הפרלמנט בניו זילנד אישר היום (ג') את המהפכה שיזמה שם הממשלה בחוקי העישון, שמטרתה להפוך כבר בעתיד הקרוב את מדינת האיים לנקייה לחלוטין מסיגריות. במסגרת המדיניות החדשה, כל מי שנולד מאז 1 בינואר 2009 לא יורשה לרכוש שם סיגריות – למשך כל חייו. האיסור, מהחמורים ביותר בעולם כולו, ייכנס לתוקף כבר בחודש הבא וייעשה בשיטה ייחודית למדי: מדי שנה יעלה בשנה אחת הגיל המינימלי שבו מותר לרכוש בניו זילנד סיגריות, שכיום עומד על 18. כך למשל, בעוד 50 שנה מי שירצה לקנות סיגריה יידרש להיות בן 63 לפחות.
4 צפייה בגלריה
 ניו זילנד איסור עישון טבק
 ניו זילנד איסור עישון טבק
המטרה של ניו זילנד: עתיד נקי מסיגריות, כבר מ-2025
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
ניו זילנד תאסור מכירת סיגריות אדם מעשן ב אוקלנד עישון
ניו זילנד תאסור מכירת סיגריות אדם מעשן ב אוקלנד עישון
מעשנים באוקלנד, ניו זילנד. מערכת הבריאות תחסוך 5 מיליארד בכל שנה
(צילום: AP)
על פי החוק החדש, מי שימכור בעתיד סיגריות לכל מי שכיום הינו בן 14 ומטה יעמוד בפני קנס של עד 150,000 דולר ניו זילנדי (כ-96,000 דולר אמריקני). חוקים נוספים שאושרו במסגרת התוכנית כוללים הפחתה דרמטית של הכמות המותרת במוצרי טבק של ניקוטין – החומר הממכר ביותר בסיגריות – וצמצום של 90% במספר החנויות הרשאיות למכור מוצרים שכאלו: היעד הוא להקטין אותן מ-6,000 כיום ל-600 בלבד עד סוף השנה הבאה. במסגרת הכללים החדשים רק חנויות מיוחדות לממכר טבק יורשו למכור מוצרים שכאלו, ולא ניתן יהיה לרכוש אותם במרכולים או בסופרמרקטים.
"אין שום סיבה טובה לאשר מכירה של מוצר שהורג חצי מהאנשים שמשתמשים בו", אמרה בעקבות אישור החוקים השרה איישה וראל ממשרד הבריאות. "החקיקה הזו מאיצה את ההתקדמות לעבר עתיד נטול עישון. אלפי אנשים יחיו חיים ארוכים יותר ובריאים יותר, ומערכת הבריאות תחסוך 5 מיליארד דולר כיוון שלא תידרש לטפל במחלות שנגרמות מעישון, כמו שלל סוגי סרטן, התקפי לב, שבצים וקטיעות איברים".
וראל, שחשפה את היוזמה כבר בשנה שעברה, הצהירה כשהציגה אותה בפני הפרלמנט ביולי האחרון כי היעד של הממשלה הוא שכבר ב-2025 לא יהיו יותר מעשנים בניו זילנד. "במשך עשרות שנים אפשרנו לחברות הטבק לשמור על רווחי המכירות שלהן באמצעות הפיכת המוצר לממכר יותר ויותר. זה מגעיל וזה ביזארי. יש לנו יותר רגולציות במדינה הזו לביטחון ממכירת סנדוויצ'ים מאשר סיגריות", אמרה אז.
4 צפייה בגלריה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
ראש מממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן. רק בהוטן מחמירה יותר
(צילום: gettyimages)
החוקים החדשים הם כאמור מהמחמירים ביותר בעולם בכל הנוגע להגבלות על עישון: בסוכנות הידיעות רויטרס מציינים כי רק בממלכה הקטנטנה בהוטן, שאסרה לחלוטין על עישון ב-2010, יהיו כעת חוקי עישון מחמירים יותר. ניו זילנד היא חלוצה בכל הקשור להגבלת המכירה של טבק: כבר ב-1990 אסרה על חברות סיגריות לתת חסות לספורטאים, ב-2004 אסרה את העישון בברים ובשנים האחרונות הגדילה משמעותית את המס על סיגריות. היא דורשת גם מחברות הטבק להציב תמונות קשות של נזקי העישון על קופסאות הסיגריות הנמכרות בשטחה.
ההגבלות הללו הצליחו כבר להפחית לשפל היסטורי את כמות המעשנים במדינה: כיום 8% מהמבוגרים בניו זילנד מעשנים שם סיגריות באופן יום-יומי, לעומת 9.4% בשנה שעברה ו-16% לפני עשור. לשם השוואה, בישראל עומד הנתון הזה על 20.1% עבור בני 16 עד 74. החוקים החדשים לא אוסרים מכירת סיגריות אלקטרוניות, ונראה שרבים מהניו זילנדים רואים בהן תחליף, על אף שמומחים מזהירים כי גם הן מזיקות לבריאות: בעוד שלפני שש שנים עמד שיעור מעשני הסיגריות האלקטרוניות על 1% בלבד, כיום הוא עומד שם על 8.3%.
החוקים החדשים לא עברו ללא התנגדות: תמכו בהם 76 חברי פרלמנט ו-43 הצביעו נגד. במפלגת האופוזיציה הליברטריאנית ACT הסבירו את התנגדותם בכך שהחוק יפגע אנושות בעסקים קטנים כמו מרכולים, שכעת לא יוכלו כאמור למכור סיגריות. "אנחנו מתנגדים לחוק הזה בגלל שהוא חוק גרוע ומדיניות גרועה", אמרה ברוק ואן ולדן, סגנית ראש המפלגה. לדבריה האיסור ידחוף המונים לעבר השוק השחור ויהפוך את ניו זילנד ל"מדינת בייביסיטר". "אף אחד לא רוצה לראות אנשים מעשנים, אבל המציאות היא שחלק מהם כן יעשנו", אמרה.