במקביל לקרבות העזים בלב העיר עזה, כשהפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל מתקרבים לכמה בתי חולים ומכתרים אותם, גם המגעים על עסקת שחרור חטופים בין הצדדים, בתיווך גורמים בעולם הערבי, בראשם קטאר ומצרים, נמשכים על העת. ב"וושינגטון פוסט" דווח הערב (יום ו') כי אחרי הפסגה שנערכה אתמול בין ראשי המוסד וה-CIA עם ראש ממשלת קטאר בדוחה, ייתכן שתקודם כעת הצעה לעסקה שבמסגרתה ישוחררו יותר מ-100 חטופים זרים וכל הנשים והילדים הישראלים שמוחזקים בשבי חמאס מאז מתקפת 7 באוקטובר.
בתמורה, כך לפי הדיווח, ישראל תידרש בעסקה שכזו לשחרר יותר מ-100 "ילדים" ונשים פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא הביטחוניים שלה. את הדיווח ב"וושינגטון פוסט" פרסם הפרשן הבכיר שלו דייוויד איגנשיוס, שנחשב למקורב לממשל האמריקני, והוא הדגיש כי הדרך לסיכום העסקה אינה פשוטה: לדבריו מה שמעכב כעת את המשא ומתן הוא דרישה ישראלית שחמאס ישחרר תחילה את החטופים, לפני שחרור האסירים הפלסטינים.
4 צפייה בגלריה
טקס לזכר הנופלים והנרצחים ולהשבת החטופים בירושלים
טקס לזכר הנופלים והנרצחים ולהשבת החטופים בירושלים
פוסטים של חטופים. בישראל אומרים כי אין הסכמה על עסקת שחרור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, מקורות אמרו היום לרשת החדשות הסעודית "אל-ערבייה" כי ישנה הסכמה על שחרור אסירות וילדים פלסטינים בתמורה ל-100 חטופים - נשים וילדים - הנמצאים בשבי חמאס. בישראל אומרים כי במקביל ללחימה, ישנם מאמצים להחזרת חטופים, מתקיים שיח וישנם כל מיני רעיונות - אך עד כה אין שום סיכום או אישור של עסקה.
בדיווח ב"וושינגטון פוסט" מציין הפרשן איגנשיוס כי את המצב מסבכת העובדה שכפי שכבר דווח בעבר, על פי גורמים קטאריים ואמריקניים, כמה מהשבויים לא מוחזקים בידי חמאס: חלקם נמצאים בשבי הג'יהאד האיסלאמי, שפרסם רק אתמול סרטון של שניים מהחטופים כחלק מהטרור הפסיכולוגי של ארגוני הטרור. גורמים קטאריים, הוא הוסיף, מציינים כי הוצאתם של החטופים ממערך המנהרות העצום מתחת לעזה ידרוש הפוגה של לפחות שלושה ימים בקרבות.
לדברי איגנשיוס העסקה האפשרית שאותה תיאר נשקלת בעקבות "פריצת הדרך", כלשונו, שהושגה אתמול אחרי הפסגה בקטאר - ובמסגרתה הסכימה ישראל לדרישה האמריקנית להפוגות הומניטריות של כמה שעות מדי יום, באזורים שונים בצפון רצועת עזה - הפוגות שבישראל מכנים "טקטיות" בלבד על מנת לאפשר התפנות של אזרחים דרומה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המוסד
( צילום: יריב כץ, AP)
איגנשיוס, שהגיע לקטאר בעצמו, דיווח כי למרות שבישראל ניסו להמעיט מחשיבות הסיכום שהושג אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבין שעליו להסכים ל"פשרות" מסוימות, לא רק כדי לשמור על הגיבוי האמריקני במלחמה אלא גם כדי למנוע כרסום בהישגים הדיפלומטיים שהושגו בעבר מול סעודיה וביחסים עם איחוד האמירויות.
נתניהו, יצוין, אמר אמש בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי למרות שהמגעים להסכם נורמליזציה עם סעודיה הוקפאו כשהמלחמה פרצה, הוא סבור שהדרך להסכם שלום מולה לא נחסמה. "אני חושב שעכשיו זו שעת מבחן, אך טועה מי שחושב שהשלום מת. אני חושב שאחרי ניצחון על חמאס התנאים יבשילו אפילו יותר", אמר.
בקטאר התקיימה אתמול כאמור פגישה בהשתתפות ראש המוסד דוד ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אאל תאני. השלושה דנו בתנאים לעסקת חטופים והפוגה במלחמה בעזה.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
נתניהו. "רצה לשמור על ההישגים הדיפלומטיים מול סעודיה"
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
גורם שבקיא בפרטי הפגישה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העובדה שבכירים מישראל, ארה"ב וקטאר, המתווכת מטעם חמאס, יושבים סביב שולחן אחד תורמת להאצת המגעים לעסקה, יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה. השיחות בקטאר כללו גם דיונים על הכנסת דלק לרצועת עזה - למרות ההתנגדות של ישראל וטענתה שהדלק ישמש את חמאס בלחימה.
לפי רשת CNN האמריקנית, הצדדים דנו בהצעה לשחרור בין 10 ל-20 חטופים ישראלים, תמורת הפוגה הומניטרית בת שלושה ימים. בנוסף, בתמורה להפסקת האש יעביר חמאס רשימה של החטופים המוחזקים בעזה. באותו דיווח צוין כי אין סיכוי שישראל תסכים להפוגה משמעותית בלחימה ללא שחרור מספר משמעותי של חטופים.
במקביל לפרסומים על הפגישה בקטאר, אמר הנשיא יצחק הרצוג בראיון לרשת NBC כי "בשלב זה אין הצעה ממשית מצד חמאס לעסקה להחזרת החטופים". לפי הרצוג, "כרגע אין שום הצעה אמיתית שתקפה על ידי חתימת חמאס. זה מצער, וכמובן שאנחנו עובדים בשתי החזיתות, גם הצבאית, כדי להביא אותם הביתה".
4 צפייה בגלריה
חנה קציר יגיל יעקב
חנה קציר יגיל יעקב
חנה קציר ויגיל יעקב, בסרטון שפרסם הג'יהאד אמש
אמש, כחלק מהטרור הפסיכולוגי שמפעילים ארגוני הטרור, הדובר הצבאי של הג'יהאד האיסלאמי פרסם כאמור סרטון שבו נראים החטופים הישראלים חנה קציר בת ה-76 ויגיל יעקב בן ה-12, שניהם מקיבוץ ניר עוז. ארגון הטרור טען כי הוא "מוכן לשחרר אותם מסיבות הומניטריות". עם זאת, לא צוין מה הם התנאים שבהם ישוחררו ומתי.
בהמשך, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס בתדרוך היומי לסרטון, והדגיש כי מדובר ב"טרור פסיכולוגי": "לא החמצנו ולא נחמיץ אף הזדמנות להשבת חטופים. צה"ל פועל יחד עם יתר הארגונים הביטחוניים במאמץ מסביב לשעון, מודיעיני ואזרחי, ונעשה כל מאמץ להשיב את החטופים". הגרי הוסיף כי "עד כה עדכנו 239 משפחות חטופים. אנחנו עושים הכול כדי לעדכן בכל פרט מידע שברשותנו".
פורסם לראשונה: 16:25, 10.11.23