משרד הבריאות הודיע הערב (שישי) כי ישראל חצתה את רף 3 מיליון המתחסנים במנה השלישית של החיסון נגד קורונה. על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה 3,020,716 ישראלים קיבלו את הבוסטר. מנתוני משרד הבריאות המעודכנים עולה כי 78.2% מבני 70 עד 79 התחסנו במנה השלישית, לעומת 26.6% בלבד מבני 20 עד 29.
בקרב בני 60 עד 69, שיעור ההתחסנות במנה השלישית עומד על כ-70%. בקרב בני 50 עד 59 שיעור ההתחסנות בבוסטר הוא כ-56%. בקרב בני 40 עד 49 השיעור הוא כ-47%, ואילו בקרב בני 30 עד 39 השיעור הוא כ-34%.
2 צפייה בגלריה
חיסון שלישי של מד"א בחולון
חיסון שלישי של מד"א בחולון
צעירים מתחסנים פחות. חיסון שלישי במתחם מד"א בחולון
(צילום: AFP)
משרד הבריאות קורא לכל מי שזכאי לחיסון השלישי ולא עשה כן - לצאת ולהתחסן. "החיסון הוכח כאמצעי היעיל ביותר במאבק בנגיף הקורונה, והוא זמין לכולם. כל מי שמתחסן מגן על עצמו, על משפחתו ועל סביבתו", נמסר.
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לנתון ואמר: "ל-3 מיליון הישראלים הטובים והאחראים שהלכו להתחסן, תודה! בזכותכם כולנו בטוחים ובריאים יותר ובזכותכם המדינה שלנו נשארת פתוחה בחגים, ובכלל. היעד הבא - ארבעה מליון מתחסנים. מיד לאחר החגים ניישם תכנית לחיסון של עוד מיליון ישראלים בחיסון השלישי, באמצעות הידוק התו הירוק, הסברה והנגשה".
מנתוני התחלואה שעודכנו לפני כניסת השבת עולה כי אתמול אובחנו 3,227 חיוביים לנגיף, והיום מחצות אובחנו עוד 2,340. בסך הכל פוענחו היום כ-38 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים עומד על 6.41% - גבוה מהימים האחרונים.
מספר החולים שמצבם קשה עומד על 661, מתוכם 180 מונשמים. אתמול נפטרו 15 חולי קורונה והיום עוד שלושה. מפרוץ המגפה נפטרו 7,494 ישראלים.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
661 חולים במצב קשה. מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
(צילום: רויטרס)
מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) יחליט הלילה אם לאשר סופית את מתן הבוסטר גם בארצות הברית. להחלטה משמעות רבה, שכן ה-FDA נחשב לגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות, וההכרעה החיובית שלו צפויה לעודד את ההתחסנות בקרב האמריקנים וכן במדינות רבות ברחבי העולם.
ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הציגה בדיון את נתוני האמת מישראל, אשר מראים כי מי שהתחסן בשתי המנות לפני כחצי שנה נמצא בסיכון של פי 5 למחלה קשה לעומת מחוסנים טריים. "מנת הבוסטר שיפרה פי 10 את ההגנה מפני הידבקות בקורונה ומפני תחלואה קשה", ציינה.
לדברי ד"ר אלרעי פרייס, תופעות הלוואי שנצפו היו דומות לאלה של מנות קודמות, ומתן המנה השלישית היה קריטי להתמודדות עם הגל הרביעי - ובלעדיה המודלים צופים כי המגפה הייתה ממשיכה להתפשט בקצב מדאיג שהיה מוביל לעומס קשה על בתי החולים ולסגר נוסף.
ד"ר אלרעי פרייס נשאלה בדיון אם היא צופה שכל חצי שנה יהיה צורך בבוסטר. "עוד מוקדם מדי לדעת זאת", השיבה. "כפי שבחיסוני צהבת יש צורך בשלוש מנות, בעוד שבחיסון לשפעת יש צורך בחיסון שנתי, עדיין לא ניתן לדעת. אנחנו ממשיכים לנטר ובודקים האם קיים אפקט דועך של ההגנה החיסונית אחרי הבוסטר. ייתכן מאוד שלאחר המנה השלישית תושג הגנה ארוכת טווח".
בסיום הצגת הנתונים מישראל, התבקשה ד"ר אלרעי פרייס לאפיין את התחלואה הקשה. היא השיבה כי החולים הקשים משתייכים לקבוצות הסיכון של בני 60 ומעלה, ובעלי מחלות רקע כמו השמנת יתר - אלא שבישראל הוחלט שלא די לחסן רק אותם. "כ-85% ממקרי הקורונה בישראל הם בקרב צעירים יותר", הסבירה. "התחלנו לראות מגמה של תחלואה קשה גם בקרב בני 40 עד 60 שקיבלו רק שני חיסונים. לא רצינו לחכות לתוצאות עגומות בעוד שכבות גיל, ולכן היינו חייבים לחסן את כלל האוכלוסייה".