מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה התייחס הערב (יום א') לסוגיית שרטוט הגבולות הימי בין ישראל ללבנון, עניין שעדיין נמצא במחלוקת בין המדינות, למרות ניסיונות התיווך האמריקניים בשנים האחרונות. "אני מציע לממשלת לבנון – יש לנו חברות איראניות שיש להן את היכולת והאומץ לקדוח ולהוציא את הנפט והגז. החברות האלה לא מפחדות מהפצצות ישראליות", הוא טען.
המחלוקת בין שתי המדינות נוגעת לשטח קטן יחסית, בן 850 קילומטרים רבועים. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים ב-3%. ישראל ולבנון קיימו בשנים האחרונות משא ומתן לא-ישיר בתיווך אמריקני, שעדיין לא הגיע לכדי הסכם.
הלבנונים, יש לציין, העריכו כי מציאת מאגר גז בינוני שיימצא שם יוכל לחסוך למשק שלהם בין 5 ל-6 מיליארד דולר בשנה. פתרון המחלוקת עשוי להביא לחיסכון דומה גם למשק הישראלי.
הסבב הראשון של המשא ומתן נקלע למשבר ופסק לאחר שהצד הלבנוני הקשיח בנובמבר האחרון את עמדותיו. בישראל התרשמו אז כי הלבנונים גררו רגליים בהמתנה לחילופי הממשל בארצות הברית וכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא, בהנחה שיהיה מאוזן יותר ומוטה פחות לצדה של ישראל. בחודש מאי התקיימו השיחות האחרונות בין הצדדים, אולם מאז מבצע שומר החומות הן לא התחדשו.
3 צפייה בגלריה
"ספינה אחת בים, אחרת תצא בקרוב"
"ספינה אחת בים, אחרת תצא בקרוב"
"ספינה אחת בים, אחרת תצא בקרוב"
(צילום: רויטרס)
נסראללה התייחס בנאום שנשא במסגרת אירוע לזכר בכיר במערך השטח של חיזבאללה שמת בשבוע שעבר מקורונה גם למכליות הדלק שיצאו מאיראן ללבנון, בניסיון לסייע במשבר הדלק הכבד שפוקד את ארצו: "ספינה אחת כבר בים, ואני אומר שהספינה השנייה תצא בתוך ימים ואחריה יבואו עוד. אני לא מנהל חברה מסחרית אבל אנחנו רוצים להקל את הסבל ולעזור".
הוא הוסיף לבקר את ממשלת לבנון שלא מתפקדת ונושאת באחריות שיש לה כלפי האזרחים, כלשונו, והבהיר שארגונו ימשיך לסייע בהבאת דלק כל עוד יהיה צורך בכך: "אנחנו מביאים את זה לכל הלבנונים ולא לאנשי חיזבאללה או רק לשיעים. אנחנו לא באים להחליף את החברות המייבאות או את תחנות הדלק, אלא להפחית את הלחץ מאותן חברות ולשבור את השוק השחור. נקבע סטנדרטים ברורים ואודיע עליהם בהמשך".