הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פנה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, והתריע בפניו כי בקשתו לחקור תחומים שקשורים לצה"ל בעקבות טבח 7 באוקטובר עלולה לפגוע בתפקוד הצבא בזמן המלחמה בעזה. הלוי ציין בפנייתו לאנגלמן כי "הביקורת במתכונתה המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת בעת המלחמה".
3 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
הכותרת
למה חמאס תקף את עורקי החמצן של הרצועה?
19:46
לפני שבועיים נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי המבקר אנגלמן פנה לרמטכ"ל הלוי, בעיצומה של המלחמה, וביקש ממנו גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
מפניית המבקר לרמטכ"ל עלה כי אנגלמן החליט שלא להמתין לוועדת החקירה הממלכתית וגם לא לסיום המלחמה, ולהיכנס בזמן הקרבות לתחומים שמעוררים סערה ציבורית ופוליטית. אף שמבקר המדינה טען כי עדיין אינו מראיין אף גורם בכיר הקשור בלחימה כל עוד היא מתנהלת, המסמכים המפורטים והתכתובות שהוא דרש לקבל כבר עכשיו מגופי הביטחון הטילו עול על ראשי המערכות, שרואים עצמם כמי שנאלצים כבר עתה לארגן מידע הדורש זמן יקר בלי היכולת להסבירו.
3 צפייה בגלריה
המכתב של הרצי הלוי למבקר המדינה בעניין ביקורת מלחמת חרבות ברזל
המכתב של הרצי הלוי למבקר המדינה בעניין ביקורת מלחמת חרבות ברזל
המכתב של הלוי לאנגלמן
בהתייחסותו לבקשת אנגלמן, ציין הרמטכ"ל הלוי כי "צה"ל בעיצומה של מלחמה רב-זירתית מאתגרת וחסרת תקדים. התפתחותה של המלחמה תיקבע בחודשים הקרובים. לשם השגת יעדי המלחמה בזירות השונות ולשם שמירה על חיי הלוחמים, צה"ל יבצע תחקירים מבצעיים מקיפים כמתחייב, תוך מיקוד בלקחי הגנת היישובים ובאירועים בעלי השפעה ישירה על שדה הקרב".
הלוי הוסיף: "משרדך הבהיר כי בכוונתו לפתוח מיידי בביקורת שתעסוק בשורה ארוכה של נושאים רחבי-היקף (תוך פירוט 33 נושאי ביקורת). עמדת על עיקרון לפיו הביקורת של משרדך תתבצע כך שיתאפשר 'לצה"ל להתמקד בלחימה בעת הזו ולפעול עד לניצחון על האויב'". הרמטכ"ל ציטט במכתבו לאנגלמן את קודמו בתפקיד, השופט בדימוס יוסף שפירא, שעצר במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 ביקורת שערך וציין בהתייחס להחלטתו כי "'כאשר התותחים רועמים'" וכל עוד המבצע מתנהל, הביקורת ממתינה ואינה מפריעה לניהולו".
לסיכום דבריו ציין הלוי כי "צה"ל מברך על כל ביקורת, שיתף פעולה עם ביקורות המבקר בעבר וכך ימשיך לעשות. צה"ל דוגל בביקורת, פתיחות ושקיפות ורואה בהן ערך חשוב. כעת, צה"ל כולו ממוקד בלחימה והפעילות שמשרתת את הלחימה. התחקיר המבצעי והלמידה חייבים לקבל קדימות. בהתאם, אבקש כי מועד תחילת הביקור ייקבע באופן שיאפשר לצה"ל להקדיש את הקשב והמשאבים הראויים".

"דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי"

אחרי שנחשף כי המבקר פנה לרמטכ"ל בבקשה לקבל מסמכים ב-33 תחומים, נודע כי אנגלמן פנה במקביל בבקשות דומות גם למל"ל, לאמ"ן, לשב"כ ולמוסד וכן לדרג הפוליטי. אנגלמן ביקש למשל מגופי הביטחון לקבל סיכומי דיונים והתייעצויות, הערכות מצב וחיתוכי מצב של לשכות הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, מפקד חיל הים, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד דרום ומפקד אוגדת עזה מהלילה של 6 באוקטובר עד סוף היום של 7 באוקטובר.
בנוסף ביקש המבקר את יומני המבצעים של הבור המטכ"לי בקריה, בור חיל האוויר, חמ"ל חיל הים, חמ"ל פיקוד דרום, אוגדת עזה ושתי החטיבות המרחביות בעזה מאותו יום. הבקשות כוללות גם את התוכניות המבצעיות ופקודות ההגנה בגזרת עזה בכלל וכן את התוכניות להגנה באירוע מתפרץ. המבקר דרש גם את כלל התחקירים המבצעיים שבוצעו עד כה ביחס לאירועי 7 באוקטובר והלילה שקדם לו, פקודת הקפצת הכוחות והקצאתם באותו יום - ביחס לאגף המבצעים, חיל האוויר וחיל הים.
בין המסמכים המודיעיניים שביקש ממערכת הביטחון נמצאים סיכומי הערכת מודיעין משלוש השנים האחרונות, בדגש על עזה וחמאס, כלל מסמכי המודיעין הנוגעים לחמאס, בניין הכוח ותוכניות התקפיות שנכתבו והופצו באמ"ן. הבקשה גם מתפרשת למסמכי מחלקת הבקרה באמ"ן בשלוש השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: צוות הקרב של חטיבה 646 משמיד מנהרת טרור שנמצאת במרחק קילומטר וחצי מהגבול
תיעוד: צוות הקרב של חטיבה 646 משמיד מנהרת טרור שנמצאת במרחק קילומטר וחצי מהגבול
חיילי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
מקורות ביטחוניים אמרו על רקע בקשותיו של אנגלמן כי "משרד המבקר לא מכנה זאת 'חקירה' כדי שלא לשבש מהלכי מלחמה, אך זו טרחה בירוקרטית לצד חשש מחשיפת מסמכים מודיעיניים סודיים ביותר במהלך הקרבות. למעשה זו חקירה לכל דבר ועניין". בנוסף לכך, במערכת הביטחון טענו כי המבקר דורש להתחיל בחקירתו עוד לפני תחילת פעילותו של צוות תחקור המלחמה שמונה על ידי הרמטכ"ל הלוי בראשות שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז.
גורמים ביטחוניים ופוליטיים ציינו כי "זו דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי, ולנקות את הפוליטיקאים. זהו מחטף שנועד לגלגל את האחריות אל הדרג הצבאי, ובתוך כך לנטרל מראש את האיום הנשקף לדרג הפוליטיקאים מוועדת החקירה הממלכתית". יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, תקף אז את אנגלמן וכינה אותו "מבקר מטעם".