גל האומיקרון בדרך לשיא, ובמערכת הבריאות מעריכים שכבר בימים הקרובים נתחיל לראות ירידה במספרי המאומתים, אבל בינתיים יש בתי חולים שפותחים מחלקות קורונה חדשות ורבים מהם מדווחים על עומסים – אם כי בעיקר בשל מכת הבידודים בקרב צוותי הרפואה.
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. עומסים ומכת בידודים
(צילום: יריב כץ)
לפי נתוני התחלואה המעודכנים שפרסם אמש (שבת) משרד הבריאות, מספר החולים הקשים שמאושפזים בבת אחת זינק בכ-100 ביחס לנתון שהיה יממה קודם לכן, ועמד נכון לאמש על 732. הנתון הזה מתקרב מאוד לשיא החולים קשה בגל הרביעי לפני כמעט חמישה חודשים, של 766 חולים קשה. המספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה הוא 1,193 חולים קשה, בשיא הגל השלישי, לפני שנה ושלושה ימים בדיוק.
לפי הנתונים המעודכנים, 175 חולים קשה חדשים התאשפזו ביום שישי – הכי הרבה זה כמעט שנה, והוא מתקרב מאוד למספר היומי הגבוה ביותר, 192 חולים קשה, שנרשם ב-19 בינואר אשתקד. אתמול נמנו 171 חולים קשה עד העדכון בערב, וייתכן מאוד שהמספר הסופי אף יהיה גבוה מ-200, לראשונה מתחילת המגפה. מנגד, יש לציין, מצבם של לא מעט חולים קשים השתפר בתקופה הזו, כך שהמספר הכולל והבו-זמני של חולים במצב קשה עולה ברמה מתונה יותר. במשרד הבריאות גם הודו לאחרונה שחלק מהחולים שמאושפזים אצלם ומוגדרים כחולי קורונה הם כאלו שמאושפזים עם קורונה, ולא בהכרח בגללה.
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
מחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
מחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
(צילום: נחום סגל)
עוד עולה מהנתונים כי אתמול אובחנו 54,135 מאומתים חדשים. נערכו כ-262 אלף בדיקות ושיעור החיוביים היה 20.61% - מדובר אמנם בשיא מפרוץ המגפה, אולם יש לזכור שמתווה הבדיקות הנוכחי מעודד אנשים שנמצאו חיוביים בבדיקות הביתיות להיבדק שוב באופן מוסדי, ומי שיוצא שלילי בבדיקה הביתית לא נדרש להיבדק גם באופן שכזה, ולא נספר בנתונים הרשמיים. מקדם ההדבקה ממשיך במגמת הירידה, ועומד כעת על 1.3.
לפי הנתונים, בשבוע האחרון נפטרו 68 חולי קורונה. אתמול נפטרו שמונה חולים והיום נפטרו ארבעה חולים נוספים. בכך עלה מניין המתים במגפה בישראל ל-8,393 בני אדם. על פי הנתונים, 9,867 אנשי צוות רפואי מאומתים או נמצאים בבידוד. מתוכם 1,379 רופאים ורופאות ו-2,916 אחים ואחיות.
במקביל, חוקרי האוניברסיטה העברית פרסמו אמש תחזית מעודכנת לגבי המשך המגפה: לדבריהם, ישראל לקראת השבועיים הקשים ביותר בבתי החולים – בגל האומיקרון. "בימים הקרובים צפוי המשך עלייה במספר החולים קשה החדשים, והמספר היומי צפוי לעבור את ה-200 חולים קשה חדשים ליום. במהלך 10 הימים הקרובים אנו צפויים לאשפוז של 900 עד 1,500 חולים קשה", נמסר בתחזית של החוקרים.
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי החוקרים, בהתאם לתצפיות מלונדון ומניו יורק, קיים סיכוי מופחת בהידרדרות חולים קשה להנשמה. קצב ההדבקה בשבוע הקרוב צפוי להיות גבוה, ומספר המאומתים ימשיך להיות קרוב ל-100 אלף נדבקים ליום. ירידה משמעותית בנדבקים תתרחש ככל הנראה רק בשבוע הראשון של פברואר, ומקורה יהיה במספר הנדבקים הרב עד כה, "כלומר בהתפתחות של חסינות האוכלוסייה עקב הדבקה בתנאים הנוכחיים", לשון ההודעה.
השינוי המהותי באופן ההתנהלות הניכר בשבועיים האחרונים, כך לפי החוקרים, עלול להוביל לעיכוב בירידת גל האומיקרון, ולהתמשכות גל ההדבקה והעומס בבתי החולים. "מכיוון שלהערכת החוקרים אין בשלב זה שיקוף אמין של מצב ההדבקה, התמשכות או חידוש של ההתפרצות יתגלה רק בשלב העלייה באשפוזים".
בבתי החולים ממשיכים כאמור לדווח על עומסים, ובבית החולים הדסה הר הצופים אף הודיעו אתמול על פתיחת מחלקת קורונה חדשה. בבית החולים איכילוב מאושפזים כעת 110 בני אדם חולים בקורונה, 44 התקבלו לאשפוז במהלך סוף השבוע. בשיבא מאושפזים כעת כ-180 בני אדם עם קורונה נכון לשבת בבוקר, ובשערי צדק, נכון לשלשום, אושפזו בבית החולים 157 בני אדם. במהלך סוף השבוע התקבלו בבית החולים מאושפזים נוספים. בהדסה 133 בני אדם מאושפזים עם קורונה, וברמב"ם 72 בני אדם. נכון לשבת בבוקר, 102 בני אדם מאושפזים בבית החולים בילינסון עם קורונה.
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: גדי קבלו)
פרופ' מיכאל הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, אמר כי עקב העומס ייתכן שיהיה צורך לעכב פעילות לא דחופה – וביקש להימנע מביקורים לא הכרחיים למרכז הרפואי. "חלק מהצוותים המאומתים נמצאים במחלקות קריטיות כמו מלר"ד וטיפולים נמרצים. במקביל יש פניות רבות של מטופלים למלר"ד ומחלקות האשפוז מלאות. הנהלת בית החולים והצוותים עושים ככל יכולתם לתת מענה", מסר.
דוד רטנר, דובר בית החולים רמב"ם, היה נחרץ יותר בדבריו, ומתח ביקורת בטוויטר על טענות הנשמעות כעת כל סוף המגפה – בשל המחלה הקלה שהאומיקרון מחולל ביחס לזנים קודמים. הוא טען שלא "תם הטקס" כפי שיש הסבורים כך, וכתב: "שעון הדופק שלי אינו משאיר מקום לספק: קצב פעימות הלב אצלי עולה בכל פעם שאני פותח את האפליקציה הסלולרית לבדוק עומס קורונה בבית החולים. אתמול בערב 59, הבוקר 70".
גם בהדסה הזהירו כאמור מהעומס – בעיקר בשל מחסור בכוח אדם – ומנכ"ל בית החולים, פרופ' יורם וייס, אמר כי פתיחת מחלקת הקורונה החדשה שם נעשתה כחלק מ"הצטרפות למאמץ הלאומי". לדבריו, "בית החולים נערך במהירות ובתחושת שליחות להפעלתן של מחלקות קורונה, אשר אוישו והתמלאו כבר בסוף השבוע".
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון
(צילום: יריב כץ)
אז מה צפוי לנו בהמשך? לדברי פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, למרות מספר המאומתים הגבוה, לא מדובר במצב קטסטרופלי. "הבעיה הגדולה שאנחנו בחורף, יש עומס ויש לנו 8,000 אנשי צוות שנמצאים בבידוד בגלל האומיקרון. באו לקראת זה וקיצרו את הבידוד ויכול להיות שאנחנו נצטרך לחשוב על עוד הקלות, כי אם משתכנעים שהאומיקרון לא מהווה בעיה רפואית מרכזית – כדאי לשקול עוד הקלות כדי שלא ייצא שכרינו בהפסדינו".
לדברי פרופ' כהן, אלו הם "ימים מאתגרים בניהול של המערכה" – כיוון שלצד חולי הקורונה מאושפזים גם חולי שפעת, וכל זאת בזמן שיש חוסר בצוותים רפואיים. "אולי צריך לשנות את הגישה וצריך לקחת בחשבון שאמנם זה צעד מבורך לבטל את הבידודים בבתי הספר – אבל יכול להיות שזה יגרום לעלייה רגעית במספר הנדבקים. אנשים מבוגרים ואנשים בסיכון צריכים להישמר בימים האלה".
פרופ' כהן טוען כי קשה לחזות מה יהיה השלב הבא במגפה. אף שהתקווה היא שהאומיקרון וההדבקה ההמונית שהוא מביא עמו אולי יביאו לשלב חדש שלה, הוא מזכיר כי ייתכן שבהמשך יופיע זן חדש. "כרגע יש באירופה הופעה של וריאנט חדש בשם BA2. בדנמרק אמרו שהם הגיעו לשיא בסוף דצמבר, ואז התחילו לראות ירידה בבת אחת, ואז שוב עלייה – ולכן כל התחזיות שלהם הפכו ללא רלוונטיות. הווריאנט הגיע לישראל לפני כשבועיים. גילו כבר כ-20 מקרים. לאור הנתונים מדנמרק כרגע לא נראה שהוא מתנהג שונה מהאומיקרון – חוץ מזה שהוא מידבק יותר. לפי אחד מכוני המחקר בדנמרק הוא מהווה כ-50% מכל ההדבקות".
6 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
"ימים מאתגרים בניהול של המערכה". פרופ' סיריל כהן
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, ההגבלה היחידה שאולי תהיה יעילה כעת הינה הגבלת התקהלויות. "מצד שני, האומיקרון מתפשט כל כך מהר שאם לא לוקחים צעדים דרסטיים, לא מצליחים לעצור את זה. בהסתכלות כוללת, האומיקרון הוא וריאנט הרבה פחות מאיים ממה שהכרנו – ולכן כרגע לעשות משהו דרסטי, כמו סגר, זה לא על הפרק. צריך לצמצם מגעים או להיבדק לפני וכמובן להתחסן".
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מסבירה כי ישראל נמצאת כמעט בשיא המגפה. "לא רואים ירידה כרגע ובטח לא באשפוזים. הרבה מהמקרים גם לא מדווחים אבל זה נראה שאנחנו הולכים לקראת השיא והתחזית היא שלקראת השבוע הקרוב כן נרד מבחינת מספר המאומתים. הווריאנט החדש לא מאוד מדאיג כי זה סוג של אומיקרון".
"אנחנו התארגנו בשיבא לגמרי אחרת ולראשונה יש לנו מחלקות קורונה בתוך המחלקות הכלליות", אמרה פרופ' רהב על העומס בבתי החולים. "יש מחלקות שמאושפזים חולים עם קורונה ועם מחלה כירורגית אחרת. העומסים מאוד מורגשים בבתי החולים, הכמויות אדירות. אחת הבעיות שהיום אנשי צוות בבידוד, ועכשיו הירידה בבידוד תקל עלינו".