1 צפייה בגלריה
נתניהו חולף ליד תמונה של ז'בוטינסקי לפני הצהרה לתקשורת
נתניהו חולף ליד תמונה של ז'בוטינסקי לפני הצהרה לתקשורת
נתניהו וז'בוטינסקי
(צילום: נדב אבס )
היום (שלישי), כ"ט בתמוז התשפ"ג, אנו מציינים 83 שנים לפטירתו של זאב ז'בוטינסקי. איש אשכולות, ספרא וסייפא. מחד היה סופר מחונן, מתרגם, משורר ואיש הגות. מנגד, מנהיג ציוני חשוב שהקים את הגדוד העברי, הכוח היהודי הלוחם הראשון לאחר אלפיים שנה שהשתתף בשחרור ארץ ישראל מידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה. הוא היה גם מי שהתריע, עוד שנים טרם השואה, בקריאתו המפורסמת: "יהודים, חסלו את הגולה - או שהגולה תחסל אתכם".
ז'בוטינסקי, שרבים בליכוד סבורים שאינו אלא שם של רחוב בכמה ערים ויישובים, היה מנהיג חשוב והאב הרעיוני של התנועה שהקים תלמידו המובהק מנחם בגין, תנועת החירות, לימים גח"ל והליכוד. בנימין נתניהו מכיר היטב את כתביו של ז'בוטינסקי, הוא אינו חושב שמדובר בשם של רחוב. אביו, פרופ' בן ציון נתניהו, כיהן כמזכירו האישי של ז'בוטינסקי בימי חייו האחרונים.
מעט לפני פטירתו החל ז'בוטינסקי לכתוב מאמר בשם "השקפה על בעיות מדינה וחברה". מאמר שלא הספיק להשלים, אך אין רלוונטי ממנו בימים טרופים אלה, כאשר אנו נתונים במחלוקות הזויות על השאלה הבלתי נתפסת: מהי דמוקרטיה. כאשר מנסים לכפות את עריצות הרוב על המיעוט, שלאור מה שעולה מסקרים אחרונים - על פיהם כ-15 אחוז ממצביעי הליכוד היו מצביעים היום למפלגות אופוזיציה - ספק אם הוא מיעוט.
כיום ח"כ שמחה רוטמן, נטול כל מסורת פרלמנטרית, לא כל שכן ממלכתיות, מנהל את ישיבות ועדת חוקה, חוק ומשפט בדורסנות ובאלימות, סותם את הפה ליועצים המשפטיים, מסלק חברי כנסת מהישיבה בזה אחר זה משום ששאלותיהם "ארוכות מדי" לטעמו ומביא להצבעה לקריאה שנייה ושלישית נוסח חמור יותר מהראשוני, המבטל את עילת הסבירות ומונע למעשה כל ביקורת שיפוטית.
וכיום מבטלים את עצמאות הרשות למעמד האישה שהוקמה ב-1998, בכהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, ומעבירים הצעות חוק שיחזירו לאחור זכויותיהן של נשים. לפי האחרונה שבהן, מזונות ילדים יוכרעו בבתי הדין הרבניים ולא בבתי הדין לענייני משפחה, כשאחת מכל תשע נשים נאלצת היום לוותר על דרישות הרכוש שלה כדי לקבל גט.
הרשו לי להחזירכם לציטוטים מאותו מאמר לא גמור של ז'בוטינסקי. וכך כתב: "דעה מוטעית היא זאת האומרת שממשלה הנשענת על רוב, פירושה ממשלה דמוקרטית... גם שלטון הנתמך על ידי רוב יכול לשלול את החופש. ובמקום שאין ערובות לחופש הפרט - שם אין דמוקרטיה".
ועוד כתב: "שטות היא לזהות את שלטון הרוב עם תמצית הדמוקרטיה והחירות. תמצית החירות היא שאיפה לכך שאיש לא ייאלץ להיכנע למה שמצפונו מתנגד לו". שומע, ביבי? שומע, יולי אדלשטיין? שומע, אופיר אקוניס? שומע, דודי אמסלם? ועוד בודדים שמתיימרים להכיר את תורת ז'בוטינסקי.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן

אזכירכם, הוא היה פמיניסט. כך הגדיר עצמו וכך כתב: "האישה היא נפש ארוגה מחוטי פלדה וחוטי משי", "מחשיב אני את האישה על הגבר בכל שטח יסודי של חיי הציבור והבית", וגם "אין תפקיד ומקצוע שלא הייתי מעדיף את האישה על הגבר". אין מנכ"ליות היום. מעמד האישה יורד לשפל של תפיסות עולם הלכתיות. הישגים של עשרות שנים יורדים לטמיון.
אז חברי סיעת הליכוד, וראש הממשלה בראש: אל לכם להעלות עוד את שמו של ז'בוטינסקי על דל שפתיכם. בהכירי היטב את משנתו, אין לי ספק שהוא, כדמוקרט גדול, היה בז לכל מאפייני הדיקטטורה ההולכים ונרקמים על ידי הליכוד ושותפיו.
  • לימור לבנת כיהנה כשרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 07:00, 18.07.23