ביקורו של שר הביטחון בני גנץ במרוקו ביומיים האחרונים זוכה לסיקור נרחב בכלי התקשורת המקומיים, בין היתר מאחר שמדובר בביקור היסטורי שבמסגרתו מגיע בפומבי שר ביטחון ישראלי וחותם על הסכמי שיתוף פעולה רשמיים.
מרוקו, נזכיר, החליטה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל בדצמבר שעבר, כחלק מהסכמי אברהם. במסגרת מהעסקה, הכירה ארה"ב בהנהגת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, שבה תנועת חזית הפוליסריו דורשת עצמאות ושחרור מהשלטון המרוקאי.
4 צפייה בגלריה
שערי העיתונים במרוקו בהם מופיע בני גנץ
שערי העיתונים במרוקו בהם מופיע בני גנץ
שערי העיתונים במרוקו, הבוקר
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
השר גנץ עם שר החוץ המרוקאי, נאסר בוריטה. שלב היסטורי
(צילום: AFP)
עד אותה הודעה בדבר כינון היחסים, היו קשרים לא-רשמיים בין המדינות. ביקורו של גנץ נחשב לעליית מדרגה במאמצים לקידום היחסים, גם בתחומים שאינם מובנים מאליהם כמו מסחר, כלכלה ותיירות.
במרוקו מייחסים חשיבות גדולה לביקור, וניתן אף לומר שמתרגשים ממנו. על גבי הכותרות הראשיות של כמה עיתונים במרוקו הופיעו תמונות של שר הביטחון גנץ בביקורו במדינה, וגם מסרים ממנו.
באחד העיתונים התפרסם מאמר מטעמו של גנץ שציטוטים ממנו הובלטו מאוד. גנץ שיבח את היחסים בין שתי המדינות שהולכים ומתרחבים ואף שיבח את מלכי מרוקו לדורותיהם, שלהם הייתה השפעה גדולה על הקהילה היהודית במדינה: "האומה היהודית תכבד לעד את מלכי מרוקו. בזכות הנהגתו האמיצה של המלך מוחמד החמישי נמשכת עד היום ההיסטוריה של יהדות מרוקו", אמר גנץ לאחד העיתונים.
הוא הוסיף: "ביום אחד בעתיד אשב בסלון ביתי עם נכדיי ואספר להם את סיפור הביקור שלי למרוקו, כיצד נכנסנו להיסטוריה כמדינות הראשונות שמתקשרות ביחסי הגנה משותפים. יותר מרבע מיליון יהודים חיו במרוקו ברווחה ובשלום, במהלך אחת התקופות האפלות ביותר בהיסטוריה כאשר נאספו מיליוני יהודים כצאן בקרונות ונשלחו למחנות המוות ברחבי אירופה. אמי ואבי חיו בגיהינום של הנאציזם. במהלך התקופה הזאת בהיסטוריה הודיע כבוד המלך המנוח מוחמד החמישי לעולם: 'אין יהודים במרוקו'".
לדברי גנץ, "המילים האלה של המלך עדיין חקוקות בזיכרונה של הקהילה היהודית המרוקאית והיו נדבך משמעותי בבניית היחסים בינינו בכל הרמות. הודות להנהגה האמיצה של מלך מרוקו, היום באדמתו של העם היהודי, מדינת ישראל, נמשכת ההיסטוריה של קהילת יהודי מרוקו שעומדת על קרוב לחצי מיליון תושבים שנושאים עמם את הכבוד, העושר, השפה, התרבות והמורשת המרוקאית".
במאמרו, גנץ התייחס גם להסכמים שנחתמו בין מרוקו וישראל וציין כי מדובר ב"שלב היסטורי" ביחסים בין שתי המדינות בכל הנוגע למאבק בטרור, לשיתוף מידע ועוד. באותו עיתון, פורסם מאמר דעה מטעם אחד הכותבים שכותרתו הייתה: "בני אצלנו… שלום!".