קמלה האריס, סגניתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, תציג היום (שבת) את היעדים האמריקניים ליום שאחרי המלחמה בעזה – ותדגיש כי הפלסטינים ברצועה ובגדה המערבית צריכים בסופו של דבר להתאחד תחת ישות שלטונית משותפת. האריס תתייחס לנושא במהלך ועידת האקלים COP28 בדובאי, לשם נשלחה במקומו של ביידן, ששקוע במלחמה בין ישראל לחמאס.
הבית הלבן אמר שהאריס תספק הצהרה על המציאות בעזה אחרי המלחמה. "היא תדגיש שכל תוכנית שנוגעת לעזה אחרי המלחמה חייבת לכלול אופק מדיני ברור לעם הפלסטיני, ולהבטיח שעזה והגדה המערבית יאוחדו מחדש תחת ישות אחת", אמר גורם בבית הלבן לקראת דבריה.
2 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
האריס בטקס בוושינגטון לרגל יום העצמאות של ישראל
(צילום: AFP)
ביידן בן ה-81 ירוץ בשנה הבאה לכהונה שנייה בבית הלבן, וסגניתו נדרשת לסייע בפתרון שורת אתגרים מרכזיים, בהם בעיית ההגירה וסוגיית ההפלות בארה"ב. פתרון מציאותי לבעיה העזתית ביום שאחרי המלחמה הוא נושא שמטריד מנהיגים אזוריים ומומחים למזרח התיכון.
גורמים אמריקנים דנו בחיזוק הרשות הפלסטינית כדי שהיא תוכל לשלוט גם ברצועת עזה, אך לפי שעה לא סוכם על תוכנית מוצקה. חלק מהגורמים האמריקנים ביטאו בשיחות סגורות ספקות לגבי היכולת של הרשות לשלוט בעזה אחרי המלחמה. מבקרי הרשות האשימה אותה בשחיתות ובניהול כושל, והסקרים מראים כי הרשות זוכה לתמיכה מועטה בקרב הציבור הפלסטיני.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
האריס והנשיא ביידן. תציג את החזון האמריקני לעזה
(צילום: EPA)
בדובאי תפגוש האריס מנהיגים אזוריים ותשוחח איתם על ההתפתחויות האחרונות בעזה. בין השאר היא תפגוש את נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד. "בפגישות שלה סגנית הנשיא תציג את העקרונות שלנו לעזה שאחרי המלחמה, תציג הצעות ספציפיות שמציבות את הקולות הפלסטיניים במרכז ותבנה תמיכה אזורית למאמצים שלנו", אמר גורם בבית הלבן.
בדברים שתאמר היום בדובאי תבטא סגניתו של ביידן את הרצון האמריקני להפסקת אש נוספת במלחמה, כדי לשחרר חטופים נוספים מעזה ולחדש את הכנסת הסיוע ההומניטרי.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר לכתבים בוושינגטון כי האריס תבהיר שהפלסטינים צריכים שקולם יישמע - גם באמצעות בחירות חדשות. "אנחנו מאמינים שהם צריכים שבעזה יהיה שלטון שידאג לשאיפות ולצרכים שלהם", אמר קירבי.

עוד סקר עגום לביידן: רוב הדמוקרטים נגד המבצע בעזה

בתוך כך, סקר חדש של מכון "גאלופ" מדגיש את האתגר הגדול שאיתו מתמודדים בימים אלה ביידן והמפלגה הדמוקרטית בשל תמיכת הבית הלבן בישראל. לפי הסקר, רק כ-50% מהאמריקנים תומכים בפעילות של צה"ל בעזה ו-45% מתנגדים לה. רוב הדמוקרטים - 63% - מתנגדים לתגובה הישראלית בעזה ורק 36% תומכים בה. בקרב הרפובליקנים 71% תומכים ו-23% מתנגדים. בקרב בוחרים עצמאיים, ללא שיוך מפלגתי מובהק, התוצאות צמודות: 47% תומכים ו-48% מתנגדים לה.
לפי הסקר, שנערך בין 1 ל-21 בנובמבר, שיעור התמיכה בביידן עגום למדי ועומד על 37% בלבד. בנוגע לטיפול בלחימה בין ישראל לחמאס רק 32% מרוצים מהנשיא. בקרב הדמוקרטים 60% מרוצים מהתנהלותו בסוגיה זו, לעומת 25% מהעצמאים ו-16% מהרפובליקנים.