הפלישה הרוסית לאוקראינה, שעדיין נמשכת, מעוררת סימני אזהרה גם הרחק משם – בטייוואן. התגובה החריפה של המערב לתוקפנות הרוסית מרגיעה בינתיים את החששות במדינת האי הקטנה שעליה סין טוענת לבעלות, אבל הממשלה שם נערכת בכל זאת לכל תרחיש אפשרי.
8 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה באוקראינה בטייוואן
הפגנת תמיכה באוקראינה בטייוואן
הפגנת תמיכה באוקראינה בטייוואן. עוקבים בדריכות
(צילום: AP)
"אני לא חושבת שאנחנו הבאים בתור אחרי אוקראינה, אבל אנחנו יודעים שמלחמה היא דבר קשה ולכן אנחנו צריכים להתכונן גם כלכלית וגם צבאית", אמרה בריאיון מיוחד ל-ynet אבבי לי, השגרירה החדשה של טייוואן בישראל, שהגיעה ארצה לפני כחודשיים.
"אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות באוקראינה והצבא הונחה לעקוב בזהירות אחרי המצב בסין", הוסיפה. "אנחנו צריכים להגדיל את המוכנות הצבאית באמצעות העלאת הכוננות והגדלת מוכנות הכוחות הצבאיים-האזרחיים, כלומר כוחות המילואים. הגדלו את אימוני המילואים ל-14 ימים בשנה. בשבוע שעבר השקנו תרגיל מילואים שבו החיילים התאמנו בירי ושיפור יכולות לחימה".
- אתם ערוכים מבחינה צבאית לבלום פלישה סינית? "תמיד אנחנו מוכנים לתרחיש כזה. המורל בצבא שלנו מאוד גבוה".
8 צפייה בגלריה
שגרירת טייוואן בישראל, אבבה לי
שגרירת טייוואן בישראל, אבבה לי
השגרירה לי. "תמיד ערוכים לאפשרות של פלישה"
לצד ההכנות הצבאיות, הממשל בטאיפיי עובד מסביב לשעון גם לשימור החוזק הכלכלי של טייוואן. "כשאנחנו מסתכלים על המלחמה באוקראינה אנחנו רואים כוח צבאי וכוח לא-מסורתי כמו התקפות סייבר ופייק ניוז, לכן החוזק הכלכלי שלנו חשוב ואנחנו משקיעים מאמצים בהגברת הייצור במדינה".
"ככל שהכלכלה תהיה חזקה נהיה מוכנים יותר לתרחיש של מלחמה", הסבירה השגרירה. "אנחנו מספר 1 בעולם בייצור שבבים, וזה הופך את טייוואן למדינה חשובה בעולם שלא ירצה לראות פלישה סינית אליה. אנחנו לא מייצרים מסוקים, אבל מייצרים את הרכיבים שמרכיבים מסוקים ולכן יהיה צורך גובר בעולם ברכיבים מטייוואן".

בין קייב לטאיפיי

לממשל טאיפיי יש סיבה לחשש. טייוואן הוא האי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין" אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. רוב תושבי האי מביעים התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין וממשלת טייוואן הדגישה לא פעם כי רק לתושבי האי יש את הזכות לקבוע את עתידם.
8 צפייה בגלריה
דגל דגלי טייוואן ברחובות הבירה טאיפיי לקראת חגיגות היום הלאומי באי
דגל דגלי טייוואן ברחובות הבירה טאיפיי לקראת חגיגות היום הלאומי באי
טאיפיי. המשטר הקומוניסטי מעולם לא זנח רשמית את האפשרות להשתלט בכוח על טייוואן
(צילום: EPA)
המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט בכוח הזרוע על טייוואן, שמרוחקת רק 160 קילומטרים מסין. למרות שהנשיא הסיני שי ג'ינפינג קרא בשנה שעברה לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן היא "בלתי נמנעת".
בטייוואן עוקבים בדאגה אחר המלחמה באוקראינה. הנשיאה צאי אינג-וון הקימה כוח משימה מיוחד שמטרתו ללמוד את המשבר שם ואת ההשלכות שיכולות להיות לו על המתיחות מול סין.
"אנחנו רואים את הרטוריקה והמעשים שיש בין רוסיה לאוקראינה ומוצאים הרבה דמיון אלינו", אמרה השגרירה לי. "לדוגמא, רוסיה טוענת שמזרח אוקראינה היא שטח שלה, וגם סין אומרת תמיד שטייוואן היא חלק מסין ואחת מהפרובינציות שלה".
8 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
נשיאי רוסיה וסין נפגשים זמן קצר לפני הפלישה לאוקראינה
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
8 צפייה בגלריה
שגרירת טאיוואן בישראל אבבי לי - מחזיקה שלט שבו נכתב: "מחפשים אחר דמוקרטיה וחירות".
שגרירת טאיוואן בישראל אבבי לי - מחזיקה שלט שבו נכתב: "מחפשים אחר דמוקרטיה וחירות".
השגרירה לי עם שלט תמיכה בדמוקרטיה ובחירות
יש עוד לא מעט קווי דמיון בין טייוואן לאוקראינה. כמו פוטין, שחושש מהתקרבותה של קייב למערב, גם בסין יש זעם רב על התמיכה האמריקנית בטייוואן – בדמות עסקאות נשק בשווי מאות מיליוני דולרים. בניתוח על מצבה של טייוואן שפורסם במהלך המלחמה ב"ניו יורק טיימס" הזכירו גם את הדמיון הרב בין דרישות רוסיה להסיג את כוחות ברית נאט"ו ממזרח אירופה לתלונותיה של סין על מאמצי וושינגטון לחזק את הבריתות עם אומות בדרום-מזרח אסיה, כמשקל נגד לעוצמה הגוברת של סין.
"אם מסתכלים על הפעולות של רוסיה וסין, גם אפשר לראות דמיון. רוסיה וסין פתחו בקמפיין פייק ניוז, התקפות סייבר ופועלים להפוך את הצבאות שלהן למודרניים. כשאנחנו רואים את הדמיון, טייוואן מאוד מודאגת", הוסיפה השגרירה. "הלקחים שאנחנו לוקחים מהעימות באוקראינה הם שאנחנו צריכים להיות מחויבים להגנה עצמית, אבל גם צריכים הרבה תמיכה בינלאומית".

סומכים על ארה"ב, אבל יודעים שצריך להיות מוכנים

את התמיכה הגדולה מקבלת טייוואן מארצות הברית. משלחת של בכירים אמריקנים לשעבר בתחום הביטחון ביקרו לאחרונה באי בשליחות הנשיא ג'ו ביידן. המטרה – לחזק את הקשר בין המדינות בצל המתיחות הגואה עם סין. המשלחת, שבראשה עמד הרמטכ"ל האמריקני לשעבר סטיב מולן, נועדה עם נשיאת טייוואן ובכירים נוספים. גם מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו הגיע לביקור בטייוואן כדי להביע תמיכה אמריקנית דו-מפלגתית.
ארה"ב נוהגת במדיניות של "עמימות אסטרטגית" בכל מה שנוגע ליחסים שלה עם טייוואן ומעולם גם לא אמרה מה תעשה במקרה שבו סין אכן תפלוש לאי. אולם, בעבר התפרסמו דיווחים שמומחים צבאיים אמריקנים ביקרו בטייוואן ואימנו יחידות של הצבא המקומי. זאת, בנוסף לעסקאות נשק משמעותיות ואספקה של מערכות הגנה אווירית.
8 צפייה בגלריה
מסוקים שנכללו בעסקת הנשק בין ארה"ב לטייוואן
מסוקים שנכללו בעסקת הנשק בין ארה"ב לטייוואן
מסוקים שנכללו בעסקת הנשק בין ארה"ב לטייוואן
(צילום: EPA)
וושינגטון רואה בסין איום אסטרטגי מרכזי, והממשל בוחן בחודשים האחרונים התאמה של מדיניות החוץ שלו, כך שהיא תתמקד בסין כאיום המרכזי על אמריקה. במקביל, בממשל ביידן ממשיכים במאמצים לבודד את רוסיה, גם באמצעות איומים על סין. הנשיא האמריקני שוחח אמש עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג, בשיחת וידאו שנמשכה כשעתיים, והבהיר לו כי סין תישא בהשלכות חמורות אם תספק לרוסיה סיוע צבאי או כלכלי. לפי הדיווחים מארה"ב, לא נראה ששי העניק התחייבות שכזו במהלך השיחה.
שיחתם של שני הנשיאים התקיימה לאחר שבתחילת השבוע טענה וושינגטון כי קיבלה מידע ולפיו בייג'ינג שוקלת ברצינות לא רק לסייע לפוטין כלכלית מול הסנקציות שהוטלו על רוסיה, אלא גם לשלוח לכוחותיו ציוד צבאי כדי לאפשר להם להמשיך במלחמה באוקראינה. סין היא בת בריתה של רוסיה וסירבה לגנות את הפלישה לאוקראינה, אם כי קראה לפתרון העימות בדרכי שלום. שבועות ספורים לפני פרוץ המלחמה נפגש הנשיא הסיני עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין בפתיחת משחקי החורף של האולימפיאדה.
בשיחתם אמש של ביידן ושי עלתה גם המתיחות סביב טייוואן, אך לא דווח מה אמרו השניים בסוגיה הזו. בריאיון שלה ל-ynet מביעה השגרירה הטייוואנית בישראל ביטחון שארה"ב תהיה מחויבת להגנה על האי, אך מדגישה גם את הצורך לחזק את יכולות ההגנה העצמאיות שלו. "אנחנו חושבים שארה"ב מאוד מחויבת לביטחון טייוואן", אומרת לי. "יש לנו קשרים ביטחוניים מאוד קרובים לארה"ב. אבל אנחנו מחויבים להגנה עצמית ולהרתעה. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להיות מוכנים".
"ארה"ב מאוד מחויבת לביטחון טייוואן, אבל אנחנו מחויבים להגנה עצמית ולהרתעה"
בזמן שהיו מי שהעבירו ביקורת על המערב שמסתפק בסנקציות כלכליות ולא בתגובה חריפה יותר לפלישה הרוסית, בטייוואן דווקא הסתכלו בעידוד על המהלך. "אנחנו רואים את הסנקציות הבינלאומיות כדבר חשוב מאוד", אמרה השגרירה לי.
"אמנם סין גדולה הרבה יותר מרוסיה, אבל היא הרבה יותר תלויה בסחר העולמי מאשר רוסיה. סין תהיה מודאגת יותר מסנקציות אם הכלכלה המקומית שלה תיפגע קשות", הוסיפה. "הסולידריות שהפגינו המדינות הדמוקרטיות עם אוקראינה מאוד חשובה לכל מדינה חופשית ודמוקרטית בעולם, וכמובן גם בטייוואן. אם חלילה אוקראינה תיכבש בידי רוסיה זו תהיה קריסה של העולם הדמוקרטי".

"לא מודאגים, אבל אנשים יותר זהירים"

בטאיפיי מבהירים כי לפי שעה אין כל סימן לפעילות חריגה במיוחד של הכוחות הסיניים, או לפחות להגברת הפעילות של סין במקביל למשבר באוקראינה. הפעילות הסינית בקרבת האי גברה משמעותית בשנתיים האחרונות. בחודש שעבר דיווחה טייוואן על 39 מטוסי קרב סיניים שהתקרבו למרחב האווירי האוטונומי שלה, המספר הגבוה ביותר של מטוסים בגיחה אחת מאז המתיחות הרבה שנרשמה באזור באוקטובר אשתקד, אז הגיע מספר המטוסים הסיניים בגיחה אחת ל-56.
8 צפייה בגלריה
נשיאת טאיוואן בטקס לזכר יום השואה הבינלאומי
נשיאת טאיוואן בטקס לזכר יום השואה הבינלאומי
נשיאת טייוואן. "המצב באי שונה לחלוטין"
בהודעה שפרסמה בשבוע שעבר לשכתה של נשיאת טייוואן נטען כי המצב באי "שונה לחלוטין" מזה שבגבולות אוקראינה, והיא קראה לתושבי האי שלא ללכת שולל אחר מה שכונה "מידע כוזב". בהודעה נטען שמידע כזה הופץ בימים האחרונים תוך ניצול המשבר האוקראיני ובניסיון להשפיע על המורל באי.
"לא הייתי אומרת שאנשים מודאגים, אבל בהחלט יותר זהירים", אמרה השגרירה לי. "ראינו התגייסות של העם להביע סולידריות עם אוקראינה. תרמנו 20 מיליון דולר במזומן לאוקראינה ו-27 טון סיוע הומניטרי לפליטים אוקראינים, ומבני ציבור הוארו בדגלי אוקראינה להבעת הזדהות".
"טייוואן לא תיכנע ללחץ של הסינים וננקוט בכל האמצעים כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו, החירות שלנו ודרך החיים הדמוקרטית שלנו", הוסיפה. "אנחנו נפעמים מההתגייסות של העם האוקראיני. העם בטייוואן מתפלל לשלום באוקראינה ויודע שכולם צריכים להיות מחויבים לערכים האלה, אחרת תהיה קריסה של העולם הדמוקרטי. מקווים שהדמוקרטיה תנצח".
8 צפייה בגלריה
סיוע טאיוואני לאוקראינה
סיוע טאיוואני לאוקראינה
סיוע שטייוואן העבירה לאוקראינה. "לא הייתי אומרת שאנשים מודאגים, אבל בהחלט זהירים יותר"
בינתיים, כמו מדינות רבות בעולם, טייוואן מתמודדת גם עם אתגרי הקורונה, שעדיין איתנו. "המצב שלנו בסך הכול טוב ובשליטה. אחרי שנתיים יש לנו בסך הכול רק 19 אלף מקרים מאומתים ו-900 נפטרים, רובם מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע".
"מאז שהממשלה פתחה בקמפיין חיסונים התחלנו לפתוח את הגבול לאנשי עסקים ואני מקווה שהכלכלה תמשיך ותתחזק", סיפרה השגרירה לי. "רק בשנה האחרונה נהנינו משיעור צמיחה של 6.9% ואנחנו רוצים להמשיך את המומנטום. אז פתחנו את הגבולות לאנשי עסקים וקיצרנו את הבידוד ל-10 ימים. הממשלה תפקד על המצב ואם זה ימשיך ככה נעבור לשלב הבא של קיצור הבידוד לשבעה ימים ובהמשך גם לשלושה".
- מה לגבי תיירות? טייוואן סגורה כיום לתיירים. "תיירות תהיה הקבוצה הבאה שתישקל. התיירים הישראלים רצויים מאוד בטייוואן, וברגע שהגבול ייפתח נשמח מאוד לראות תיירים ישראלים. קשה לדעת מתי המדינה תיפתח. גם כשאני רואה דיווחים על וריאנט חדש, אני בסך הכול אופטימית, כי המצב בטייוואן טוב".