דנמרק הודיעה היום (חמישי) על החלטתה לגייס לראשונה בתולדותיה נשים לשירות חובה בצבא, על רקע המלחמה באוקראינה וההידרדרות ביחסים בין אירופה לרוסיה. ראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, אמרה כי ממשלתה שואפת ל"שוויון מלא בין המינים" ורוצה להאריך את אורך שירות החובה בצבא מארבעה ל-11 חודשים.
בנוסף החליטה דנמרק, שחברה בברית נאט"ו, להגדיל בחמש השנים הקרובות את תקציב הביטחון שלה בכמעט 6 מיליארד דולר. בהתייחסות לצעדים החדשים בצבא אמרה פרדריקסן כי הדנים "לא עושים אותם כי הם רוצים מלחמה, אלא כדי להימנע ממנה".
3 צפייה בגלריה
נשים ב צבא דנמרק
נשים ב צבא דנמרק
נשים בצבא דנמרק. מ-2026: שירות חובה של 11 חודשים
(צילום: EPA/Henning Bagger)
במסגרת התוכנית החדשה, משנת 2026 יגויסו מדי שנה לצבא כ-5,000 נשים וגברים, לשירות חובה ארוך יותר ממה שנהוג כיום. ב-1998 נשים קיבלו לראשונה אישור להתנדב לצבא הדני, והחל מ-2026 חלקן ייקראו לשירות חובה.
לפי BBC, בכך תהפוך דנמרק למדינה השלישית בלבד באירופה שבה יש גיוס חובה לנשים. השתיים האחרות הן נורבגיה ושבדיה: בחוק מ-2013 קבעה נורבגיה כי אזרחיה – גברים ונשים – יגויסו לשירות חובה בצבא. ארבע שנים לאחר מכן חוקקה שבדיה חוק דומה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן עם חיילים דנים
ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן עם חיילים דנים
ראש הממשלה פרדריקסן עם חיילים דנים
(צילום: Mikkel Berg Pedersen / RITZAU SCANPIX / AFP)
בדנמרק חיים כ-6 מיליון בני אדם. כיום, כל הגברים בני 18 ומעלה עשויים להיקרא לשירות חובה. מכיוון שחלק מהגברים הדנים מתנדבים לשרת בצבא, גיוסי החובה נקבעים בהגרלה. בשנה שעברה גויסו לצבא כ-4,700 דנים בסך הכול, מתוכם כ-25% היו נשים ששירתו בהתנדבות. כל המתגייסים שירתו בצבא ארבעה חודשים בלבד.
כששירות החובה יוארך ל-11 חודשים המתגייסים יעברו חמישה חודשי אימונים והכשרה, ואז יישלחו לשישה חודשים של שירות מבצעי בצבא הדני, בחיל האוויר ובחיל הים. מספר החיילים הכולל בכוחות המזוינים של דנמרק עומד על כ-20,000 איש, בהם אלפי המתגייסים לשירות חובה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן עם חיילים דנים
ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן עם חיילים דנים
"תקופה של אתגרים לסדר העולמי"
(צילום: EPA/Mikkel Berg Pedersen)
כמו מדינות רבות באירופה, גם דנמרק הפסיקה לפתח את היכולות הצבאיות שלה אחרי שהמלחמה הקרה הסתיימה. ראש ממשלת דנמרק אמרה כי יש צורך להשקיע בביטחון, בתקופה "שבה נשקפים אתגרים לסדר העולמי". טרולס לונד פולסן, שר ההגנה הדני, אמר: "לצערנו המצב הביטחוני באירופה הופך לחמור יותר ויותר, ואנחנו חייבים לקחת את זה בחשבון".
במהלך המלחמה באוקראינה מספקת דנמרק סיוע צבאי לקייב, ונחשבת לאחת התומכות הגדולות שלה באירופה. שר החוץ הדני, לארס לוקה רסמוסן, הדגיש כי "רוסיה לא מהווה איום על דנמרק, אבל אנחנו לא נביא את עצמנו למקום שבו היא תוכל לאיים עלינו".