סוהרים משירות בתי הסוהר אזקו עציר במתקן מעצר בנתניה שבלע סמים במהלך מעצרו. זאת כדי שאם יפלוט אותם מגופו - לא יוכל להעלימם ובכך לשבש את החקירה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החשוד, שנעצר מלכתחילה בגין עבירת סמים, הגיע בשבוע שעבר לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בבאר שבע, ובו עו"ד אדגר קריסטל, שמייצג אותו מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר לשופט כי הוא בלע סם מסוג קריסטל מת', ובשל כך סוהרי יחידת "דרור" של שב"ס כבלו אותו באזיקים בניגוד לחוק.
לטענתו, החשוד היה אזוק בידיו וברגליו, כשבשעות היום כבלו אותו הסוהרים לכיסא גלגלים ובלילה כשהוא הלך לישון כבלו אותו באזיקים למיטה. זאת כדי שאם יפלוט את הסם מהקיבה, הם יוכלו להעביר אותו לידי המשטרה במטרה לבסס חשד של החזקת סמים שלא לשימוש עצמי.
2 צפייה בגלריה
פועלים תאילנדים הבריחו סמים לישראל
פועלים תאילנדים הבריחו סמים לישראל
קריסטל מת' במארזי קוסמטיקה. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
"מדובר בהפרה בסיסית כי כבילת עצור לפי כל חוק בארץ היא אך ורק אמצעי ריסון לפרק זמן קצר, כאשר מדובר בעצור שמהווה סכנה ממשית או לעצמו או לאחרים, וזה בוודאי לא המקרה", טען עו"ד קריסטל בבית המשפט, שקיבל את טענות הסנגוריה הציבורית ומתח ביקורת על שב"ס.
"ברור על פניו כי תפקידה של יחידת דרור הוא להגיע לתוכן קיבתו של המשיב ולתפוס אותה טרם המשיב יגיע לתוכן זה וישבש את החקירה בעניינו", כתב השופט אלון אופיר בהחלטתו. "יחד עם זאת, כדי להגיע למצב המתואר לעיל צריכים להיות גבולות ברורים של אסור ומותר בכל הקשור להחזקת עצור. אין אני מוצא כל הצדקה לכבול עצור לכיסא או לכבול אותו בשנתו כדי להמתין לעשיית צרכים מצדו מבלי שתהא לו גישה לצרכיו. על שב"ס למצוא דרך אחרת של פיקוח זולת כבילתו של המשיב כדי להשיג את מטרת החקירה".
עורך דין אדגר קריסטל"הפרה חמורה". עו"ד אדגר קריסטל
עו"ד אדגר קריסטל אמר לאחר דבריו של השופט: "כבילה שלא לצורך הובלת עצור, היא אמצעי ריסון חריג שנועד אך ורק למקרים בהם עצור מהווה סכנה מיידית לעצמו או לאחרים, וגם במקרים אלה הכבילה מוגבלת לפרקי זמן קצרים, בוודאי לא לימים שלמים ברצף. בכך חרג שב"ס מההוראות הרלוונטיות בנושא וללא כל הצדקה, שכן ממילא שאר תנאי החזקת העצור אינם מאפשרים לו להחביא שום דבר בשום מקום (החדר ריק לחלוטין וללא אסלה). בית המשפט קיבל את הטענות ונתן הוראה חד משמעית להפסיק את האיזוק ולמצוא כל פתרון אחר, תוך שציין כי מדובר בכבילה הנובעת מסיבות אסורות ואינו מצא הצדקה לכך".
משב"ס נמסר בתגובה: "מדובר בעצור שמתנהלת כנגדו חקירה בחשד לביצוע עבירות סמים ושנקלט בשב"ס לאחר שבלע לעיני שוטר דבר מה החשוד כסם. בעת שהותו במשמורת שב"ס קיבל את מלוא הזכויות המגיעות לו בהתאם לדין. לאחר כמה ימים, פלט החשוד מגופו חומר החשוד כסם, אשר הועבר למשטרת ישראל להמשך החקירה".