עשרות הורים לילדים על הרצף האוטיסטי שלומדים בבית הספר "מיתר" לחינוך מיוחד בראשון לציון זועמים, מכיוון שלטענתם בית הספר סובל ממחסור חמור בכוח אדם ולכן הילדים אינם מקבלים טיפול פרא-רפואי כפי שמגיע להם - מה שגורם לפגיעה ולנסיגה בתפקודם. ההורים שיגרו מכתב התראה לעיריית ראשון לציון ולמשרד החינוך לפני נקיטת הליכים משפטיים, והודיעו כי בכוונתם להיאבק ציבורית ומשפטית כדי שילדיהם יקבלו מענים טיפוליים.
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: EPA)
ההורים טענו במכתב, באמצעות עורכי הדין עידן שחם וניר דורבן ממשרד נבו קידר בלום, כי מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית סובל בית הספר ממחסור חמור וגורף בכוח אדם. עוד הם ציינו כי מסגרות הלימוד בבית הספר נעדרות כמעט לחלוטין טיפולים פרא-רפואיים שמהווים חלק בלתי נפרד מהשירותים הנלווים לחינוך המיוחד .
"בית הספר אינו עומד במכסת השעות המינימליות להקצאת השירותים, ומתחילת שנת הלימודים הוא כשל בלאייש תקנים של אנשי מקצוע פרא-רפואיים מוסמכים בהתאם לחוק", ציינו במכתב ההורים, שהוסיפו כי היעדר כוח אדם וטיפולים רפואיים פוגעים בזכותם של התלמידים לחינוך מיוחד, יוצרים אפליה אסורה בין תלמידי מיתר לתלמידי חינוך מיוחד אחרים בראשון לציון וביישובים אחרים ברחבי הארץ, ויוצרים נזקים כבדים וארוכי טווח לתלמידים ולבני משפחותיהם.
"הדברים מקבלים משנה תוקף בימים אלה של מלחמה, המקשה על ניהול שגרה החשובה כל כך לילדים על הרצף האוטיסטי ומייצרת קשיי התמודדות לתלמידים ולמשפחותיהם", ציינו ההורים.
הם פירטו במכתב כי בבית הספר לא מתקיימים טיפולים פרא-רפואיים נדרשים כמו קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, ניתוח התנהגות וכיוצא באלה. "המחסור צורם במיוחד לאור העובדה שבית הספר פועל במבנה חדש שנחנך זה עתה, אשר מכיל מפרט טכנולוגי עשיר ומתקנים מתקדמים, ייחודיים ופורצי דרך שנועדו לתת מענה חינוכי וטיפולי מיטבי עבור התלמידים - כמו חדר טכנולוגי, חדר ג'ימבורי והפעלת טאבלטים אישיים לתקשורת עם התלמידים בכיתות. כלל המתקנים הללו מושבתים ואינם בשימוש כלל".
לדברי ההורים, הדבר נובע מחוסר ידע והיכרות של הצוות הקיים וחוסר הכשרה מתאימה. לטענתם, אמנם נציגי העירייה ומשרד החינוך נפגשו עם ההורים, אך מדובר ב"פגישת ראווה", כלשונם - מראית עין של הקשבה בלבד. ההורים טוענים כי מבחינתם אין כל אפשרות לתת מענה למצוקת התלמידים בבית הספר ולכן לא נותרה בפניהם ברירה - אלא לבצע ניסיון אחרון למיצוי הליכים בטרם נקיטת הליכים משפטיים.
2 צפייה בגלריה
חגית מלול עם בנה ירון
חגית מלול עם בנה ירון
חגית וירון מלול. "כל יום שעובר הנזק כבד יותר"
חגית מלול, אמו של ירון, תלמיד כיתה ב' בבית הספר, אמרה כי התלמידים אינם מקבלים מעטפת רפואית ומקבלים מענה אפסי. "לבית הספר עשר שעות שבועיות לטיפול פרא-רפואי שמתחלקים בין שבע כיתות, ומזה אפשר להבין שהילדים לא מקבלים את המענה הטיפולי, דבר שגורם לפגיעה בהם - תקשורתית, נוירולוגית והתפתחותית", אמרה. "דווקא עכשיו, בימים רגישים של מתח, הילדים זקוקים יותר למעטפת טיפולית בסיסית שמגיעה להם. כל יום שעובר הנזק כבד יותר והם סובלים מנסיגה תפקודית. אנחנו לא מוכנים שיפקירו את ילדינו ומתכוונים להיאבק עד שנקבל מענה, כולל פנייה לערכאות משפטיות".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מדובר בסוגיה משפטית שתיענה בצינורות המשפטיים כמקובל".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מבנה 'צליל מיתר' שחולק לשני בתי ספר - 'צליל' ו'מיתר' - שנותנים שירות חינוכי לכ-120 ילדים על הרצף התקשורתי, נבנה על ידי העירייה בעשרות מיליוני שקלים. צוותי בתי הספר והמנהלות מסורים מאין כמותם, והעירייה אינה חוסכת מהילדים דבר. כל נושא כוח האדם הפרא-רפואי והקליני מצוי באחריות משרד החינוך, וישנו מחסור גורף בכל הארץ בצוותים פרא-רפואי וקלינאיות תקשורת, שנובע מעליית כמות הילדים המאובחנים מחד ובחוסר הכשרה למספיק אנשים.
"אנו עומדים מול המשרד בקשר רציף בנושא וזה גם הובא בשקיפות לידיעת ההורים. על אף שהאחריות על צוותי החינוך נמצאת באחריות משרד החינוך, הגדילה עיריית ראשון לציון לעשות וגייסה כוח אדם זמני, צוותים ומתמחים כדי להעמיד שעות וכוח מסייע מעל התקן כדי לתת לילדי החינוך המיוחד בעיר את המקסימום האפשרי".