מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי שוחח עם מקורביו על רקע האחריות האישית שהטילה עליו ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, ואמר להם כי הוא "לא נאחז בקרנות המזבח". לדבריו, הוא יכול לסיים את כהונתו "בכל רגע", אך בוחר שלא להתפטר בשלב זה בשל חודש הרמדאן שיחל בשבוע הבא. "אני מכבד ומקבל את הוועדה והמסקנות, אבל יש לי אחריות לאומית", אמר, "אני לא יכול לקום וללכת, כל המשטרה נערכת לקראת הרמדאן".
1 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
קובי שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשיחה עם המקורבים ציין עוד כי הוא ער לקולות הקוראים לו לפרוש מתפקידו. "אם לא 7 באוקטובר, הייתי היום בבית אחרי סיום כהונה. לצערי 7 באוקטובר גרר אותי להאריך את הקדנציה. בכל מקרה, אני מקבל בכבוד רב כל החלטה של השר בן גביר והממשלה", הוסיף.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח היום עם שבתאי וחיזק אותו, בעיקר נוכח הימים שטרם חודש הרמדאן, שבהם המפכ"ל חייב להיות במלוא הקשב להובלת המשטרה במבצע המורכב והרגיש המתנהל בצל המלחמה.
ללא קשר לדוח הוועדה, בן גביר עסוק כבר כמה שבועות במינוי מחליף לשבתאי, שיסיים את כהונתו בכל מקרה בחודש יולי הקרוב. "אנחנו בפתחו של חודש הרמדאן, זו לא העת להטיל זעזוע נוסף על המשטרה עם הדחה מיידית של מפכ"ל שממילא בעוד ארבעה חודשים יסיים את הארכת כהונתו. ניקח את הזמן לעכל וללמוד את הדוח - ונחליט", אמרו גורמים המקורבים לבן גביר.
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
"הממצאים שפורטו היו מביאים אותנו להמליץ לסיים את תפקידו של רנ"צ יעקב שבתאי", ציינו חברי הוועדה בהתייחסם למפכ"ל. "ב-17 בינואר - בצוק העיתים על רקע המלחמה הוארכה כהונתו כמפכ"ל בחצי שנה. בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה אנו מותירים לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו".
שבתאי ציין בתגובה לממצאים הקשים נגדו כי הוא "נוטל על עצמו את האחריות המלאה", אולם נכון לעכשיו הוא בוחר להיצמד להחלטת הוועדה ולא מודיע באופן אישי על התפטרותו המיידית מהתפקיד. בעקבות המצב שאליו נקלע שבתאי ובחירתו להשאיר את גורל עתידו בידי הממשלה ובעיקר בידיו של בן גביר, עולות השאלות אם לנוכח מסקנות חד-משמעיות כאלה הוא יכול לשמש כשוטר מספר 1, ומה המסר שלו ל-32 אלף השוטרים.
בן גביר, שהאריך בינואר השנה את כהונתו של שבתאי בחצי שנה, שומר בינתיים על שתיקה ולא מתייחס לאחריות האישית שהטילה הוועדה שחקרה את נסיבות מותם של 45 גברים, נערים וילדים בהילולה במירון ב-2021 על כמה גורמים ובכללם המפכ"ל. שבתאי סיים בתחילת 2024 שלוש שנות כהונה וניסה להיאבק על המשך תפקידו לשנה רביעית. לבסוף, בשל הלחימה בעזה הוארכה כאמור כהונתו בחצי שנה.