10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
פסימי מהמו"מ מול רוסיה - מודאג מהיממה הקרובה. וולודימיר זלנסקי
(צילום: AFP)
בעוד הלחימה באוקראינה ממשיכה ונכנסת ליומה החמישי, והשיחות מול רוסיה על הפסקת אש צפויות להתחיל היום (שני) בגבול עם בלארוס, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי היממה הקרובה היא קריטית עבור אוקראינה.
דוברו של ג'ונסון אמר בתום השיחה הטלפונית בין שני המנהיגים שג'ונסון אמר לזלנסקי כי בריטניה ובעלות בריתה יעשו כל מה שאפשר כדי להבטיח שסיוע הגנתי יגיע לאוקראינה. הלילה, אחרי כמה שעות של שקט, דווח באוקראינה על פיצוצים בקייב הבירה ובאזור העיר חרקוב, ולקראת הבוקר אמר גורם אמריקני כי לפי ההערכות - גם בלארוס צפויה להצטרף לפלישה. אתמול הביע זלנסקי פסימיות מסיכויי ההצלחה של השיחות הצפויות מול רוסיה על הפסקת אש, שיתחילו כאמור כנראה היום.
המלחמה באירופה – עוד כותרות:
רמטכ"ל אוקראינה הודה הלילה כי היממה האחרונה הייתה "קשה" עבור הצבא, והוסיף כי הכוחות הרוסים ממשיכים להפגיז "כמעט לכל הכיוונים". בפוסט באנגלית בפייסבוק הוא הוסיף כי אנשי כוח ההגנה בבסיס הצבאי בעיר וסילקוב שמדרום-מערב לקייב נלחמים בהתקפות הרוסיות.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר ב כנסייה של הקהילה האוקראינית ב לונדון בצל מלחמה בין רוסיה ל אוקראינה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר ב כנסייה של הקהילה האוקראינית ב לונדון בצל מלחמה בין רוסיה ל אוקראינה
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון מבקר בכנסייה של הקהילה האוקראינית בלונדון
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
אוז'הורוד אוקראינה  אזרחים מכינים בקבוקי תבערה
אוז'הורוד אוקראינה  אזרחים מכינים בקבוקי תבערה
אזרחים באוקראינה מכינים בקבוקי תבערה
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים מבצרים עמדות בעיר ז'יטומיר בצפון מערב אוקראינה
חיילים אוקראינים מבצרים עמדות בעיר ז'יטומיר בצפון מערב אוקראינה
חיילים אוקראינים מבצרים עמדות בעיר ז'יטומיר בצפון מערב המדינה
(צילום: רויטרס )
הבית הלבן עדכן כי הנשיא ג'ו ביידן ישוחח בצהריים (שעון ישראל) עם בעלות בריתה של ארה"ב על ההתפתחויות האחרונות בלחימה, ובמטרה לתאם תגובה מאוחדת מצד המעצמות.
בעוד כמעט כל העולם גינה את רוסיה מלבד מדינות ספורות כמו סוריה ואיראן, קיבל הלילה פוטין חיזוק מנשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, שסירב לגנות את פלישתה של רוסיה לאוקראינה, ואמר כי ברזיל תישאר נייטרלית בנושא ולא תטיל סנקציות על רוסיה. במסיבת עיתונאים בולסונרו הוסיף כי ברזיל ורוסיה הן למעשה "אומות אחיות". עם זאת, ביום שישי הצביעה ברזיל בעד הגינוי לפלישה הרוסית במועצת הביטחון של האו"ם למורת רוחו של הנשיא - אך רוסיה הטילה וטו על ההחלטה.
אמש עוד ועוד מדינות במערב התחייבו להעביר תחמושת וכלי נשק לצבא האוקראיני, בהן גם האיחוד האירופי שלראשונה בתולדותיו יממן נשק למדינה שנמצאת במלחמה. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי אוקראינה שייכת לאיחוד האירופי - וכי השאיפה היא שתצטרף אליו בבוא הזמן. "הם חלק מאיתנו ואנחנו רוצים אותם", אמרה לאתר החדשות "יורוניוז".
10 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין
אורסולה פון דר ליין
"רוצים את אוקראינה איתנו". אורסולה פון דר ליין
(צילום: AFP)

גם שבדיה, דנמרק ובלגיה הודיעו כי ישלחו תחמושת וכלי נשק לאוקראינה. גורם בבריסל אמר לסוכנות רויטרס כי היקף הסיוע באמצעי לחימה לאוקראינה יעמוד על 450 מיליון אירו. מדינה נוספת שהחליטה אתמול להעביר נשק וטילים נגד טנקים לאוקראינה היא גרמניה – שעד כה סירבה להעביר נשק קטלני לידי הממשלה בקייב. "לא יכולה להיות תשובה אחרת לתוקפנות של פוטין", אמר הקנצלר הגרמני אולף שולף בנאום שנשא בבונדסטאג, הפרלמנט בברלין.
"נהיה חייבים להשקיע יותר בביטחון של ארצנו על מנת להגן על החירות שלנו ועל הדמוקרטיה שלנו", אמר שולץ, שזכה לתשואות ומחיאות כפיים מהמחוקקים. בשל עברה האפל בתקופה הנאצית, נזכיר, גרמניה התנגדה במשך שנים ארוכות ללחץ מצד ארה"ב ובעלות ברית אחרות בנאט"ו, שדחקו בה להגדיל את תקציב הביטחון שלה. זו גם הייתה הסיבה להימנעותה עד עתה מהעברת נשק לאוקראינה. גם פינלנד שינתה את המדיניות ארוכת השנים שלה, ולפיה אינה שולחת נשק לאזורי מלחמה – והודיעה אתמול על משלוח נשק לקייב.
ארה"ב הבטיחה שתספק לקייב כלי נשק נוספים בהיקף של 350 מיליון דולר, בהם גם טילי נ"ט. הבית הלבן הודיע כי ישלח לאוקראינה גם 500 טילי סטינגר. מדובר בטילי כתף נגד מטוסים שיעילים במיוחד נגד מסוקים. הממשל האמריקני מקדם במקביל הצעה בקונגרס בוושינגטון לסיוע בהיקף של 6.4 מיליארד דולר לאוקראינה, אם כי ההצעה הזו עוסקת גם בסיוע כלכלי ולא רק צבאי.
10 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני ב אזור חבל לוגנסק  מלחמה פלישה עם רוסיה תקיפה צבאית צבא
טנק אוקראיני ב אזור חבל לוגנסק  מלחמה פלישה עם רוסיה תקיפה צבאית צבא
טנק אוקראיני בחבל לוהנסק שבמזרח המדינה
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
צריח של טנק רוסי שבור בחרקוב
צריח של טנק רוסי שבור בחרקוב
טנק רוסי שניזוק בקרבות בחרקוב
(צילום: EPA)
העברת כלי הנשק הללו מגיעה כשברקע האיום הגרעיני המרומז שהשמיע אתמול הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, כאשר הורה לכוחות ההרתעה הגרעיניים של צבא הרוסי להיכנס לכוננות גבוהה. פוטין הסביר את המהלך שלו ב"הצהרות תוקפניות" מצד נאט"ו והמערב, לצד הסנקציות הקשות שהוטלו עליו ועל ארצו בימים האחרונים. ארה"ב ובעלות בריתה, נזכיר, הודיעו שלא ישלחו חיילים לאדמת אוקראינה, שלא חברה בנאט"ו, אולם אישרו בימים האחרונים העברת משלוחים נוספים של נשק לכוחות האוקראיניים, ובמקביל נאט"ו הודיעה על תגבור הכוחות שלה במדינות החברות בה במזרח אירופה.

בתוך כך, ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה על השבתה זמנית של נתוני זמן אמת במפות של אוקראינה למען ביטחון התושבים המקומיים ובעקבות התייעצות עם רשויות וגורמים באוקראינה. נהגים עדיין יוכלו להשתמש בתוכנות הניווט של החברה.
מושלים בכמה מדינות בארה"ב הורו לחנויות האלכוהול המנוהלות על ידי הממשלה להפסיק למכור וודקה ומשקאות חריפים מזוקקים מתוצרת רוסיה, כצעד של סולידריות עם העם האוקראיני. האחרון שבהם הוא מושל יוטה ספנסר קוקס, שהנחה בסוף השבוע להוריד את כל המוצרים והמותגים הרוסיים מהמדפים של החנויות הקמעוניות. בכך הצטרף קוקס למושלי ניו המפשייר, אוהיו ופנסילבניה שכבר הודיעו על מחווה סמלית דומה של תמיכה באוקראינה.
10 צפייה בגלריה
עומדים בתור לכספומט בסנט פטרסבורג, רוסיה
עומדים בתור לכספומט בסנט פטרסבורג, רוסיה
עומדים בתור לכספומט בסנט פטרסבורג, רוסיה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
דונצק חיילים אוקראינים מסיירים מפטרלים ברחוב משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
דונצק חיילים אוקראינים מסיירים מפטרלים ברחוב משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
חיילים אוקראינים מפטרלים ברחוב
(צילום:AFP)
סביר להניח שלחרם לא תהיה השפעה ממשית כיוון שעל פי נתונים מהימנים, רק 1.2% מייבוא הוודקה לארה"ב הגיע מרוסיה במחצית הראשונה של 2021. וודקות רבות בסגנון רוסי הנמכרות בארה"ב - כולל סמירנוף וסוודקה - מיוצרות למעשה בארצות אחרות, כולל ארה"ב.
בתוך כך, נראה כי ההתגייסות המרשימה יחסית של המערב ביחס לסנקציות על רוסיה כבר מתחילה לתת את אותותיה על הכלכלה הרוסית, שגם בימי שלום סובלת מחוליים רבים. המטבע הרוסי צנח הלילה לשפל מול הדולר , ומתחילת החודש ערכו נחתך ביותר מחצי.
הבנק המרכזי של רוסיה הכריז אתמול על שורת צעדים לתמיכה בשווקים המקומיים על רקע הסנקציות שיחסמו כמה בנקים ברוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית, ה-SWIFT. בין היתר הודיע כי יחדש את רכישת הזהב בשוק המקומי ויקל את ההגבלות על הפוזיציות הפתוחות של הבנקים במטבע חוץ.
אתמול, אחרי שלושה ימי לחימה קשים שבהם השיב הצבא האוקראיני מלחמה עזה מהצפוי לכוחות הרוסיים, אוקראינה הודיעה כי תסכים לנהל משא ומתן מול רוסיה – שלדבריה יתקיים ללא שום תנאי מקדים. השיחות יתנהלו סמוך לנהר פריפיאט שבגבול האוקראיני-בלארוסי, לא הרחק מתחנת הכוח הגרעינית המושבתת צ'רנוביל שנכבשה על ידי הכוחות הרוסיים. הן צפויות כאמור להתחיל כבר היום, לפי שר הפנים האוקראיני.
ההודעה על המשא ומתן התקבלה לאחר שיחה שקיים זלנסקי עם רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בעל בריתו הקרוב של פוטין, ולדברי זלנסקי השיחה הזו הייתה "משמעותית" מאוד. כשברקע חשש שהביעו גורמים מסוימים באוקראינה כי בלארוס תצטרף לרוסיה במלחמה, אחרי שכבר התירה לכוחות הרוסיים לפלוש משטחה לשטח אוקראינה, אמר זלנסקי כי לוקשנקו "לקח על עצמו אחריות" לכך ש"כל המטוסים, המסוקים והטילים שמוצבים בשטח בלארוסי יישארו על הקרקע בזמן המסע של המשלחת האוקראינית (למקום השיחות), במהלך הפגישות ובחזרה שלה".