אמיר רז, השוטר לשעבר הנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב, העיד היום (שני) בבית המשפט המחוזי בלוד בחקירה נגדית של התביעה. רז רצח את אשתו בפברואר 2021 ביישוב נעלה שבשומרון בנוכחות ארבעת ילדיהם, לאחר שקשר את שלושת הילדים הגדולים בחבל, ושם בכיסא האכלה את הילד הקטן שהיה תינוק. כשנציגת הפרקליטות, עו"ד נטלי חגי, שאלה אותו אם הייתה אפשרות שהוא היה רוצח גם את ילדיו, הוא ענה בקור רוח שזה היה יכול לקרות.
תשובתו של רז הגיעה בהפתעה מסוימת, לאור העובדה שהוא חוזר ומדגיש בבית המשפט את אהבתו לילדיו. עדות הבת הגדולה שלהם, בת 9 כיום, היא חלק מרכזי מהראיות נגד רז. בעדותה, שנפרסה בפני חוקרת נוער ולא בבית המשפט, הילדה סיפרה כי ראתה את הרצח של אימה, ולאחר מכן ביקשה מרז לא לפגוע בה ובאחיה. בהמשך עדותו נשאל רז על עדותה של בתו - וטען כי אינו זוכר את הפרטים. הוא נשאל אם יש לה סיבה לשקר, והשיב בשלילה.
4 צפייה בגלריה
אמיר רז
אמיר רז
"רציתי לדאוג לילדים שלי". אמיר רז בבית המשפט, היום
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
אמיר רז
אמיר רז
(צילום: נדב אבס)
מיד לאחר הרצח, רז הכניס את ילדיו לאחד החדרים וביקש מאימו להגיע. התביעה האשימה אותו בכך שהוא היה מאד מסודר ונינוח בהתנהגות שלו אחרי הרצח, ואף ניגש לכספת בביתם כדי להוציא ממנה כסף, אותו מסר לאימו כאשר זו הגיעה לבית - בזמן שגופתה של דיאנה מוטלת בכניסה לבית. כשנשאל מדוע היה לו חשוב להוציא כסף מיד אחרי הרצח, טען רז: "רציתי לדאוג לילדים שלי".
מכתב האישום עלה כי בחודשים שקדמו לרצח התערערה מערכת היחסים בין בני הזוג, וביולי 2020 אף עזב רז את הבית למשך שלושה שבועות, אך בהמשך שב בהחלטה משותפת של השניים. ביום הרצח פרץ ויכוח מילולי בין השניים, בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. במהלך הוויכוח, שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדר והוציא מהכספת את אקדחו.
4 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
בדיון הבא תוצג חוות הדעת הפסיכיאטרית של רז. דיאנה דדבייב
רז כבר הודה כי ירה למוות באשתו, ולכן הוא יורשע בכל מקרה בעבירת רצח. אולם, סנגוריו עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי, ניסו לשכנע את בית המשפט, כי הרצח שביצע לא היה רצח בכוונה תחילה ובנסיבות מחמירות. הפרקליטות טוענת כי רז גרם בכוונה למות אשתו לאחר שהחליט לעשות זאת במהלך הריב ביניהם שהחל ביום הרצח. בנוסף לרצח, הוא מואשם גם בתקיפה והתעללות בקטין.
בניגוד לפרקליטות, סנגוריו של רז טענו כי הרצח היה על רקע מצב נפשי מיוחד שבו היה נתון עקב מערכת יחסים האלימה עם אשתו. לדבריהם, רז לא זוכר את הרצח ואת האירועים שהתרחשו אחריו, אלא רק את היחס הקשה והמשפיל שחווה כטענתו מצד דדבייב במהלך חייהם המשותפים. יחד עם זאת, רז הודה היום כי כל מה שאמר בחקירה ובשחזור זמן קצר לאחר הרצח היה אמת. לטענתו, "אם אמרתי בחקירה, אז זה מה שקרה, אבל אני לא זוכר עכשיו". העדות של רז הסתיימה היום, ובמהלך הדיון הבא שייערך בחודש יולי, יציגו הסנגורים חוות דעת פסיכיאטרית לגביו.
4 צפייה בגלריה
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
מריאנה אחותה של דיאנה דדבייב
"אמירותיו של אמיר היום - בין הדברים הקשים ביותר ששמעתי". מריאנה אחותה של דיאנה
(צילום: מוטי קמחי)
בזמן המאבק בין רז לדדבייב, צעקה האם לבת הגדולה שתקרא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז אחז בה, הפיל אותה וגרם לה לחבלות. הוא מנע מאשתו לברוח, ודקר אותה שתי דקירות בירך עם סכין מטבח. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לחטוף את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שאשתו מתחננת על חייה, ירה בירכה ובראשה. לפי האישום, הבת העידה כי לאחר הירי, אביה צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אמא".
אחותה של דדבייב, מריאנה דיין, המיוצגת על ידי עו"ד תמי קלנברג מהסיוע המשפטי של משרד המשפטים, אמרה בסוף הדיון: "האמירות של אמיר על כך שיכול להיות שהוא היה פוגע גם בילדים, זה אחד הדברים הקשים ביותר שיצא לי לשמוע. היום הבנתי את רמת האכזריות שלו. מעבר לזה, גם שמענו כמה דיאנה העצימה אותו והרימה אותו ודחפה אותו לעשות דברים, וברגע שהוא הבין שמקור האנרגיה הזה הולך לעזוב אותו, כי דיאנה רצתה לעזוב, הוא פשוט החליט לגמור לה את החיים".