בעיר הוניארה, בירתה של מדינת האיים איי שלמה, החלה הבוקר (יום ה') ספירת הקולות בבחירות הכלליות. בכל נקודת זמן אחרת עצם הדיווח על כך עשוי היה להיראות מוזר, שהרי רק מעטים יודעים להצביע על מיקומם של האיים במפה, אבל הפעם נושאות איתן הבחירות משמעויות מרחיקות לכת: הן עשויות להשפיע דרמטית על דריסת הרגל של סין שם, ובמבט רחב יותר על חופש הפעולה שלה ושל ארה"ב באזור האסטרטגי של האוקיינוס השקט.
6 צפייה בגלריה
איי שלמה
איי שלמה
990 איים, 720 אלף תושבים. איי שלמה לכודים בין שתי המעצמות הכי חזקות
(צילום: Shutterstock)
6 צפייה בגלריה
ספירת קולות בחירות איי שלמה
ספירת קולות בחירות איי שלמה
מרכזים את הפתקים לקראת הספירה בבירה הוניארה. התמונה תתבהר בתוך 3 שבועות
(צילום: Saeed KHAN / AFP)
באיי שלמה, מדינה בת 720 אלף תושבים השוכנת כ-2,000 קילומטרים מחופיה הצפון-מזרחיים של אוסטרליה, יש כ-990 איים, ואוסטרליה וארה"ב הן שותפותיה הביטחוניות המסורתיות. אלא שראש הממשלה המכהן, מנסה סוגבארה, הידק אחרי עלייתו לשלטון ב-2019 את הקשרים עם סין, וב-2022 הביא את היחסים איתה לשיא כשחתם עם בייג'ינג על הסכם ביטחוני שלפיו היא תשלח אל האיים כוחות משטרה שישהו בהם באופן קבוע.
ההסכם ההוא עורר דאגה לא רק בקרב מקומיים החושדים בכוונותיה של סין, אלא גם בוושינגטון ובקנברה, החוששות שהוא סולל את הדרך להקמת בסיס צבאי סיני של ממש במדינת האיים, ויעמיק את דריסת הרגל של חיל הים של סין בדרום האוקיינוס השקט. מאז חתימת ההסכם השקיעה ארה"ב מאמצים מוגברים בבניית גשרים דיפלומטיים במדינות באזור. בתוך איי שלמה עצמה ספג סוגבארה ביקורת על כך שכדי לרַצוֹת את בייג'ינג ביטל את ההכרה ארוכת השנים של ארצו בטייוואן, האי הדמוקרטי שעליו תובעת סין ריבונות, והעביר את תמיכת איי שלמה למשטר הקומוניסטי הסיני – מבלי לקבל לכך אישור מהפרלמנט.
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג. 100 מיליון דולר והלוואת ענק
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
סוגבארה מצדו התגאה בהידוק היחסים עם ממשלתו של שי ג'ינפינג כצעד אסטרטגי נבון וכדרך להעלות את איכות החיים באיי שלמה, אחת המדינות העניות בעולם. הוא מרבה לשבח את ההשקעות של סין בארצו, ובין השאר מזכיר את מתחם הספורט היוקרתי, בעלות 100 מיליון דולר, שבנתה סין עבור איי שלמה כדי שתוכל לארח את המשחקים הפסיפיים בשנה שעברה, ואת ההלוואה בסך 100 מיליון דולר שהעניקה לה לצורך הקמת רשת פס רחב ארצית בהובלת ענקית התקשורת הסינית Huawei.

על המפה מהסיבות הלא נכונות: "אין לנו אויבים טבעיים"

אלא שכעת מוטל ההסכם הביטחוני על כף המאזניים. הבחירות באיי שלמה נתפסות במידה רבה כמשאל עם על עתיד ההשפעה הסינית במדינה, ובמסגרת הקמפיין הבטיחו מועמדי האופוזיציה לבחון מחדש היבטים שונים במערכת היחסים עם בייג'ינג, בכלל זה החוזה שנחתם. אחד המועמדים המובילים, בכיר האופוזיציה פטר קנילוראה, כבר הבטיח שאם יזכה להקים את הממשלה – ההסכם יבוטל: "אנחנו לא חושבים שהוא מועיל לאיי שלמה", אמר היום קנלירואה, והביע צער על עצם העובדה שארצו לכודה בין שתי המעצמות הצבאיות והכלכליות החזקות בעולם, סין וארה"ב: "אין לנו אויבים טבעיים, זה שם אותנו על המפה מהסיבות הלא נכונות".
6 צפייה בגלריה
איי שלמה
איי שלמה
התקשורת הסינית מפיצה טענות: "ארה"ב מארגנת מהומות"
(צילום: Shutterstock)
את התחושה שהבחירות באיי שלמה הן חלק ממשחק גלובלי רחב בהרבה הגבירו הטענות שנפוצו ערב ההצבעה, ולפיהן מדינות זרות מנסות להתערב ולהשפיע על התוצאות. כלי תקשורת סיניים הפיצו בימים האחרונים דיווחים שלפיהם ארה"ב עלולה לזרוע מהומות ולארגן התקוממות עממית במדינת האיים כדי למנוע מסוגבארה לזכות בכהונה נוספת, וגם סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" פרסמה בשבוע שעבר כתבה שבה הופיעו טענות אנונימיות שלפיהן וושינגטון מתכננת הפיכה באיים. שגרירת ארה"ב אן מארי יסטישוק דחתה את הטענות הללו בתוקף.
ספירת הקולות בבחירות, הנחשבות לחשובות ביותר שידעו איי שלמה בדור האחרון, מתנהלת תחת השגחתם של כוחות אבטחה מאוסטרליה, פיג'י, ניו זילנד ופפואה גינאה החדשה, וברגע שיוודעו התוצאות יחל משא ומתן קואליציוני בין המפלגות בפרלמנט, שבו 50 מושבים. לא מן הנמנע כי יידרשו עוד שבועיים או שלושה עד שיתברר מי ירכיב את הממשלה.
6 צפייה בגלריה
הצבעה בחירות איי שלמה
הצבעה בחירות איי שלמה
ב-2021 הפוליטיקה כבר גרמה להתפרעויות שפגעו בכלכלה. מצביעים בבחירות
(צילום: AP Photo/Charley Piringi)
כוחות הביטחון של איי שלמה הזהירו כי הם ערוכים ומוכנים להגיב במהירות על הפרות סדר, כמו אלה שכבר אירעו בעקבות מערכות בחירות ואירועים פוליטיים אחרים בעבר. מהומות כאלה נרשמו למשל ב-2021, אחרי שראש הממשלה סוגבארה שרד בהצבעת אי-אמון בפרלמנט. ההפגנות נגד הממשלה זרעו אז הרס בבירה הוניארה, ופגעו קשות בכלכלה.