באופן יוצא דופן, הסיכול המוצלח שלשום (שבת) של הברחת הסמים הגדולה בגבול מצרים התאפשר בזכות תגובה מהירה וחדה של כוח משולב, שרובו הורכב מלוחמות ומקצינות מגדוד התותחנים המעורב 334 שאחראי על הגזרה מזה כארבעה חודשים. בין הלוחמות שלקחו חלק באירוע: צוות לוחמות איסוף שתיצפת מנקודה נסתרת בשטח וחשף את חוליות ההברחה, וכן תצפיתניות של גדוד האיסוף האוגדתי "איתם".
כ-200 ק"ג סמים בשווי של כארבעה מיליון שקלים נתפסו, כך לפי צה"ל והמשטרה, באחד מסיכולי ההברחות הגדולים בשנים האחרונות מסיני. בחטיבה המרחבית פארן קיבלו התרעה מודיעינית על ההברחה שבדרך, ומיהרו להקפיץ כוחות יירוט מהירים בראשות מפקדת הפלוגה סרן ש', שהסתערה לעבר המבריחים, לא לפני קרב הונאות שניהלה מולם: המבריחים התפצלו לשתי חוליות, וביימו ניסיון הברחה בנקודה מרוחקת יותר, כדי למשוך אליה את הכוחות.
1 צפייה בגלריה
סרקן ש', מפקדת הפלוגה מגדוד התותחנים
סרקן ש', מפקדת הפלוגה מגדוד התותחנים
סרקן ש', מפקדת הפלוגה מגדוד התותחנים
(צילום: דובר צה"ל)
מפקדת הפלוגה ש' לא נפלה בפח. הקצינה המנוסה אפשרה, בחסות הלוחמות שחיפו עליה בתצפית ובשיתוף פעולה עם התצפיתניות בחמ"ל שהכווינו, את מסדרון ההברחה, וברגע הנכון זינקה עם הלוחמות והלוחמים שלה על המבריחים הישראלים. הם הותירו מאחוריהם את השלל הענק.
המבריחים אמנם הצליחו לברוח לעבר הפזורה הבדואית בנגב, לא לפני שזהותם נחשפה ופעילותם הופללה במצלמות התצפית. מפקדת הפלוגה סרן ש': "הכוחות היו מוכנים מתחילת השבוע בהגנה על כל העוברים והמטיילים בציר 10 שנושק לגבול ונפתח לציבור בחג הפסח. בשעות הערב המוקדמות, מיד עם סגירת הציר, החל האירוע במספר מוקדים שונים. הכוח, בעזרת התצפיות, הגיע לנקודה בה החלה ההברחה, יצא מהרכבים והחל לחתור למגע. הלוחמים בשטח פעלו בצורה טקטית, חדה ומדויקת להשגת התוצאה".
"ההיערכות של הלוחמות הייתה מצוינת", סיפר אתמול מח"ט פארן, אל"מ עידו סעד. "הברחה כזו זה עניין של 15 שניות ואם הן לא היו שם חזק, זה היה נגמר בעוד מאות ק"ג של סמים בעומק ישראל. סיכול שכזה מחזק את ההרתעה". לדברי המח"ט, המערכה נגד הברחות הסמים בסיני, שכוללת מגוון שיטות מתוחכמות, רכבי שטח חדישים וחיזוק שיתוף הפעולה עם יחידת מגן של המשטרה לצד שימוש בכוחות מסתערבים, הובילה לירידה של 70% בהברחות מסיני בשנתיים האחרונות.
מספרת סמלת א' מגדוד האיסוף איתם: "איך שזיהינו את ההתקרבות החשודה הכרזנו מיד לכוחות על נתיב ההגעה של המבריחים, הבנו שיש פעולת הסחה ועדכנתי בזמן אמת את כל המפקדים". חברתה ליחידת התצפיתניות, רב"ט ש': "היה הרבה אדרנלין מטורף בעמדה וחשתי סיפוק שזה נגמר בהצלחה. יש לנו גם מקרים של שיבושי הברחות אבל גם הברחות שמצליחות להם".