4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
"המטרה היא לפעול בכל הכוח שלא יהיה סגר". בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט אומר בשיחות סגורות כי בתוך שבוע עד 10 ימים התפשטות זן האומיקרון בישראל תגיע לשיאה. "הולך להיות ממש טרפת, אבל זה יהיה קצר יחסית, נהיה במספרים מטורפים", אומר בנט.
ברקע העלייה בנתוני התחלואה בקורונה, שבאה לידי ביטוי עם מספרים של יותר מאלף מאומתים לנגיף בכל יום מתחילת השבוע, הביע ראש הממשלה שביעות רצון מכך שהצליח להעביר בדיון קבינט הקורונה ביום שלישי את מה שרצה, בדגש על תו ירוק ותו סגול מהודק בקניונים, ולהימנע ממגבלות מיותרות.
"אף אחד לא רוצה סגר, אבל אי אפשר לחזות מציאות עתידית", אמר ראש הממשלה. "המטרה היא לפעול בכל הכוח שלא יהיה סגר, לעשות כל מה שאפשר לעשות כדי להימנע מסגר. בואו תיתנו עכשיו קצת כדי להימנע מאסון אחר כך".
4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
ילדה מתחסנת נגד קורונה. בנט מעריך שתחול עלייה בנתוני ההתחסנות
(צילום: אפי שריר)
בנט ציין עוד כי המטרה כעת היא לעשות הכול כדי שניתן יהיה להחזיק את הנתונים מתחת לרף הסגר, ולשם כך הוא זקוק לשיתוף הפעולה של הציבור. במקביל פועל ראש הממשלה להאיץ את מבצע החיסונים, בדגש על תמרוץ קופות החולים ורתימת מערכת החינוך.
ראש הממשלה מעריך שבימים הקרובים תחול עלייה דרמטית בנתוני ההתחסנות, מכיוון שבישראל רואים היטב את ההתרחשויות בבריטניה ובארה"ב. בממשלה מביעים דאגה מכך שלא כל מערכת החינוך נרתמת למבצע החיסונים. "הילדים מאוד פגיעים, בבריטניה יש זינוק באשפוזי ילדים", אומרים בממשלה.
צוות המומחים לטיפול במגפות כינס אתמול מסיבת עיתונאים לאחר המלצתם על מתן מנה רביעית של החיסון לבני 60 ומעלה, מדוכאי חיסון והצוותים הרפואיים. ד"ר בעז לב, ראש צוות המומחים, הדגיש: "אנחנו הוצאנו המלצה אבל היא המלצה נצורה". הוא הסביר: "עדיין לא ברור מתי ההמלצה תיושם ומה התזמון שלה. עוד לא התקבלה החלטה והיא אפילו לא אומצה על ידי משרד הבריאות".

במקביל להחלטות בקבינט הקורונה, פרסם צוות המומחים את ההמלצה שכפופה לאישור מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, אך קופות החולים כבר הבהירו היום כי מרגע קבלת ההחלטה שלו – הן ערוכות לחסן בני 60 ומעלה באופן מיידי. ד"ר לב ציין כי הצוות עוד אוסף נתונים, אך לדבריו, "אין לנו הרבה זמן לקבל החלטות. המחיר הוא יותר גדול אם לא נחסן. כשהבוסטר טרי יש מעט הדבקה וככל שמתרחקים מהבוסטר אנחנו רואים עלייה של פי שניים בתחלואה".
ההחלטה המרכזית שקיבל קבינט הקורונה ביום שלישי הייתה חזרה אפשרית של לימודים מרחוק ביישובים שבהם התחלואה גבוהה לצד נתוני התחסנות נמוכים של תלמידים.
לפי המתווה, לימודים פרונטאליים בכיתות א'-י"ב ביישובים אדומים וכתומים יתקיימו רק בכיתות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יעמוד על 70% ומעלה. כיתות שהיקף ההתחסנות בהן נמוך מ-70% ילמדו מרחוק. ההחלטה תבוצע בחטיבות הביניים ובתיכונים (כיתות ז' עד י"ב) באופן מיידי, ובבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו') החל מעוד שלושה שבועות.

ראש הממשלה אמר בסיכום הדיון כי ההחלטה על המתווה סוכמה עם מנכ"לית משרד החינוך החדשה דלית שטאובר, אבל שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון טענה אחרת: "זה לא נכון. הנושא של 70 אחוז בכיתות א' עד ו' הוא לא משהו שהוסכם, בטח לא בערים כתומות. המשמעות שהרבה מאוד ילדים יהיו בבית ולהישארות שלהם בבית יש נזק".
בנט ענה: "יפעת, תודה רבה. זה לא נכנס לתוקף מחר, זה נכנס לתוקף עוד שלושה שבועות. כל מה שצריך להגיע ל-70 אחוז זה לחסן את הילד ולהגן עליו. זה הפתרון והוא הפתרון הנכון". בעקבות כך החליטו השרה שאשא-ביטון ויו"ר מפלגתה שר המשפטים גדעון סער להצביע נגד המתווה.
בנוסף אישר קבינט הקורונה החלטה שלפיה קניונים ומתחמי מסחר יפעלו במתכונת של תו סגול לפי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים. כמו כן, כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מטרים תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם על העובדים בחנויות אלו.
4 צפייה בגלריה
כנס של מפלגת "תקווה חדשה" במושב עזריה
כנס של מפלגת "תקווה חדשה" במושב עזריה
התנגדו למתווה החינוך שאושר בקבינט. שאשא ביטון וסער
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נקבע כי דוכני המזון בקניונים ייתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה אלא שירות טייק אוויי בלבד. הכניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות. התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, בהם תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של אדם אחד בכל שבעה מטרים).
עוד הוחלט כי במהלך החודש הבא יופסק מימון המדינה עבור בדיקות אנטיגן לילדים עד גיל 11 למטרת תו ירוק. עם זאת, המדינה תמשיך לממן בדיקות אנטיגן למדוכאי חיסון בכל הגילים.
כפי שהציעה השרה אורית פרקש-הכהן, אחרי השלמת התאמות במערכות המחשוב של משרד הבריאות, תתאפשר קבלת תעודת תו ירוק למשך חודש מקבלת החיסון הראשון לשם כניסה למערכת החינוך ולמתחמים שבהם חלים כללי התו הירוק, אך לא לשם קבלת פטור מבידוד.
4 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי בתל אביב, אתמול
(צילום: ניצן דרור)
עוד לפני הדיון בקבינט הקורונה, אישרו שרי הממשלה במשאל טלפוני את צמצום הנוכחות במקומות העבודה הציבוריים ל-50% מ-26 בדצמבר עד 26 בינואר.

הסערה שעורר ליברמן

הדיון בקבינט הקורונה היה רווי עימותים, ובשיאו אמר שר האוצר אביגדור ליברמן: "עד היום בכל העולם נפטרו מאומיקרון כ-12 אנשים. אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת". שר האוצר אמר עוד: "אני לא חושב שכרגע יש מקום לנקוט צעדים כמו מגבלת התקהלויות. זה מכניס אותנו לעולם של פיצויים ואני לא רוצה להגיע לזה".
ליברמן הוסיף כי ישראל היא מדינה יותר מחוסנת ממדינות רבות בעולם, ועל כך השיבה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "האמירות שאנחנו מדינה מחוסנת לא בדיוק נכונות". בהתייחסה לנתונים שהציג ליברמן, אמרה אלרעי-פרייס כי בדרום אפריקה מתו בחודש וחצי האחרונים 900 בני אדם, רובם אחרי שנדבקו באומיקרון.

בכירים במשרד הבריאות אמרו בתגובה אחרי דבריו של ליברמן: "כל היום היו דיונים והמלצנו על מגבלות התקהלות לשבועיים-שלושה עד שיתברר אם הזן אלים או לא. אבל ליברמן לא היה מוכן לתת שקל ומאחר שניצן הורוביץ התנה את המגבלות במתן פיצויים היה ברור שאין לזה סיכוי. אנחנו מבינים שלפנינו ימים מורכבים וזה מאוד מתסכל ומבאס".
גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לדבריו של ליברמן. "עדיף כבר לשדר את הדיון בשידור חי כי יוצאות הקלטות, לפחות שיהיה מדויק. אנחנו צריכים לקיים את הדיון הזה לעיתים יותר תכופות כדי שלא נשמע שזה כמו שפעת. כשמדברים על הסברה והבנת הציבור, חשוב גם מה שאנחנו אומרים. אם אנחנו מזלזלים בזה ולא מציגים את חומרת העניין, למה שהציבור יקבל?".