קבינט המלחמה התכנס הערב (יום חמישי) לדיון מכריע בשאלה האם להיענות להצעה החדשה של חמאס: שחרור 50 מהחטופים, אך ללא היענות לקו האדום שהציבה ישראל - שחרורם של כל הילדים ואמהות.
בדיון הייתה התלבטות קשה בין שתי עמדות: שר הביטחון יואב גלנט, ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי תמכו בעמדה הראשונה, שלפיה יש להמשיך את הלחץ הצבאי על חמאס כי ישראל מתקרבת להשגת המטרה שהציבה לעצמה – שחרור כל האמהות והילדים. גורם ביטחוני אמר בהקשר זה: "כיצד נוכל לפצל משפחות ולהשאיר את חלקם בשבי?".
1 צפייה בגלריה
קבינט המלחמה המצומצם מתכנס
קבינט המלחמה המצומצם מתכנס
קבינט המלחמה המצומצם
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מנגד, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט וכן יו"ר ש"ס אריה דרעי החזיקו בעמדה כי צריך לנצל כל הזדמנות לשחרור חטופים, ולתת לחמאס את דרישתו לבחור מתוך רשימה של 100 חטופים שכוללת ילדים, אמהות, אחים בוגרים של ילדים קטנים ונשים מבוגרות, וזאת ללא הסכמה על קטגוריות השחרור.
הדרישה הישראלית המקורית שאושרה בקבינט המלחמה דיברה כאמור על שחרור כל הילדים ואמהותיהם. ישראל הבהירה למתווך הקטארי שאם חמאס יסכים לשחרר יותר חטופים, אזי תהיה נכונות לתת יותר ימי הפוגה, להכניס לרצועת עזה יותר דלק ולשחרר יותר אסירים מבתי הכלא בישראל. כאמור, ההצעה החדשה של חמאס היא למעשה שחרורם של 50 חטופים ללא סיווג לקטגוריות, באופן שיאפשר לארגון הטרור לפצל בין ילדים לאמהותיהם.
השר גלנט חושב שאסור להסכים לתנאי הזה, ושישראל צריכה להמשיך בלחץ הצבאי, שיאפשר לבסוף לשחרר את כל האמהות והילדים, ואולי גם להרחיב את הרשימה לקשישים. עמדת גלנט היא שבשום אופן אסור להסכים לפירוק משפחות, אלא אם יוכח שהם לא בידי החמאס. מנגד, עמדת גנץ, איזנקוט ודרעי נובעת מהחשש שהגברת הלחץ תביא לשריפת הגשר ולאיבוד חלון ההזדמנויות הקצר להביא לשחרורם של ה-50. לדבריהם, אסור לאבד את ההזדמנות ויש להסכים לעסקה כאן ועכשיו.