הבטחה למשפחות החטופים לעשות כל שניתן כדי להחזיר את יקיריהן מהשבי, הצהרה מפורשת על הגברת הלחימה העוצמתית נגד חמאס בעזה, ועימות מול המצלמות בין נתניהו לגנץ בנוגע לכספים הקואליציוניים בתקציב המדינה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ ערכו הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים שבה התייחסו להתפתחויות האחרונות ובכללן המשך הלחימה בעזה, סוגיית החטופים שנותרו בשבי חמאס, וחילופי האש מול חיזבאללה בגבול הצפון. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.

"השבוע נדליק נר ראשון של חנוכה, לוחמינו ידליקו אור בחושך בסמטאות עזה, רחובות סג'אעיה, בקני הטרור של חאן יונס", אמר ראש הממשלה נתניהו בפתח דבריו. "האורות יבקעו יחד כאור גדול מתוך האפלה, לוחמינו הם דור המשך של המכבים. כמו אז, הם נלחמים באומץ, בגבורה עילאית ונחושה והיום כמו אז נתפלל יחד לשלומם".
נתניהו הדגיש בדבריו: "לא עמדנו במשימה, וכולם יצטרכו לתת תשובות אחרי המלחמה. כולם כולל אני. עד אז אנחנו כצוות ואני כראש ממשלה אמשיך לעבוד ולהנהיג את המדינה הזאת כדי להשיג את היעדים, וכולם רואים את התקדמות היעדים. אפשר לתת לחמאס את מה שהוא מבקש, אני חושב שאנחנו צריכים להביא את מה שאנחנו מבקשים, וגם הבטחה שההמשך יהיה אחר ולא כמו שהיה".
בהמשך דבריו התייחס נתניהו למפגש הטעון שקיים מוקדם יותר היום קבינט ניהול המלחמה עם משפחות החטופים. לדברי נתניהו, "שמעתי על הצימאון, על הרעב, התעללות נפשית ופיזית. על הילדים שעדיין לוחשים מפחד, על החשכה שבה נמצאים יקיריהם. שמעתי וגם אתם על התעללות מינית ומקרי אונס אכזריים מאין כמוהם". נתניהו תקף את ארגוני הנשים העולמיים: "לא שמעתי את הזעקה שלהם, איפה אתם? שתקתם בגלל שמדובר בנשים יהודיות?".
4 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
גנץ, נתניהו וגלנט
(צילום: דוד בכר )
נתניהו אמר עוד: "אני שותף מלא לדאגה של המשפחות, אני מבין את חוסר הוודאות. הקושי בלתי-נסבל, אמרתי שאנחנו לא חוסכים שום מאמץ להחזיר את יקיריהם. זאת אחת ממטרות העל. יש מפעל מודיעיני עצום שעוסק רק בזה, סביב השעון. אנחנו עובדים בשיקול דעת ואחריות להשיב את כל חטופינו בשלום, ואני אומר כולם - חיילות וחיילים, צעירים וצעירות, אזרחים. בכל החלטה השבת חטופינו עומדת לנגד עינינו".
ראש הממשלה התייחס גם לאמיליה אלוני בת החמש, ששוחררה משבי חמאס וחזרה היום לגן הילדים בעיר יבנה. "ראיתי את אמיליה הקטנה, הגננת מחבקת אותה, החברות שלה מחבקות אותה, ולרגע אחד בימים האפלים האלה הלב מתמלא עושר וזה לא מעט בימים הללו. הצלחנו להשיב הביתה 110 מהחטופים על-ידי השילוב של תמרון קרקעי עוצמתי מאין כמוהו ומאמץ מדיני מתמשך. זאת הדרך היחידה להשיב את החטופים שעדיין בשבי חמאס. אנחנו מחויבים לעשות זאת. חמאס ניסה לפרק אותנו, אנחנו מפרקים אותו".
4 צפייה בגלריה
אמיליה אלוני ששוחררה משבי חמאס חוזרת לגן
אמיליה אלוני ששוחררה משבי חמאס חוזרת לגן
אמיליה אלוני ששוחררה משבי חמאס חוזרת לגן
עוד אמר נתניהו: "נילחם עד לניצחון, עד שנשלים את כל יעדינו - השבת חטופינו, חיסול חמאס והבטחה שעזה לא תהווה סכנה עבורנו. ביום שאחרי, עזה חייבת להיות מפורזת. יש רק כוח אחד שיכול לדאוג לפירוז הזה והכוח הזה הוא צבא ההגנה לישראל, שום כוח אחר לא יכול להיות אחראי לכך, לא אהיה מוכן לשום הסדר אחר".
ראש הממשלה נשאל על יחסיו עם שר הביטחון גלנט, בין היתר אחרי שהשניים קיימו בשבת האחרונה הצהרות בנפרד. נתניהו השיב: "אני והשר גלנץ פועלים בשיתוף פעולה מלא, בקבינט המלחמה, בקבינט המורחב וגם בישיבות הממשלה כדי להביא לתוצאות שהגדרנו. אנחנו עושים את זה לדעתי בצורה מיטבית".
בהתייחס לכלל הזירות אמר נתניהו: "קבענו יעד והיעד הזה הוא כפול, להחזיר את הביטחון הן בדרום והן בצפון. יש סדר לדברים הללו משיקולים שאני לא חושב שזה המקום לפרט אותם. הסדר הזה קובע שאנחנו פותחים בהרתעה אקטיבית מאוד אקטיבית בצפון מול חיזבאללה ואנחנו פועלים לניצחון מוחץ בדרום מול חמאס. כך אנחנו עושים. אנחנו מחויבים לתושבי הדרום, לתושבי הצפון ולתושבי המרכז משום שהאיום של חמאס וחיזבאללה הוא על כל ישראל".
לשאלת ynet האם במפגש עם החטופות ששוחררו ובני משפחות החטופים הוא למד על מידע חדש שלא הכיר קודם, והאם החשש לפגיעה בחטופים גורמים להאצת המאמצים להשבתם, השיב נתניהו: "לא משהו במובן הזה כי יש מערך ענק שעובד לתת לנו את זה, אבל למדתי עובדה אחת - את עוצמת הסבל שהם עברו, את ייסורי הגיהינום שהם עברו ועוברים היום. שמעתי אותם בזעקה נוראית, אני לא מכיר ממשלה שעמדה בפני החלטה כזאת - וההחלטה הזאת מחייבת להקשיב להמיית הלב, לחשוב על החטופים ואיך אנחנו מחזירים את כולם, ומנגד לקבל החלטות באופן מושכל, וקשה לשלב בין הדברים".
במהלך מסיבת העיתונאים נשאל נתניהו גם על החזרת הפועלים הפלסטינים לישראל. ראש הממשלה השיב: "שאלת הפועלים הפלסטנים אכן עומדת על הפרק ויש צדדים לכאן ולאן. אחד מהם הוא החשש הטבעי. הסיבות כן לעשות את זה -הם שני סקטורים גדוןלים, שעומדים על סף שיתוק - שזה בנייה וגם הערכות של משרד הביטחון שהאבטלה הגואה יכולה להביא להתלקחות. החלטות שאנחנו מקבלים זה החלטות מורכבות ואנחנו צריכים תמיד לשאול מה משרת את מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
משתתפים במפגש עם קבינט המלחמה
(צילום: דור פזואלו)
השר גלנט אמר: "לצערנו, במלחמה יש גם מחירים והם כבדים, כבדים מאוד. כל אחד ואחת מהנופלים הם אנשים יקרים למשפחותיהם, לחבריהם ולנו כאומה וכמערכת ביטחון. רבים מהם מוכרים לי באופן אישי, כמפקדים, או כבנים של. אני מסתכל וכואב אבל אני אומר להם ולמשפחות - יש דרך אחת להצדיק את הקורבן - ניצחון חד ומדויק. להכות את ארגון חמאס ולהשיב את החטופים אל ביתם".
גלנט הוסיף: "עברו חמש יממות מאז החל התמרון, עברנו מצפון הרצועה לדרום הרצועה, המכות הן קשות והתוצאות מרשימות. מחבלי חמאס מבינים היום היטב - אין מי שיבוא לעזרתם. לא תישאר מסגרת גדודית אחת שתהיה מסוגלת להוות איום משמעותי, נפרק אותן אחת אחרי השנייה. אין לנו לגיטימציה להפסיק".
שר הביטחון הדגיש בנאומו כי מטרת הלחימה המרכזית מבחינתו היא הפגיעה המשמעותית ביכולות חמאס, אך הבהיר כי בפגישות עם חטופים ששוחררו ומשפחות החטופים שנותרו מאחור הוא אמר שנעשים מאמצים להביא לשחרור חטופים נוספים. לדבריו, "כל יום וכל לילה חיילי צה"ל, יחידות מיוחדות ויחד עם שב"כ נמצאים בכל מקום שאולי יש בהם חוטפים. השבתם זו חובה שלנו כמדינה, זו חובה אישית שלי כשר ביטחון".
גלנט אמר עוד: "אני חושב שמי שלוחץ עלינו בנושא דלק, זאת דרישה לגיטימית ללחוץ על הצלב האדום לעמוד בהסכם שחמאס חתם עליו, שאומר לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל החטופים".
4 צפייה בגלריה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
חברי קבינט ניהול המלחמה במפגש עם משפחות החטופים
יו"ר המחנה הממלכתי השר גנץ אמר: "אנחנו ממשיכים ומרחיבים את התמרון ברצועת עזה, וכפי שהבטחנו – שום דבר לא יעצור אותנו. היו שחשבו שהחמאס ימנע את חידוש הלחימה, או שאנחנו נימנע ממנה, ואנחנו מוכיחים שרק ישראל תקבע את עתידה. נפעל כמה שנצטרך, ובכל מקום שנידרש - בדרום וגם בצפון. נעשה זאת תוך שאנחנו מקשיבים לידידותנו, ועושים מה שנכון למדינת ישראל.
"היום קיימנו מפגש מורכב, כואב וחשוב עם משפחות החטופים ובהם חטופים ששבו. אנחנו כקבינט מחויבים להשאיר את הדלת פתוחה 24/7 למשפחות האלו. לכולן. אנחנו מנהלים מאמץ אדיר כדי להביא לשחרור החטופים. זו משימה שמתקיימת במאמץ של צוות גדול, ושל מדינה שלמה. כשאני רואה את השבים שנאבקים למען החזרת החטופים שבעזה, אני נפעם. ההירתמות שלהם היא שיעור בעוצמתה של החברה הישראלית ובערבות הדדית".

גנץ פנה לראש הממשלה נתניהו לעצור את התוספות מההסכמים הקואליציוניים שיובאו מחר להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת על תקציב המדינה לשנת 2023. לדברי גנץ, "אזרחי ישראל נפגעו כמעט כולם מהאתגרים שמציבה המלחמה גם בהיבט הכלכלי, במיוחד המפונים מבתיהם והמילואימניקים. הם מסתכלים עלינו עכשיו בציפייה. עוד לא מאוחר, לעצור את התוספות התקציביות שאינן נוגעות ללחימה ולמעטפת שלה, ולהעביר אותם כמו את יתר המשאבים הפנויים לצורכי המלחמה. בימים כאלו וברגעים כאלו - נבחנת מנהיגות, ועלינו לגלות אותה".
ראש הממשלה נתניהו אמר בתגובה לדברי גנץ: "היה לנו דיון ממושך לגבי התקציב בישיבת הממשלה. הבאנו תקציב של 30 מיליארד שקל לחודש וחצי. זה תקציב שמכסה את הדרישות של הביטחון, תשלום למילואימניקים, לצורכי הצבא, פעולות השיקום, משפחות החטופים, פרויקט 'תקומה', זה תקציב ענק. זה לא שחסר כסף. בלאו הכי אנחנו בתנאים מקרו-כלכליים מאוד טובים משום שבנינו כלכלה מאוד טובה. גם בקיצוצים לא רציתי שיקצצו בתיאטרון הבימה, אבל זה חלק מהחברה שלנו".
גנץ התייחס לאמירות ארה"ב בנוגע לסנקציות האמריקניות בעקבות אלימות שמיוחסת למתנחלים ביהודה ושומרון נגד פלסטינים. לדברי גנץ, "אני מבקש מכולם לא להשתמש במושג 'אלימות מתנחלים' כי זה לא מייצג את אזרחי מדינת ישראל. זה לא מייצג את המתיישבים ביו"ש, 99% ויותר הם אזרחים נורמטיביים שומרי חוק, גברים נמצאים בחזית ומגינים על הבית ביו"ש. יש אלימות של קיצונים שאנחנו צריכים לגנות אותה בכל דרך של מנהיגות רוחנית וחינוכית".

העדויות המזעזעות

מוקדם יותר השתתפו כאמור שלושת הבכירים במפגש של משפחות החטופים עם קבינט ניהול המלחמה. ההקלטות מתוך הפגישה הקשה בין החטופים ובני משפחותיהם לבין ראש הממשלה נתניהו ויתר חברי קבינט המלחמה חושפות את העדויות המזעזעות מתוך רצועת עזה, ואת הזעם של המשוחררים וקרובים על התנהלות הממשלה.
"הייתי שם ואני יודעת כמה קשה בשבי", אמרה בפגישה אחת החטופות מניר עוז, ששוחררה בעסקה. "כל יום בשבי היה קשה מאוד. הייתי בבית כשהיו הפגזות מסביב. ישבנו במנהרות ונורא פחדנו שלא חמאס אלא ישראל תהרוג אותנו, ואחר כך יגידו - חמאס הרג אתכם. אז אני מאוד מבקשת כמה שיותר מהר להתחיל בהחלפת השבויים וכולם צריכים לחזור הביתה. אין עדיפות. כל אחד חשוב".
חטופה אחרת שחזרה עם ילדיה, אך בעלה נותר בשבי חמאס, אמרה: "התחושה שהייתה לנו שם היא שאף אחד לא עושה למעננו דבר. העובדה היא שהייתי במסתור שהופגז ונאלצנו להיות מוברחים ופצועים. לא כולל המסוק שירה עלינו בדרך לעזה. אתם טוענים שיש מודיעין, אבל עובדה היא שאנחנו מופגזים. בעלי הופרד מאיתנו שלושה ימים לפני שחזרנו לישראל ונלקח למנהרות. ואתם מדברים על לשטוף את המנהרות במי ים? אתם מפגיזים תוואי מנהרות בדיוק באזור שבו הם נמצאים. הבנות שואלות אותי איפה אבא? ואני צריכה להגיד להן שהרעים עוד לא רוצים לשחרר אותו".
"אתם שמים פוליטיקה מעל השבת החטופים", הוסיפה והעידה על הזוועות בשבי. "אתם חושבים שהגברים הם חזקים? בעלי היה מרביץ לעצמו כל יום, נותן אגרופים לפרצוף שלו עד שהוא מדמם כי היה לו קשה מנשוא, ועכשיו הוא לבד, ואלוהים יודע באיזה תנאים. אני חיתלתי מבוגרות, אני ראיתי את אריה זלמנוביץ' מת לידי. ואתם רוצים למוטט את שלטון החמאס, להראות שיש לכם ביצים יותר גדולות? אין פה חיים שחשובים יותר משל אחרים. אף אחד מאיתנו שם לא ראוי לפחות יחס מכל תושב בישראל. תחזירו את כולם ולא בעוד חודש, חודשיים או שנה".


הורה שבנו נחטף אמר: "הילד שלי היום בן 20. מה יש לך להגיד לו? הוא הציל שם אנשים. הפקרתם אותו. אתם מתווכחים, גלנט, מסיבת עיתונאים. די. תביאו אותם הביתה". הורה אחר סיפר שהעניק לחברי הקבינט דיסקיות חטופים: "אתם מתביישים לשים אותן על הצוואר ולא מרגישים אחראים".
בת משפחה של חטוף אמרה: "אנחנו על זמן קצוב. אתם לא מבינים את גודל האסון שלנו. אין לנו כבר כוחות. אנחנו כבר חודשיים לא ישנים. אנחנו על תרופות. אנחנו לא רוצים את אח שלי איוב 2024. לא רוצים לראות שיהיו איוב 24. תעמדו על הרגליים ותצילו את האנשים האלה".
נתניהו השיב: "אני באתי יחד עם חבריי כדי לשמוע אתכם. יש עוד חושך לגרש. וצריך להחזיר את כולם. אני שמעתי את החרדה, את ההשפלה, את הסבל, העינויים, את האונס. הדבר הזה שמטלטל את העולם כולו וחשוב להמשיך לספר. חשוב שאנחנו נשמע. אתם צודקים: יש מפעל ענק שאוסף עדויות, מנסה להגיע לכל אחד ואחת. איך להביא את כולם".
בשלב זה קראו לעבר נתניהו כמה בני משפחות של חטופים: "בושה". נתניהו ענה: "הדיסקית שנתת לי נמצאת ליד מיטתי, היא בלב". האב: "אתה לא שם על הצוואר כי אתה מתבייש". נתניהו: "ממש ממש לא". הורה אחר אמר: "60 יום הוא לא שומע".

נתניהו המשיך: "העליתם שני דברים ואני יכול להתייחס אליהם. אחד בצורה יותר רגועה והשני בצורה יותר עמומה, וההצלחה מחייבת שאני אעשה את זה. הדבר הראשון ששאלתם זה האם יש לנו אפשרות להביא את כולם במכה. חשוב לדעת, וחבריי יכולים לחזק את זה, שהדבר הזה לא היה קיים. עד שלא התחלנו בתמרון הקרקעי לא היה שום דבר. כלום, נאדה, אפס. דיבורים.
"הקטארים דיברו, אלה דיברו ואחרים דיברו. רק כשהתחלנו את התמרון הקרקעי, רק אז נוצר הלחץ שהתחיל להפעיל את אותותיו על החמאס והדבר יצר אפשרות להוציא חטופים. בעזרת השם הצלחנו להגדיל את הרשימה ובעזרת הנשיא ביידן שגייסנו אותו לעניין. היינו מוכנים להוציא עוד במתווה הזה. היו עוד. מי שעצר את המתווה הזה , זה הצד השני. לא אנחנו".
בן משפחה של חטוף הגיב: "קשקוש". נתניהו: "לא קשקוש. מה שאני אומר כאן אלה עובדות ברורות. אני מכבד אתכם יותר מדי. שמעתי את המיית ליבכם. לא יכולנו להוציא את כולם בבת אחת. המחיר שהם רוצים הוא לא אסירים. המחיר שהם רוצים זה לא רק האסירים. ואם תיווצר אפשרות להביא את כולם במכה אחת: אתם חושבים שמישהו כאן לא יסכים לזה? מישהו מהחברים כאן לא יסכים? יסכים ועוד איך.
"הדבר השני שאמרתם והוא מזעזע זה לשמוע על מה שעברתם מול ההפגזות שלנו והפעילות שלנו, של צה"ל, וזה עדיין נמשך. נכון. אני חושב שזה חודר ללב. אני יכול להגיד לכם שזה חודר לא רק ללב, זה חודר כפי שוודאי תשמעו מחבריי, גם לשיקולי העשייה שלהם ואם רציתם להביא את המסר הזה - הבאתם אותו".