כ-1.5 מיליון מטיילים פקדו במהלך כל ימי חג הסוכות וחול המועד את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ – נתון המהווה לפי נתוני רשות הטבע והגנים שיא של כל הזמנים מבחינת כמות המטיילים בסוכות, וגידול של כ-22% לעומת החג בשנה שעברה.
האתר המטויל ביותר היה הגן הלאומי קיסריה, שאותו פקדו כ-44 אלף מבקרים. אחריו שמורת עין גדי עם כ-35 אלף מטיילים, הגנים הלאומיים מצדה וירקון (תל אפק) עם כ-32 אלף מטיילים, גן לאומי תל אשקלון עם כ-21 אלף מטיילים ושמורת הבניאס עם כ-20 אלף מטיילים. עוד בצמרת: הגן הלאומי בית גוברין, מעיין חרוד, גן השלושה (הסחנה) ושמורת תל דן.
8 צפייה בגלריה
גן לאומי קיסריה, חול המועד סוכות
גן לאומי קיסריה, חול המועד סוכות
שקיעה בגן הלאומי קיסריה. במקום הראשון
(צילום: עידן יצחקיאן, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
זריחה במצדה בחול המועד סוכות
זריחה במצדה בחול המועד סוכות
זריחה במצדה. במקום השלישי
(צילום: נעה גורדון, רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים מציינים כי החג השנה התאפיין גם בביקורים רבים באתרי מורשת, עם גידול של עשרות אחוזים במגוון אתרים לעומת שנה שעברה. בין האתרים שבלטו בכך: מבצר יחיעם, חמת טבריה, כוכב הירדן, בית אלפא, בית שערים, ציפורי, אפולוניה, מגדל צדק, השומרוני הטוב, תל ערד, ממשית, עבדת ותל באר שבע. גם שמורות הטבע הארבל, יער יהודיה, נחל מערות והחולה, וכן הגנים הלאומיים אכזיב ועין עבדת, זכו למטיילים רבים נוספים ביחס לשנים קודמות.
מזג אוויר נעים, פעילויות יזומות לאורך כל היום ובשעות הערב כמו גם במשך כל ימי החג הם אלו שתרמו לצמיחה זו. המטיילים נהנו משלל פעילויות, חוויות והדרכות שקיימה רשות הטבע והגנים במהלך ימי החג, כאשר הבולטות שבהן היו מופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס במבחר גנים לאומיים עם להטוטנים, זמרים, נגנים ושחקנים וכן הדרכות מקצועיות עם מורי דרך בשיתוף משרד התיירות בעשרות גנים לאומיים ושמורות טבע.
8 צפייה בגלריה
מטיילים באפולוניה, חול המועד סוכות
מטיילים באפולוניה, חול המועד סוכות
צופים לים, באפולוניה
(צילום: רינת רוסו, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
עין ירקעם, שמחת תורה
עין ירקעם, שמחת תורה
צועדים בעין ירקעם, היום
(צילום: ג’מיל אטרש, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
מטיילים בשמורת עין אפק, שמחת תורה
מטיילים בשמורת עין אפק, שמחת תורה
על הגשר הצף, בשמורת עין אפק
(צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)
לדברי רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, "האתגר שלנו לקראת החגים הוא לזהות את הלכי הרוח של הציבור המושפעים בעיקר מאירועים ביטחוניים, תחזיות מזג האוויר ופיזור ימי חול המועד ביחס לימי החג והשבת, ובהתאם לנהל ולהשפיע טרום החג ובימי החג עצמם על תנועת המטיילים והחוויה שלהם. זה מחייב תכנון, יצירתיות, חדשנות לצד הפעלת שיקול דעת לביטחון המטיילים. טיול באתרי הטבע הוא חוויה חושית בפני עצמה והציבור גם ככה מגיע ונהנה ממה שהטבע מציע. אתגר נוסף הוא בהבאת מבקרים לאתרי המורשת – 'להחיות' את הביקור בהם בתוכן, בפעילות ובהנגשה ברמה גבוהה של המתקנים והתשתיות".
ב-17 חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים שבתשלום לנו במהלך כל ימי החג כ-47 אלף מטיילים. נתון זה משקף גידול של כ-35% לעומת סוכות בשנה שעברה. בנוסף לכך, אלפי מטיילים לנו בחניוני הלילה המוסדרים בשטחים הפתוחים ללא תשלום. בין החניונים שבלטו: אכזיב, חורשת טל, מעיין חרוד, משמר הכרמל, ירקון, הקסטל, מצדה מערב ובארות.
8 צפייה בגלריה
מטיילים בגן לאומי ושמורת טבע ארבל, חול המועד סוכות
מטיילים בגן לאומי ושמורת טבע ארבל, חול המועד סוכות
מטיילים בארבל בסוכות
(צילום: ווסים נוג'ידאת, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
מטיילים בגן לאומי עין עבדת, חול המועד סוכות
מטיילים בגן לאומי עין עבדת, חול המועד סוכות
סוכות בעין עבדת. זינוק ביחס למספר המטיילים בשנה שעברה
(צילום: חגי דביר, רשות הטבע והגנים)
כחלק ממאמצי ההסברה לשמירה על הטבע והניקיון שולבה במהלך החג בשטחים הפתוחים גם פעילות מסבירנים ייחודית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ו"עמותת נקי". המסבירנים פגשו כ-50 אלף מטיילים ושוחחו עימם באופן ישיר על חשיבות ההתנהגות המכבדת בטבע, בדגש על חשיבות השארת שטח נקי ללא אשפה בסיום הטיול או השהייה בטבע. ברשות הטבע והגנים אומרים כי "ניכר כי פעילויות אלו תרמו רבות לשמירה על הטבע, ובשטחים הפתוחים שבהם פעלו תחנות ההסברה והמסבירנים השטח נותר נקי יחסית".
במהלך כל ימי החג טיפלו פקחי רשות הטבע והגנים בעשרות מקרים של סיוע למטיילים עקב חולשה, קושי לסיים את המסלול, איבוד דרך וכניסה לחשכה. מתוכם נרשמו 49 אירועי חילוץ מטיילים שנפגעו במהלך הטיול בעיקר עקב התייבשות, מחסור במים ופגיעות גפיים כתוצאה מהחלקה או נפילה. בכמה מקרים מטיילים נזקקו לעזרה עקב הליכה במסלולי טיול שאינם מתאימים ליכולתם/כושרם, ב-12 מהם הנפגעים הלכו בשביל לא מסומן בניגוד להנחיות. בארבעה אירועים הנפגעים פונו באמצעות מסוק של צה"ל ולוחמי יחידת 669 עקב תנאי השטח ומצב הנפגעים. בחלק מאירועי החילוץ השתתפו מתנדבי יחידות החילוץ, מד"א, לוחמי כיבוי האש, צה"ל והמשטרה.