בחשד לביצוע פשעי שנאה נגד פלסטינים, בהם הצתה, השחתה של רכב וריסוס כתובות נאצה. אחד מהחשודים שוחרר לאחר חקירה ראשונית. בין החשודים נמצא גם צעיר המוכר לרשויות החוק שנגדו עומד צו הרחקה מיהודה ושומרון ואף שהה בעבר במעצר מנהלי.
אלוף פיקוד מרכז מוציא צו הרחקה מיהודה ושומרון, והוא לרוב משמש נגד חשודים עליהם יש מידע מודיעיני שהם מסכנים את האזור, אך אין מספיק ראיות בכדי לעצור אותם. בדיון הארכת המעצר של השלושה נחשף כי הם חשודים בהפרת הוראה חוקית, חבלה במזיד ברכב, הצתה על רקע לאומני, עבירות ממניע גזעני, עבירה שהיא מעשה טרור וריסוס כתובות נאצה על רקע גזעני. במהלך הדיון לא חשפו החוקרים מתי ואיפה בוצעו העבירות , ונציג המשטרה טען כי מדובר בחקירה מורכבת.