יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה) הטיחה היום ביקורת קשה בנציגי משרד החינוך בדיון שעסק בהתמודדות עם לקויות למידה. "משרד החינוך לא יודע מה הוא יכול לתת לילדים האלה ומה שקורה בסוף שההורים לא מקבלים כלום", היא אמרה, "אם משרד החינוך לא יודע לפרט מהו הסיוע שהתלמידים יכולים לקבל, איך ההורים ידעו למה הם זכאים?".
השכל אבדה את שלוותה ותקפה בחריפות את נציגי משרד החינוך לאחר שהורים לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות התנהגות גוללו בפני חברי הוועדה את קשייהם. מנגד התקשו נציגי המשרד לפרט בפני חברי הוועדה מהם המענים הטיפוליים הניתנים לתלמידים בכיתות השונות.
בדיון התלוננו ההורים כי משרד החינוך נכשל בהבנת הצרכים ובמתן המענים לתלמידים עם לקויות למידה והפרעות ההתנהגות. הם קבלו כי לא ניתן מענה לילדים שהקשיים שלהם נובעים מלקויות למידה, הפרעות קשב, ריכוז ופעלתנות יתר (ADHD), והפרעות התנהגות לסוגיהן.
2 צפייה בגלריה
ח"כ שרן השכל
ח"כ שרן השכל
יו"ר ועדת החינוך שרן השכל. "איך ההורים ידעו למה הם זכאים?"
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
בתום הדיון הסוער והטעון דרשה השכל ממשרד החינוך לתת לתלמידים, החל מכיתה א', סל שירותים שיעזור להם להתמודד עם הקשיים. היא הודיעה כי תגבש תיקון לחוק חינוך מיוחד שיסדיר את סל הטיפולים ויחייב את משרד החינוך להעניק סל טיפולים לכל תלמיד מאובחן.
בדיון נשמעו שתי עדויות מטלטלות של אימהות שסיפרו על דרך ייסורים שעברו עם ילדיהן מול מערכת החינוך. טל אל, אם לילד מאובחן עם הפרעת התנגדות (ODD) סיפרה שמשרד החינוך והמורים בשטח לא יודעים לטפל בהפרעה הזו. הדבר הוביל לכך שבנה לומד כיום במוסד חינוכי של משרד הרווחה
אלונה, אם לילד בבית ספר יסודי, סיפרה כי מערכת החינוך לא מצליחה לשלב ילדים עם קשיי קשב וריכוז בבית הספר וכתוצאה מכך הילדים סובלים ומושעים, ומועברים לחינוך המיוחד ללא צורך. "הבן שלי בכיתה א' מצא את עצמו מושעה כבר בחודש נובמבר. לרובנו אין פתרון לצהרון כי בצהרון מסרבים לטפל בילדים עם קשיים. לולא הסיוע המשפחתי הבן שלי היה נעלם בסבך הבירוקרטיה. האינפורמציה אודות הילד לא עוברת במערכות, והמידע על טיפולים אפשריים וסיוע שהילד יכול לקבל מתקבל באמצעות ליקוט ולא על ידי גורם מוסמך".
רויטל לן כהן, מנהלת תחום שילוב בחינוך בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, אמרה כי "העמימות של משרד החינוך בנוגע לסל השירותים הניתן לילד משרתת את משרד החינוך כבר שנים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מנהלת אגף לקויות למידה במשרד החינוך דני ז'ורנו אמרה בוועדה כי משרד החינוך מציע מענה בחינוך הרגיל ומענים נוספים, אם בדמות סל השילוב בכיתה רגילה עם תוספות של טיפולים פרא-רפואיים. בתגובה טענו ההורים כי התלמידים לא מקבלים טיפולים פרא-רפואיים וכי הם נאלצים להוציא כסף רב עבור טיפולים פרטיים וחוות דעת רפואיות. ז'ורנו דיווחה שמשרד החינוך כינס צוות מומחים מהאקדמיה ומתחום הרפואה כדי לגבש פתרונות לתלמידים עם הפרעת קשב. "אנחנו נמצאים בתהליך סופי של גיבוש המענים ויציאה לשטח", אמרה ז'ורנו.