2 צפייה בגלריה
 ראש אגף משאבי אנוש במשטרה ניצב בועז גולדברג ושלושת ילדיו הקצינים
 ראש אגף משאבי אנוש במשטרה ניצב בועז גולדברג ושלושת ילדיו הקצינים
משפחת גולדברג. מימין: אביהו, בועז, אוהד וא’
(צילום: שלו שלום)
"תמיד אמרתי לילדים שלי: 'תעשו רק מה שטוב לכם'. אני שמח שהבחירה שלהם הייתה ללכת בעקבותיי ולהתגייס למשטרת ישראל. אני מאוד מאושר ללבוש מדי בוקר את המדים, ומוצף בגאווה לראות את הילדים מצליחים ותורמים במשטרה, כל אחד בדרכו". כך אמר ניצב בועז גולדברג, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה, ששלושה מארבעת בניו בחרו בקריירה דומה לשלו.
ניצב גולדברג (59) נמצא כבר 35 שנים במשטרה ונחשב לאחד מלוחמיה האמיצים. כששירת בצה"ל היה אחד ממקימי יחידת דובדבן, שעסקה אז בעיקר בחיסול מחבלים בקסבה של שכם, ב-1988 התגייס לימ"מ. "רציתי עוד קצת אקשן אחרי השחרור", הוא הסביר, "הבטחתי לאשתי שאני עושה כמה שנים בימ"מ וחוזר הביתה". כלוחם ימ"מ הוא זכה בעיטור האומץ כחלק מקבוצת לוחמים שחיסלו ב-1990 חוליית מחבלים שחדרה לישראל. עם השנים הוא התקדם לתפקידי מטה, אבל אל דאגה: בשטח ממשיכים להסתובב עוד כמה גולדברגים.
הבן הבכור הוא רפ"ק אוהד גולדברג (35), נשוי ואב לשתי בנות, בעבר מסתערב במג"ב, וכיום מפקד היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב שרון. הבא אחריו הוא רס"מ אביהו גולדברג (34), נשוי ואב לשניים. אחרי שמילא שורת תפקידים בכוחות הביטחון וברשות להגנת עדים, הוא התגייס למשטרה ובחר באחד המקצועות הקשים, חבלן. הבן הקטן הוא א' (24), קצין באחת מיחידות המסתערבים של מג"ב, שלא ניתן לחשוף את זהותו. "איך נכשלת בלגייס למשטרה את אופיר (השלישי במשפחה, בן 32, שעוסק בבנייה), איך?", אמר רפ"ק אוהד, לאביו, וכולם צוחקים.
ניצב גולדברג הודיע: "מעולם לא דחפתי את הילדים למשטרה. זה קרה בעיקר כי לא היה לי זמן לגדל אותם, אז גם לא יצא לי לדבר איתם על בחירות קריירה. כמעט לא הייתי בבית בכל שנות ילדותם". אוהד אישר וסיפר: "כילד, מגרש המשחקים שלי היה הימ"מ. היינו שם בשבתות, עשו לי סנפלינג ושיחקנו עם עוד ילדים אחרים".
אוהד מודה שלא ציפה שיתגייס למשטרה. "כילד מאוד כעסתי על אבא כי הוא לא היה בבית", הוא סיפר, "אני זוכר שיום אחד אבא הבטיח לקחת אותי לחוג, המתנתי לו על המדרכה והוא לא הגיע. היום אני מבין שהוא טס לפיגוע במסעדת מקסים, אבל כילד מאוד כעסתי. היום אני באותו מצב: אבא שהוא שוטר מסביב לשעון".
עבור א' זו דווקא הייתה בחירה טבעית. "אני פשוט גדלתי לתוך המשטרה", הוא סיפר, "אני זוכר את אבא אוסף אותי בניידת, וגם כילד התחפשתי הרבה פעמים לשוטר". אביהו הוסיף: "אבא לא הרעיל אותנו על המשטרה. הוא גם לא עשה עניין מעיטור האומץ שקיבל. זו בחירה שלנו, התקדמנו בזכות עצמנו ואבא תמיד התרחק מכל מה שעשינו כדי שלא יעלה חשד לניגוד עניינים".
2 צפייה בגלריה
 ראש אגף משאבי אנוש במשטרה ניצב בועז גולדברג ושלושת ילדיו הקצינים
 ראש אגף משאבי אנוש במשטרה ניצב בועז גולדברג ושלושת ילדיו הקצינים
"התקדמנו בזכות עצמנו". משפחת גולדברג
(צילום: שלו שלום)
למרות ההפרדה, ניצב גולדברג מתמודד עם אתגר מיוחד. להבדיל מהורים אחרים של לוחמים, שלרוב לא יודעים בזמן אמת שילדיהם נמצאים במבצעים מסוכנים, הוא לרוב יודע. "יש רגעים שקשה לשלב בין תפקידי כאבא לתפקידי כקצין בסגל הפיקוד הבכיר", הוא הודה, "זה לא פשוט כשאני נחשף למבצעים או אירועים מסכנים חיים במסגרת תפקידי ויודע שהילדים שם, במיוחד א', אבל אני שומר לעצמי את הדאגה וממשיך כרגיל".
על כתפיו של האבא נופלת עכשיו אחת המשימות הקשות של משטרת ישראל. לאחר אישור תוספת התקציב הגדולה, הוא צריך לגייס אלפי שוטרים. כיום יש שם כ-26 אלף שוטרים וקצינים בקבע, ועוד 7,000 לוחמי מג"ב וחיילים בסדיר במסלול שח"ם (שירות חובה במשטרה). הוא מקווה שהשכר הנמוך שמקבלים שוטרים בשנים הראשונות, שלא הולם את העבודה הקשה – בעיקר בתחומי הסיור, ישודרג משמעותית כבר בחודשים הקרובים, מה שיקל על הגיוס. "כיום, סייר שמתגייס למשטרה מרוויח כ-8,500 שקלים וכעבור שבעה חודשים הוא יכול לעלות ל-9,500 שקלים", הוא מסביר, "אני מקווה שההעלאה תעמוד על 3,000-2,000 שקלים כדי שנוכל למשוך צעירים מוכשרים למשטרה".
הוא צריך לגייס בשנה הקרובה כ-3,600 שוטרים, ובשנה שאחריה כ-1,600 נוספים. "אנחנו נמצאים כיום בפערי איוש גדולים וזה אירוע קריטי: הרבה עבודה נופלת על מעט שוטרים, מה שגורם לשחיקה גדולה ומהירה", אמר. לדבריו, בסקרים שנעשו בקרב שוטרים טובים שהתפטרו, "44% מתוכם השיבו שאם השכר היה עולה ב-25% הם היו נשארים במשטרה".
מעבר למטרה להגן על המדינה, לארבעה יש יעד מרכזי: לא להדאיג את אמא. וזה לא קל. "נפצעתי לפני ארבעה חודשים במרדף אחרי חוליית פורצים", מספר אוהד, "דרסו אותי ונשברה לי הרגל. עם אבא דיברתי מיד, אבל את אמא מעדכנים רק אחרי שיוצאים מבית חולים". ימי מבצע "שומר החומות" היו סיוט מבחינה זאת. "היא ראתה בטלוויזיה בשידור חי את המהומות בלוד וידעה ששלושת ילדיה שם", הם סיפרו, "זה היה יותר מדי עבורה".
כשהם נפגשים יחד לארוחת שבת או חג בבית ההורים במושב אומץ, האמא, אתי, אחות בחדר ניתוח, דורשת בתקיפות: "עד סוף הארוחה לא מדברים על משטרה".
"אנחנו מבטיחים לאמא 'בלי משטרה', זה מחזיק בדיוק ארבע-חמש שניות, והיא נשברת ומוותרת לנו", סיפר אוהד בחיוך. על מה מדברים? "מציפים בעיות שנתקלים בהן בשטח". מה אומר אבא? "בכיינים, תפסיקו לבכות ותעבדו בשקט", הם צוחקים. אבל ניצב גולדברג הודה: "אני לומד הרבה מהבנים שלי. הם מבינים מה צריך בשטח".
אז מי הכי שאקל במשפחה? אוהד ציין: "אבא הגיע לבצע איתי סיור שגרתי בקלפיות של נתניה בבחירות האחרונות. תוך כדי נסיעה זיהינו מכונית חשודה, תיקלנו אותה ועצרנו ארבעה גנבי רכב. אבא יצא איתי מהניידת והשתתף באופן פעיל במעצר שלהם. בוא נגיד שהוא יודע את העבודה".