משבר הפעימה השנייה בהחזרת החטופים נפתר אמש (שבת) בזכות לחץ חסר תקדים על חמאס מצד שלוש מדינות - קטאר, מצרים וארה"ב. אחרי שעות ארוכות של עיכוב הן שכנעו את הנהגת הארגון לא לשבור הכלים ברקע טענתה שישראל לא עמדה בתנאי ההסכם. עם זאת, המחלוקת העקרונית לא נפתרה עדיין, ולא מן הנמנע שהיא תעלה שוב בהמשך.
ישראל הסכימה לשחרור של 13 חטופים בלבד ולא 14, אף שזה כרוך בפירוק משפחה ובכך שהילה רותם בת ה-12 תחזור לישראל ללא אימה רעיה שנשארה בידי חמאס – לכאורה בניגוד לסיכום העקרוני לפני הפסקת האש. לכן, כדי למנוע חזרה על התקלה שעיכבה את השחרור הערב, הלילה יוקדש לניסיונות להגיע להבנות עם המתווכים ולשיפור של המנגנון לפתרון מחלוקות. במהלך היומיים האחרונים המוסד לחץ על שחרור אמה של הילה, אך ללא הצלחה.

2 צפייה בגלריה
הילה רותם
הילה רותם
הילה רותם. שוחררה
(צילום: מטה משפחות החטופים )
2 צפייה בגלריה
רעיה רותם
רעיה רותם
רעיה רותם. נשארה בשבי
כבר בלילה שבין שישי לשבת הבינו בישראל שחמאס מערים קשיים. הוא האשים את ישראל בהפרה של ההסכם הן מבחינת זהות האסירים ששוחררו והן מבחינת מספר משאיות הסיוע שנכנסו לצפון הרצועה. ישראל מנגד טענה שחמאס הפר את הבטחתו להימנע מפירוק משפחות בשחרור. ראש המוסד דדי ברנע הפעיל לחצים כבדים על הקטארים לשפר את הרשימה.
עם זאת, לפי ההסכם כלשונו לא היתה התחייבות מפורשת שלא לפרק משפחות אלא התחייבות חמאסית לעשות מאמץ שלא לפרק משפחות. מנגד, ישראל לא התחייבה לשחרר את האסירים "מהכבד לקל" אלא גם כן - לעשות מאמץ שזה יקרה. כבר עם שליחת הרשימה ביום שישי זיהו בישראל את הבעיה - אמה של הילה נשארת בעזה ואחיה של מיה רגב נותר אף הוא בידי המחבלים - ולכן הייתה דרישה לשינוי הרשימה. הייתה אופטימיות שזה ייפתר, אבל ככל שעברו השעות התבררו הקשיים.
בישראל אומרים שלאמריקנים היה תפקיד מכריע ביישום הפעימה. הנשיא ג'ו ביידן ניהל במהלך חופשת החג שלו שתי שיחות טלפון עם אמיר קטאר ועם ראש ממשלת קטאר וביקש מהם ללחוץ על חמאס. במקביל שוחחו עם הצדדים גם נציגים אמריקנים באזור.
הפעימה הנוכחית אמורה לכלול שמונה ילדים, פי שניים מהמספר ביום השחרור הראשון. בישראל מעריכים שבהמשך ניתן יהיה להחזיר את כל הילדים והאימהות. אין שינוי בהערכה הבסיסית בישראל שחמאס רוצה להאריך את ההפוגה ב-5-4 ימים, מה שיאפשר את שחרור 300 האסירים הפלסטינים שאושרו בממשלה ועד כמעט 100 חטופים.
מוקדם יותר אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "נדרש להתאזר בסבלנות. אנחנו מנהלים מתווה דרך מתווכים עם ארגון טרור אכזרי. שום דבר לא סגור עד שהוא מתרחש בפועל. משפחות יקרות, הלחץ האדיר שבו אתן שרויות בשעות אלה של המתנה וחוסר ודאות עומד לנגד עינינו כל הזמן. אנחנו נעדכן אתכן עד שהחטופים ישובו למדינת ישראל. היצמדו רק לדיווחים הרשמיים בבקשה".
פורסם לראשונה: 23:47, 25.11.23